
Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε στη ναυτιλιακή βιομηχανία η αμφιλεγόμενη πρόταση του United States Trade Representative (USTR) να επιβάλει λιμενικά τέλη σε διαχειριστές ή πλοία που συνδέονται με την Κίνα.
Σε περίπτωση που η πρόταση λάβει σάρκα και οστά, ο αντίκτυπος θα είναι εμφανής για το σύνολο των τύπων πλοίων. Για παράδειγμα, το 47% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι ναυπηγημένα στην Κίνα. Παράλληλα, από τα κινεζικά bulk carriers που προσέγγισαν αμερικανικούς λιμένες το 2024, το 37% ήταν Handysizes, το 35% ήταν Supramaxes/Ultramaxes, το 25% Panamaxes και μόλις το 3% Capesizes. Τα εν λόγω δεδομένα δεν προκαλούν έκπληξη, δεδομένου ότι τα ξηρά φορτία που εξάγονται από τις ΗΠΑ κατά κύριο λόγο είναι σιτηρά και άνθρακας που μεταφέρονται με τα συγκεκριμένα πλοία.
Κατά τη ναυλομεσιτική Thurlestone Shipping, η πολιτική αυτή των ΗΠΑ θα οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας αγοράς δύο ταχυτήτων, όπου τα μη κινεζικά πλοία θα απολαμβάνουν ένα premium έναντι των κινεζικών για λιμενικές προσεγγίσεις στις ΗΠΑ. Την ίδια ώρα, το διαθέσιμο τονάζ θα συρρικνωθεί, οδηγώντας στα ύψη τους ναύλους για τις μεταφορές στις ΗΠΑ και καθιστώντας τις αμερικανικές εξαγωγές σιτηρών και άνθρακα λιγότερο ανταγωνιστικές.
Για να παρακάμψουν τις επιβαρύνσεις, ορισμένοι διαχειριστές ενδέχεται να δημιουργήσουν ξεχωριστές εταιρείες για τα πλοία τους. Ένα άλλο πιθανό αποτέλεσμα είναι η αύξηση των μεταφορτώσεων, με τα πλοία που συνδέονται με την Κίνα να επιλέγουν να φορτώνουν και να εκφορτώνουν σε κοντινές χώρες, για να αποφύγουν τα τέλη, αφήνοντας τα μη κινεζικά πλοία να διαχειρίζονται μικρότερα ταξίδια σε λιμάνια των ΗΠΑ.
Όλα θα εξαρτηθούν από τη δημόσια ακρόαση που θα πραγματοποιηθεί στις 25 Μαρτίου, για να αξιολογηθεί η βιωσιμότητα της πρωτοβουλίας και να αποφασιστεί η έγκρισή της. Ωστόσο, η τελική απόφαση πιθανότατα επαφίεται στον πρόεδρο Τραμπ, ο οποίος είναι γνωστό ότι εισάγει μέτρα ως διαπραγματευτικά εργαλεία χωρίς να τα εφαρμόζει πλήρως. Δεδομένου ότι η εκτόξευση του πληθωρισμού και οι αυξημένοι κίνδυνοι ύφεσης στις ΗΠΑ είναι πιθανές συνέπειες αυτής της πρότασης, φαίνεται απίθανο αυτά τα μέτρα, εάν θεσπιστούν, να παραμείνουν σε ισχύ για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Άνοδο 9,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το α΄ τρίμηνο του 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024 στα 24 αεροδρόμια διαχείρισης της Υπηρεσίας…
Εν μέσω συθέμελων αλλαγών στο διεθνές εμπόριο, ο OPEC αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις του για την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου τα προσεχή…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ