
Σε σκοπέλους συνεχίζει να πέφτει το μεγαλεπήβολο project Neom της Σαουδικής Αραβίας.
Δημοσίευμα της Wall Street Journal αποκαλύπτει ότι το πρώτο στάδιο της φουτουριστικής πόλης-οράματος του Πρίγκιπα Διαδόχου του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας, Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, είχε αρχικό προϋπολογισμό $1,3 δισ., ο οποίος πλέον έχει εκτιναχθεί στα $4 δισ. Μάλιστα, σε ειδική εκδήλωση για το πρώτο στάδιο του project, αίσθηση προκάλεσε η απουσία του Σαουδάραβα Πρίγκιπα.
Από την έναρξή του, το 2017, για το project έχουν δαπανηθεί περισσότερα από $50 δισ., ενώ κάποιες «τολμηρές» ιδέες, όπως ένα χιονοδρομικό κέντρο στην έρημο και μια γραμμική πόλη μήκους 170 χλμ., δύσκολα θα πραγματοποιηθούν.
Η Wall Street Journal αποκαλύπτει εκτεταμένη οικονομική χειραγώγηση εντός της ηγεσίας της Neom. Σύμφωνα με εσωτερικούς ελέγχους, τα στελέχη, με τη βοήθεια οικονομικών συμβούλων, είχαν χρησιμοποιήσει υπερβολικά αισιόδοξες οικονομικές προβλέψεις για να δικαιολογήσουν την εκτίναξη του κόστους. Ο έλεγχος έκανε λόγο για «εσκεμμένη χειραγώγηση» των αριθμών από «ορισμένα μέλη της διοίκησης». Παρουσίαση υψηλόβαθμων στελεχών του Νeom το 2023 εκτιμούσε ότι το θέρετρο θα απαιτήσει $8,8 τρισ. ‒ περισσότερο από 25 φορές τον ετήσιο προϋπολογισμό της Σαουδικής Αραβίας. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη φάση, που θα διαρκέσει μέχρι το 2035, αναμένεται να κοστίσει $370 δισ., γίνεται σαφές ότι ο αρχικός εκτιμώμενος προϋπολογισμός δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Την ίδια ώρα, Σαουδάραβες αξιωματούχοι ανέμεναν ότι το Neom θα προσελκύσει ξένες επενδύσεις. Εντούτοις, τα δεδομένα δείχνουν ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις στο Βασίλειο είναι απογοητευτικά χαμηλές και το 2023 διαμορφώθηκαν σε $26 δισ., ενώ ο στόχος για το 2030 είναι στα $100 δισ.
Οι επενδυτές παραμένουν σκεπτικοί, δεδομένης της πολυπλοκότητας του project και του ρυθμιστικού περιβάλλοντος της Σαουδικής Αραβίας, ενώ το ΔΝΤ υπογραμμίζει την ανάγκη μεγαλύτερης διαφάνειας στις δαπάνες που σχετίζονται με έργα αστικής ανάπλασης. To Neom αποτελεί τη ναυαρχίδα του Οράματος 2030, του σχεδίου διαφοροποίησης της σαουδαραβικής οικονομίας από το πετρέλαιο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η πράξη συγκρότησης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), με την οποία εξειδικεύεται και αποτυπώνεται σε χάρτη ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός…
Με αποδυναμωμένους ρυθμούς βαίνει η δραστηριότητα στη second-hand αγορά, και δη σε εκείνη των δεξαμενόπλοιων. Πιο συγκεκριμένα, το α΄ τρίμηνο του 2025 έλαβαν χώρα…
The 2nd Drydockers Regatta returns on May 10–11, reaffirming its place as a highlight in the shipping community’s calendar. Following the success of its…
Ταλαιπωρία επεφύλασσε για χιλιάδες επιβάτες στο λιμάνι του Πειραιά η έξοδος του Πάσχα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ενημέρωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υπήρξε…
Ο αντίκτυπος των πολιτικών που χαράσσουν οι ΗΠΑ με επίκεντρο το παγκόσμιο εμπόριο δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί πλήρως. Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση Τραμπ έχει…
Άνοδο σημειώνουν οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, ενώ την ίδια ώρα αναλυτές σημειώνουν ότι οι εμπορικοί τριγμοί Ουάσιγκτον και Πεκίνου δεν θα έχουν σημαντικό…
Καθώς αναλυτές υπογραμμίζουν ότι οι κινήσεις της Ουάσιγκτον αποσκοπούν στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος των ΗΠΑ, η Ινδονησία κλείνει το μάτι στον Ντόναλντ Τραμπ…
Τις τροποποιήσεις-ορόσημο της MLC, οι οποίες εγκρίθηκαν μετά από εκτενείς διαπραγματεύσεις στα γραφεία του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO) στη Γενεύη, χαιρέτισε το ICS. Στο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ