
Στους πρώτους δεσμευτικούς στόχους της ναυτιλίας, για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, συμφώνησε σήμερα ο ΙΜΟ. Σε σχετική ανακοίνωση, το Global Maritime Forum τονίζει ότι ο ναυτιλιακός κλάδος είναι πλέον ο πρώτος κλάδος με διεθνώς δεσμευτικούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών, ως αποτέλεσμα εποικοδομητικών συζητήσεων μεταξύ των κρατών μελών του ΙΜΟ.
Δεδομένων των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών εντάσεων και των εμπορικών διαταραχών, αυτή η δεσμευτική συμφωνία αποτελεί παράδειγμα συνεργασίας των κρατών μελών για τον στόχο μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.
«Αν και οι στόχοι αποτελούν ένα βήμα προς τα εμπρός, θα πρέπει να βελτιωθούν αν πρόκειται να προωθήσουν την ταχεία αλλαγή καυσίμων που θα επιτρέψει την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας έως το 2050. Ενώ επικροτούμε την πρόοδο που έχει σημειωθεί, η επίτευξη των στόχων θα απαιτήσει άμεσες και αποφασιστικές επενδύσεις στην τεχνολογία και τις υποδομές πράσινων καυσίμων. Ο ΙΜΟ θα έχει ευκαιρίες να καταστήσει τους κανονισμούς αυτούς πιο αποτελεσματικούς με την πάροδο του χρόνου, ενώ οι εθνικές και περιφερειακές πολιτικές πρέπει επίσης να δώσουν προτεραιότητα στα κλιμακούμενα e-fuels και στις υποδομές που απαιτούνται για τη μακροπρόθεσμη απεξάρτηση από τις ανθρακούχες εκπομπές», σημειώνει ο Jesse Fahnestock, Director, Decarbonisation του Global Maritime Forum.
Τα κράτη μέλη συμφώνησαν σε μια δέσμη τεχνικών και οικονομικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένου ενός Global Fuel Standard που θέτει στόχους μείωσης της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου για κάθε έτος έως το 2035 και penalties σε περίπτωση αποτυχίας επίτευξης των στόχων. Τα μέτρα θέτουν επίσης σε εφαρμογή ένα σύστημα εμπορίας πιστωτικών μονάδων μέσω του οποίου τα πλοία με χαμηλότερες εκπομπές μπορούν να παράγουν πιστωτικές μονάδες που θα πωλούνται στους ιδιοκτήτες πλοίων με υψηλότερες εκπομπές ρύπων. Τα έσοδα που θα προκύψουν από τα penalties θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση ενός μηχανισμού επιβράβευσης για καύσιμα μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών και μπορούν ενδεχομένως να υποστηρίξουν μια δίκαιη και ισότιμη μετάβαση, αναφέρει το Global Maritime Forum.
Στην ανακοίνωση σημειώνεται επίσης ότι τα συμφωνηθέντα μέτρα ενδέχεται να μην είναι από μόνα τους αρκετά ισχυρά για να υλοποιήσουν τη στρατηγική του ΙΜΟ. «Οι στόχοι έντασης των αερίων του θερμοκηπίου δημιουργούν αβεβαιότητα ως προς το κατά πόσον θα επιτευχθεί η στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών για το 2030 και το 2040. Όπως έχουν σχεδιαστεί επί του παρόντος, τα μέτρα είναι απίθανο να είναι επαρκή για να δώσουν κίνητρα για την ταχεία ανάπτυξη e-fuels». Στο πλαίσιο αυτό, καταλήγει η ανακοίνωση, η υποστήριξη εθνικών περιφερειακών πολιτικών κρίνεται αναγκαία.
O γενικός γραμματέας του ICS, Guy Platten ανέφερε: «Η σημερινή ημέρα ελπίζουμε να μείνει στην ιστορία για τον κλάδο μας. Η ναυτιλία θα είναι ο πρώτος τομέας που θα έχει ένα παγκόσμια συμφωνημένο carbon price, κάτι για το οποίο η ICS έχει ταχθεί υπέρ από την COP 26 το 2021, όταν ο κλάδος συμφώνησε σε έναν στόχο καθαρού μηδενικού ισοζυγίου για το 2050.
»Η ναυτιλία βρίσκεται πλέον στην πρώτη γραμμή των προσπαθειών για την ταχεία απεξάρτηση από τον άνθρακα για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Οι κυβερνήσεις έχουν πλέον προωθήσει μια ολοκληρωμένη συμφωνία, η οποία, αν και δεν είναι τέλεια από κάθε άποψη, ελπίζουμε πολύ ότι θα υιοθετηθεί επίσημα αργότερα φέτος. Εκ μέρους του κλάδου θα ήθελα να ευχαριστήσω τα κράτη μέλη και τον ΙΜΟ για την εξαιρετική σκληρή δουλειά τους για την επίτευξη αυτής της συμφωνίας σε δύσκολες πολιτικές συνθήκες».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Άνοδο 9,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το α΄ τρίμηνο του 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024 στα 24 αεροδρόμια διαχείρισης της Υπηρεσίας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ