
Δεδομένα για το παγκόσμιο εμπόριο και τον αντίκτυπο των δασμών παρουσίασε η UNCTAD μέσω του Global Trade Update.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της UNCTAD, τα δύο τρίτα του εμπορίου πραγματοποιούνται χωρίς δασμούς λόγω διακρατικών εμπορικών συμφωνιών. Στον αντίποδα, τα επίπεδα δασμών που εφαρμόζονται στο υπόλοιπο διεθνές εμπόριο είναι συχνά πολύ υψηλά, με σημαντικές διαφορές μεταξύ των διαφορετικών κλάδων. Η γεωργία παραμένει ιδιαίτερα προστατευμένη, η μεταποίηση εξακολουθεί να αντιμετωπίζει εμπορικούς φραγμούς σε βασικούς κλάδους, ενώ οι πρώτες ύλες γενικά επωφελούνται από χαμηλούς δασμούς. Ακόμη, οι αναπτυσσόμενες χώρες αντιμετωπίζουν υψηλότερους δασμούς που περιορίζουν την πρόσβαση στις διεθνείς αγορές. Εν τω μεταξύ, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και τα είδη ένδυσης εξακολουθούν να υπόκεινται σε μερικούς από τους υψηλότερους δασμούς (οι εισαγωγικοί δασμοί προσεγγίζουν κατά μέσο όρο το 6%), περιορίζοντας την ανταγωνιστικότητα των αναπτυσσόμενων χωρών σε αυτούς τους κλάδους, σημειώνει η UNCTAD.
Από τα βασικά ευρήματα του μηνιαίου report είναι ότι η κλιμάκωση των δασμών αποθαρρύνει τις αναπτυσσόμενες οικονομίες να εξάγουν αγαθά προστιθέμενης αξίας, εμποδίζοντας την εκβιομηχάνιση. Πρόκειται για την πρακτική της εφαρμογής υψηλότερων δασμών στα τελικά προϊόντα από ό,τι στις πρώτες ύλες ή στις ενδιάμεσες εισροές. Σχεδιασμένη για την προστασία των εγχώριων βιομηχανιών, αυτή η δασμολογική δομή αποθαρρύνει επίσης τη μεταποίηση σε χώρες που παράγουν πρώτες ύλες, δημιουργώντας αντικίνητρο για την ανέλιξη της αλυσίδας αξίας.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η αξία του εμπορίου το 2024 αυξήθηκε κατά 3,7% ή $1,2 τρισ., στα $33 τρισ., ενώ ανάπτυξη σημειώθηκε σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές, με εξαίρεση την Κεντρική Ασία και την Ευρώπη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η συνεργασία της MSC Cruises και του ναυπηγείου Chantiers de l’Atlantique βαίνει δυναμικά. Την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στη Saint-Nazaire της Γαλλίας, έλαβαν χώρα ταυτόχρονα…
Η Ρωσία προχωρά στην κατασκευή ενός νέου ναυπηγείου, το οποίο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη στρατηγική της Μόσχας για τις μεταφορές στην Αρκτική. Ειδικότερα,…
Οι κολοσσοί της liner ναυτιλίας συνεχίζουν να ενισχύουν τους στόλους τους με καινοτόμα πλοία, ποντάροντας στα καύσιμα που θα δομήσουν το μέλλον της ναυτιλίας.…
Οι τιμές του ρωσικού πετρελαίου βρίσκονται σε καθοδική πορεία, οπότε και πλοιοκτήτες διεθνώς έχουν την ευκαιρία να επιστρέψουν στη μεταφορά του, δίχως να ανησυχούν…
Αργά και σταθερά, η ναυλαγορά των LNG carriers συνεχίζει την ανάκαμψή της. Πιο συγκεκριμένα, όπως σημειώνει πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, οι ναύλοι των…
Τουλάχιστον 144 άνθρωποι στη Μιανμάρ σκοτώθηκαν και 732 τραυματίστηκαν από τον ισχυρό σεισμό που συγκλόνισε τη χώρα και τη νοτιοανατολική Ασία, σύμφωνα με το…
Η Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω, κ. Μαρίνα Χατζημανώλη, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Αθήνα μεταξύ 26 και 28 Μαρτίου 2025. Με την ευκαιρία των δύο…
Η υπογραφή της πολυσυζητημένης συμφωνίας ανάμεσα στην CK Hutchison και στην BlackRock με φόντο στρατηγικούς λιμένες στον Παναμά φαίνεται να καθυστερεί. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ