Στα 5.355 μεγαβάτ (MW) έφθασε στο τέλος του 2024 η αιολική ισχύς που είναι συνδεδεμένη στο δίκτυο, σύμφωνα με την ετήσια Στατιστική της Αιολικής Ενέργειας στην Ελλάδα που ανακοίνωσε η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ).
Με βάση τη Στατιστική, κατά το 2024 συνδέθηκαν στο δίκτυο 39 νέες ανεμογεννήτριες συνολικής αποδιδόμενης ισχύος 125,5 MW που αντιστοιχούν σε επενδύσεις συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ. Αυτό αποτελεί αύξηση 2,4% σε σχέση με το τέλος του 2023.
Πρόκειται για μείωση του ρυθμού ανάπτυξης, που παραμένει θετικός, η οποία σύμφωνα με την Ένωση οφείλεται στο συνδυασμό δύο παραγόντων:
1. Το προηγούμενο έτος (2023) ήταν το δεύτερο καλύτερο έτος για την αιολική ενέργεια στην Ελλάδα, διότι ολοκληρώθηκαν και συνδέθηκαν πάρα πολλά νέα αιολικά πάρκα. Ομοίως, το επόμενο έτος (2025) αναμένεται πολύ πιο θετικό, διότι αυτή την περίοδο κατασκευάζονται ή έχουν συμβολαιοποιηθεί πολλές νέες αιολικές επενδύσεις που θα ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες. Εκτιμάται λοιπόν ότι η υστέρηση του 2024 μπορεί να οφείλεται και σε συγκυριακούς παράγοντες χρονοπρογραμματισμού των επενδύσεων.
2. Σημαντικός παράγοντας παραμένει η καθυστέρηση που οφείλεται στα γραφειοκρατικά εμπόδια και τη συχνή αδυναμία υπηρεσιών να εφαρμόζουν ορθά τις προβλέψεις και τις προθεσμίες της αδειοδοτικής νομοθεσίας. Ως αποτέλεσμα τα αιολικά πάρκα αντιμετωπίζουν ένα καθεστώς αδειοδότησης που είναι σαφώς χειρότερο από των άλλων τεχνολογιών.
Σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ, κατά το τέλος του 2024 ήταν υπό κατασκευή ή είχαν συμβολαιοποιηθεί πάνω από 1,1 GW νέων αιολικών πάρκων, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων αναμένεται να συνδεθούν στο δίκτυο εντός των επόμενων 18 μηνών. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν ακόμα 300 MW περίπου, που έχουν επιλεγεί σε διαγωνισμούς, έχουν καταθέσει τις εγγυητικές καλής εκτέλεσης αλλά δεν ανήκουν σε κάποια από τις ανωτέρω κατηγορίες. Ως αποτέλεσμα η συνολική αιολική ισχύς θα ξεπεράσει τα 6,5 GW εντός της επόμενης διετίας.
Σε επίπεδο Περιφερειών, η Στερεά Ελλάδα παραμένει στην κορυφή των αιολικών εγκαταστάσεων αφού φιλοξενεί 2.346 MW (44%) και ακολουθεί η Πελοπόννησος με 667 ΜW (12%) και η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη όπου βρίσκονται 535 MW (10%).
Όσον αφορά τους επιχειρηματικούς ομίλους, στο Top-5 κατατάσσονται:
• η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με 1.034 MW (19,3%)
• η ΜORE με 766 MW (14,3%)
• η Iberdrola Rokas με 409 MW (7,6%)
• η Principia με 368 MW (6,8%) και
• η ΔΕΗ Ανανεώσιμες με 276 MW (5,2%)
Ακολουθούν η Total Energies, η EDF, η METLEN, η Jasper Energy, η Cubico, η HELENiQ Energy κ.α.
H εικόνα για τους κατασκευαστές των ανεμογεννητριών είναι η εξής: H Vestas έχει προμηθεύσει το 44,7% της συνολικής αποδιδόμενης αιολικής ισχύος στην Ελλάδα. Ακολουθούν η Enercon με 25,8%, η Siemens Gamesa με 16,8%, η Nordex με 7,3% και η GE Renewable Energy με 3,8%. Μικρότερα μερίδια κατέχουν οι EWT, Goldwind και Leitwind.
Η εικόνα για τις ωριαίες συμμετοχές της αιολικής ενέργειας στο σύστημα το 2024 έχει ως εξής:
• η μεγαλύτερη ωριαία διείσδυση αιολικής ισχύος ήταν 90,3% και παρατηρήθηκε τη Δευτέρα 08.04.2024 (03:00 – 04:00)
• συνολικά για 2.575 ώρες του έτους, η διείσδυση αιολικής ισχύος ήταν πάνω από 30% της ζήτησης ενέργειας
• συνολικά για 5.253 ώρες η διείσδυση αιολικών και φωτοβολταϊκών ήταν πάνω από 30% και για 2.618 ώρες ήταν πάνω από 60%
• η συνολική ωριαία διείσδυση των αιολικών και φωτοβολταϊκών ξεπέρασε το 100% της ζήτησης για 306 ώρες κατά το 2024.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Από το Λονδίνο, στο πλαίσιο της τελετής κοπής Βασιλόπιτας για το 2025, ο πρόεδρος του Greek Shipping Co-operation Committee κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός έδωσε το…
Η μείωση των εκπομπών άκαυστου μεθανίου από πλοία LNG είτε λόγω διαρροής είτε λόγω ατελούς καύσης αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές προκλήσεις της…
Ένας σημαντικός αριθμός δεξαμενόπλοιων μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου αναγκάζεται να αλλάξει σημαία, καθώς σφίγγει ο κλοιός των αμερικανικών και βρετανικών κυρώσεων στη Μόσχα. Δημοσίευμα του…
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον το ίδιο αξιόπιστα όπως τα συμβατικά που έχουν κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα έρευνας που πραγματοποιήθηκε…
Το λιμάνι της Κλαϊπέντα έκανε ένα καθοριστικό βήμα προς το μέλλον με την καθέλκυση του πρώτου πλοίου της Λιθουανίας που κινείται αποκλειστικά με πράσινο…
Σημαντικές μεταβολές καταγράφονται στο θαλάσσιο εμπόριο ξηρών φορτίων στις αρχές του 2025, με τις συνθήκες της ζήτησης να οδηγούν τις όποιες εξελίξεις. Αναλυτικότερα, για…
Στους υδρογονάνθρακες του Καζακστάν φαίνεται να εστιάζει προσεχώς η Chevron, καθώς η εκκίνηση νέας επέκτασης σε πεδίο πετρελαίου της χώρας σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο…
Συνέχεια στο μπαράζ λιμενικών επενδύσεων από τις κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών έδωσε πρόσφατα η Hyundai Merchant Marine (HMM), με τον κολοσσό της Νότιας Κορέας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ