Ο Παναμάς δεσμεύτηκε για ελεύθερη διέλευση των αμερικανικών πολεμικών πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι θα αποσυρθεί από την κινεζική πρωτοβουλία «Βelt and Road Initiative», μετά την καταγγελία του Αμερικανού Υπουργού Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο κατά της κυβέρνησης στη διάρκεια πρόσφατης επίσκεψής του.
Ο Ρούμπιο, επαναλαμβάνοντας τα παράπονα του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για την κινεζική επιρροή στην πλωτή οδό, προειδοποίησε ότι οι ΗΠΑ θα «λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων τους», εκτός εάν ο Παναμάς προβεί σε άμεσες αλλαγές, ανακοίνωσε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ μετά τη συνάντηση του Μάρκο Ρούμπιο με τον πρόεδρο Χοσέ Ραούλ Μουλίνο.
Η Αρχή της Διώρυγας ανακοίνωσε ότι θα «βελτιστοποιήσει την προτεραιότητα διέλευσης» των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ μέσω της υδάτινης οδού. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Μουλίνο διαβεβαίωσε τον Ρούμπιο ότι τα πλοία του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού θα απολαμβάνουν ελεύθερη διέλευση, σύμφωνα με όσα δήλωσε στο Bloomberg Αμερικανός αξιωματούχος.
Ο Μουλίνο επίσης επιβεβαίωσε ότι η χώρα του δεν θα ανανεώσει τη συμμετοχή της στο «Βelt and Road Initiative», καθιστώντας τον Παναμά την πρώτη χώρα της Λατινικής Αμερικής που θα πράξει κάτι τέτοιο. Παραμένει ακόμη ασαφές κατά πόσο θα αποχωρήσει από την κινεζική πρωτοβουλία πριν από τη λήξη της τρέχουσας συμφωνίας, το 2026.
Ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, Μάικ Γουόλτς, χαρακτήρισε αυτή την κίνηση «βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση» σε ανάρτησή του στο X. Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε ότι, αν και θετική, η συγκεκριμένη κίνηση δεν επιλύει πλήρως τις ανησυχίες σχετικά με τη διώρυγα.
Μπορεί ο Παναμάς να απορρίπτει τις κατηγορίες Τραμπ, ωστόσο είναι αλήθεια ότι η κινεζική επιρροή στη διώρυγα έχει αυξηθεί. Το 2017, μια προηγούμενη κυβέρνηση του Παναμά διέκοψε τους διπλωματικούς δεσμούς με την Ταϊβάν και δήλωσε ότι υπάρχει «μόνο μία Κίνα».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο ανασκοπικό τεύχος που…
Οι CEO του τραπεζικού κλάδου εμφανίζονται αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης των εταιρειών τους, ενώ ποντάρουν σε μεγάλες επενδύσεις στις αναδυόμενες τεχνολογίες, σύμφωνα με…
Καθώς οι εμπορικές σχέσεις των ΗΠΑ με παραδοσιακούς συμμάχους τους κλονίζονται, η Γερμανία στρέφει το βλέμμα της στη Μέση Ανατολή, κίνηση που φαίνεται να…
Το βλέμμα στην ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχει στραμμένο η Σεούλ, η οποία αναμένεται να δαπανήσει περίπου $151,6 εκατ. για την υποστήριξη projects…
Σκόπελοι έχουν αναδυθεί για τη συμφωνία μεταξύ των κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας Nissan και Honda, μέσω της οποίας θα δημιουργούταν η τρίτη ισχυρότερη εταιρεία του…
Η τεχνολογία καύσης αμμωνίας στη ναυτιλία κάνει ένα μεγάλο βήμα προς την εμπορική της υιοθέτηση, καθώς ο δίχρονος κινητήρας ME-LGIA (Liquid Gas Injection Ammonia)…
Είναι πιθανό μέσα στο 2025 να δούμε την πρώτη ερευνητική γεώτρηση, το πιθανότερο στην περιοχή της Κρήτης, που θα μας δώσει μια αρχική εικόνα…
Σε επίπεδα ρεκόρ διαμορφώθηκε η ζήτηση χρυσού το 2024, εξέλιξη στην οποία καίριο ρόλο διαδραμάτισαν οι κεντρικές τράπεζες. Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του τουρκικού πρακτορείου…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ