![](https://www.naftikachronika.gr/wp-content/uploads/2023/11/202311211403392870.jpg)
Έκδηλη είναι η άνοδος των ανισορροπιών στο παγκόσμιο εμπόριο με containers από το 2019, με κύριο οδηγό αυτής της εξέλιξης την ταχύτερη ανάπτυξη στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία συγκριτικά με τις άλλες περιοχές, με εξαίρεση ίσως την Υποσαχάρια Αφρική.
«Από το 2019, η παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί κατά 8% και εκτιμάται ότι ανήλθε στα 183,2 εκατ. TEUs το 2024, σύμφωνα με το Container Trade Statistics. Ωστόσο, η ανάπτυξη ήταν πολύ άνιση και οι περιφερειακές ανισορροπίες μεταξύ εξαγωγών και εισαγωγών αυξήθηκαν κατά 33%», αναφέρει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Το 2019, οι περιφερειακές ανισορροπίες ανήλθαν σε 58,8 εκατ. TEUs, που αντιστοιχούν στο 52% του διαπεριφερειακού εμπορίου, αλλά αυξήθηκαν σε 84,9 εκατ. TEUs και 70% το 2024. Σε απόλυτους αριθμούς, η ανισορροπία στην περιοχή της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ασίας παρέμεινε η μεγαλύτερη, με 42,4 εκατ. TEUs, από 29,4 εκατ. TEUs το 2019, σύμφωνα με την ανάλυση της BIMCO. Την ίδια ώρα, η περιοχή εξήγαγε 3 TEUs για κάθε TEU που εισήγαγε το 2024. Επιπλέον, οι εισαγωγές από την Ανατολική και τη Νοτιοανατολική Ασία ήταν κατά 9% χαμηλότερες το 2024 σε σχέση με το 2019, γεγονός που συνέβαλε στη συρρίκνωση των εξαγωγών, ιδίως από τις περιοχές της Ευρώπης, της Μεσογείου και της Βόρειας Αμερικής. Ιστορικά, η σχετική ανισορροπία ήταν η μεγαλύτερη στην περιοχή της Υποσαχάριας Αφρικής. Το 2024, ωστόσο, το σκηνικό άλλαξε και η ανισορροπία στη Βόρεια Αμερική ήταν η μεγαλύτερη, καθώς εισήγαγε 2,5 TEUs για κάθε TEU που εξήγαγε. Στην Υποσαχάρια Αφρική, οι εισαγωγές ήταν 2,3 φορές μεγαλύτερες από τις εξαγωγές.
Σε ευρύτερο πλαίσιο, τα συνολικά διαπεριφερειακά εμπορικά ισοζύγια παρέμειναν εντός ενός εύρους 48-53% μεταξύ 2012 και 2020. Το 2024, οι εξαγωγές των εν λόγω περιφερειών διαμορφώθηκαν σε κατά 21% υψηλότερα επίπεδα από ό,τι το 2019, ενώ η συνολική διαπεριφερειακή αγορά αυξήθηκε μόνο κατά 8% την ίδια περίοδο.
«Οι αυξανόμενες περιφερειακές ανισορροπίες υποδεικνύουν ένα δυνητικά πιο δαπανηρό πρόβλημα για τις εταιρείες διαχείρισης containerships. Για να εξυπηρετήσουν head-haul trades, οι εταιρείες τακτικών γραμμών πρέπει να αναπτύσσουν όλο και περισσότερα ή/και μεγαλύτερα πλοία, μόνο και μόνο για να δουν μια σχετικά μικρότερη αύξηση των εσόδων στις back-haul μεταφορές», καταλήγει ο Rasmussen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα τελευταία έτη καταγράφεται ένα περιβάλλον υψηλών αξιών πλοίων, τόσο όσον αφορά την τοποθέτηση παραγγελίας για ένα νεότευκτο όσο και για την απόκτηση ενός…
Καθώς οι ναύλοι στις επιβατικές αερομεταφορές «καλπάζουν» σε διεθνές επίπεδο, κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες αναθεωρούν τις εκτιμήσεις τους και ενισχύουν τις προοπτικές τους για τα…
Αμετάβλητες παραμένουν οι εκτιμήσεις του OPEC σχετικά με την επόμενη ημέρα στην αγορά πετρελαίου, καθώς ο Οργανισμός υπογράμμισε εκ νέου την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου…
Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές τράπεζες, αλλά και η ελληνική οικονομία στο σύνολο της αναφέρθηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας…
Τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου για τη στήριξη των παραδοσιακών σκαφών και τη συνέχιση της λειτουργίας των καρνάγιων ανέδειξε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,…
Σε νέο mega-deal προχώρησε πρόσφατα η ADNCO Gas καθώς, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η ADNOC Gas και οι θυγατρικές της υπέγραψαν την Τετάρτη 13…
Οι κυρώσεις των ΗΠΑ σε Ιράν και Ρωσία έχουν αρχίσει να αποτελούν σημαντικό πλήγμα για τις εξαγωγές ενέργειας των δύο χωρών. Ειδικότερα, τα φορτία…
Μέσα στον Φεβρουάριο θα καταθέσει το Επιμελητήριο Κυκλάδων στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το σχέδιό του για τη βελτίωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ