
Την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου έλαβε χώρα το 15ο Annual Capital Link Greek Shipping Forum, όπου πληθώρα ναυτιλιακών προσωπικοτήτων συναντήθηκαν και μοιράστηκαν τις απόψεις τους για το τι μέλλει γενέσθαι όσον αφορά το παγκόσμιο εμπόριο και τη ναυτιλία.
Στο περιθώριο της εκδήλωσης, ο Δρ Αθανάσιος Μαρτίνος, επικεφαλής της Eastern Mediterranean Maritime Limited, παρέλαβε το βραβείο «Capital Link Greek Shipping Leadership Award». Στην ομιλία που εκφώνησε, ο Δρ Μαρτίνος έδωσε έμφαση στους λόγους που τον ώθησαν στη ναυτιλία και στη σχέση του με τη θάλασσα από παιδική ηλικία, ενώ παράλληλα εστιάστηκε στην τεχνητή νοημοσύνη, στα οφέλη που παρέχει και στο κατά πόσο είναι σε θέση να προβλέψει το μέλλον των ναυλαγορών.
«Τον τελευταίο καιρό επικρατεί μεγάλος ενθουσιασμός για τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ)», υπογράμμισε. «Σίγουρα υπάρχουν οφέλη από την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης σε νέα πλοία και σχέδια μηχανημάτων, στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας μεταξύ άλλων».
Ωστόσο ο κ. Μαρτίνος ρώτησε το κοινό: «Θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για τον σχεδιασμό κατάλληλων μοντέλων πρόβλεψης των ναυλαγορών για τα εμπορικά πλοία της tramp ναυτιλίας, δηλαδή τα δεξαμενόπλοια και τα bulk carriers;». Ο επικεφαλής της Eastern Mediterranean ξεκίνησε να απαντά στο ερώτημα που έθεσε, πραγματοποιώντας αναδρομή στα γεγονότα των τελευταίων ετών και στο πώς εκείνα, ειδικά με γεωπολιτικές εκτάσεις, επηρέασαν τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Κατ’ αρχάς, τόνισε στο ότι η πανδημία προκάλεσε αναταραχές στην παγκόσμια οικονομία και στη ναυτιλία. Ειδικά οι αγορές των bulk carriers και των δεξαμενόπλοιων κατέρρευσαν για μια σύντομη περίοδο, ενώ εκείνη των containerships ωφελήθηκε. Τα δεξαμενόπλοια επηρεάστηκαν ιδιαίτερα από την πτώση της ζήτησης στον κλάδο μεταφορών, ενώ τα bulk carriers από τη μείωση της κινεζικής ζήτησης.
Λίγο αργότερα εκκίνησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και ο καταστροφικός πόλεμος μεταξύ των δύο χωρών, συνέχισε ο Δρ Μαρτίνος. Η ενεργειακή κρίση αποτέλεσε πλήγμα για τις ευρωπαϊκές οικονομίες, ενώ ο πληθωρισμός έφερε άνοδο των επιτοκίων δανεισμού. Τα γεγονότα αυτά ευθύνονται, μεταξύ άλλων, για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η ναυλαγορά των bulk carriers.
Η ρωσο-ουκρανική σύγκρουση έφερε αναδιάταξη των routes στην αγορά δεξαμενόπλοιων. Οι μεγάλοι παραγωγοί πετρελαίου ωφελήθηκαν από την άνοδο των τιμών του μαύρου χρυσού. «Δίχως αμφιβολία, χωρίς κυρώσεις το αργό πετρέλαιο θα ήταν πολύ φθηνότερο σήμερα». υπογράμμισε ο Δρ Μαρτίνος.
Λίγο αργότερα ξεκίνησε η σημαντική κρίση στη Μέση Ανατολή, η οποία οδήγησε τους Χούθι να αναλάβουν δράση. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των διελεύσεων πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ, γεγονός που με τη σειρά του ώθησε σε άνοδο τα τονομίλια των πλοίων, με μεγαλύτερα οφέλη για τα LR2 tankers και τα containerships.
«Εκείνοι που έχασαν περισσότερο ήταν οι αναπτυσσόμενες και φτωχότερες χώρες, που αναγκάστηκαν να πληρώσουν υψηλότερα κόστη μεταφοράς για τις εισαγωγές τους», σημείωσε ο επικεφαλής της Eastern Mediterranean.
Σε κάθε περίπτωση, ο κίνδυνος ήταν μεγάλος και αρκετά πλοία της εταιρείας δέχτηκαν επιθέσεις από τους Χούθι, με την ανδρεία των πληρωμάτων της εταιρείας και τους προσεκτικούς τους ελιγμούς να είναι καθοριστικοί για την αποφυγή πληγμάτων.
Πλέον, κατά τον Δρα Μαρτίνο, διανύουμε περίοδο αβεβαιότητας ελέω των καθημερινών διαταγμάτων του Προέδρου Τραμπ και των δηλώσεών του για τους δασμούς.
«Τα τελευταία πέντε έτη ήταν το λιγότερο ταραχώδη. Εκείνο που είναι βέβαιο, στο μυαλό μου τουλάχιστον, είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να προβλέψει τις περιπέτειες της ελληνικής ναυτιλίας».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σημαντική επιβράδυνση καταγράφεται στις ασιατικές εισαγωγές θερμικού άνθρακα, απότοκο της χαμηλής ζήτησης από πλευράς Κίνας και Ινδίας. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει σε πρόσφατη έκθεσή της…
Τα περιστατικά πυρκαγιών εντός των καμπινών αεροσκαφών κατά τη διάρκεια πτήσεων ωθούν τις εταιρείες αερομεταφορών σε αναθεώρηση των πολιτικών τους. Ειδικότερα, οι πυρκαγιές αυτές…
Με δυναμικούς ρυθμούς συνεχίστηκε (και) το 2024 η ανάπτυξη έργων ΑΠΕ και χαμηλών εκπομπών άνθρακα στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση των Solar Energy…
Προς τα επάνω σπρώχνουν τους ναύλους των Capesizes οι διά θαλάσσης ροές βωξίτη, παρά την πτώση στη διακίνηση άνθρακα. Συνεπώς, σύμφωνα με δεδομένα της…
Η φετινή σοδειά σιταριού της Ρωσίας διαφαίνεται ισχυρή, με τις τελευταίες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περίπου 145 εκατ. τόνους. Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετικό…
Ποσότητες LNG-ρεκόρ για ναυτιλιακή χρήση παρέδωσε το 2024 η Shell, ενισχύοντας τη χρήση του καυσίμου που θεωρείται κλειδί για την ενεργειακή μετάβαση του παγκόσμιου…
Αύξηση 5,6% σημείωσε η συνολική διακίνηση επιβατών στους ελληνικούς λιμένες το γ’ τρίμηνο πέρυσι σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του 2023, ενώ αύξηση…
Δίχως σταματημό βαίνουν οι παραδόσεις καινοτόμων containerships, με τη Maersk να παραλαμβάνει ακόμα ένα πλοίο διπλού καυσίμου. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ