«Πλαφόν» στην ανάπτυξη και περαιτέρω αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρα προβλέπει για το 2025 η Τράπεζα της Ελλάδος .
Η ΤτΕ εκτιμά ότι κορυφώνεται φέτος η οικονομική ανάπτυξη καθώς ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί στο 2,5% από 2,3% το 2024. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, για τα δύο επόμενα χρόνια εκτιμάται ότι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα υποχωρήσει στο 2,3% το 2026 και περαιτέρω στο 2% το 2027.
Ωστόσο όπως επισημαίνεται στο μηναίο οικονομικό δελτίο της ΤτΕ, τη διετία 2025-26 η ελληνική οικονομία θα επιτύχει σημαντικά υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σύγκριση με τη ζώνη του ευρώ. Οι κύριοι παράγοντες για την αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας θα συνεχίσουν να είναι οι επενδυτικές δαπάνες, χάρη και στη συμβολή των ευρωπαϊκών κονδυλίων, και η κατανάλωση που επωφελείται από την ενίσχυση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης της απασχόλησης και της ενίσχυσης των μισθών, των αυξήσεων του κατώτατου μισθού, καθώς και της μείωσης του πληθωρισμού.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ΤτΕ, η αναμενόμενη μείωση του λόγου του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ (κάτω από το 150% του ΑΕΠ) το 2025, παράλληλα με την επίτευξη πρωτογενών δημοσιονομικών πλεονασμάτων, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε περαιτέρω βελτίωση του επενδυτικού κλίματος και σε περαιτέρω αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας του κράτους.
Οι κίνδυνοι που ενέχονται στις προβλέψεις για την ανάπτυξη είναι κυρίως «καθοδικοί» (δηλαδή οδηγούν σε επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης) και σχετίζονται με: (α) επιδείνωση της οικονομικού κλίματος στην ευρωζώνη και στον υπόλοιπο κόσμο (β) αύξηση του προστατευτισμού και μια επιδείνωση της γεωπολιτικής κρίσης στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, (γ) χαμηλότερο του αναμενόμενου ρυθμό απορρόφησης και χρήσης των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, (δ) φυσικές καταστροφές που συνδέονται με την επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, (ε) εντεινόμενη στενότητα στην αγορά εργασίας και (στ) καθυστέρηση στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που θα επιβράδυνε τη διαδικασία ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
Αντιθέτως, θετική έκπληξη για τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας μπορεί να αποτελέσουν τα ισχυρότερα από τα αναμενόμενα έσοδα από τον τουρισμό.
Σημειώνεται ότι την περίοδο 2021-2027, η Ελλάδα δικαιούται να λάβει περισσότερα από 70 δισ. ευρώ από κονδύλια της ΕΕ. Περίπου το ήμισυ αυτών των κονδυλίων (36 δισ. ευρώ) από το Ταμείο Ανάκμαψης (NGEU). Τα υπόλοιπα είναι διαρθρωτικά κονδύλια από την ΕΕ προϋπολογισμού 2021-2027.
Τα κονδύλια του ΕΣΠΑ στοχεύουν σε έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας που ενισχύουν την ανάπτυξη στους τομείς της εξοικονόμησης ενέργειας, τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, την απασχόληση, κοινωνική συνοχή και ιδιωτικές επενδύσεις.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΤτΕ, η πλήρης εκτέλεση του σχεδίου ανάκαμψης της ΕΕ θα συμβάλει σε σημαντική αύξηση κατά 7% του πραγματικού ΑΕΠ έως το 2026, κυρίως λόγω της αύξησης των συνολικών επενδύσεων και της συνολικής παραγωγικότητας των συντελεστών παραγωγής.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Από το Λονδίνο, στο πλαίσιο της τελετής κοπής Βασιλόπιτας για το 2025, ο πρόεδρος του Greek Shipping Co-operation Committee κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός έδωσε το…
Η μείωση των εκπομπών άκαυστου μεθανίου από πλοία LNG είτε λόγω διαρροής είτε λόγω ατελούς καύσης αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές προκλήσεις της…
Ένας σημαντικός αριθμός δεξαμενόπλοιων μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου αναγκάζεται να αλλάξει σημαία, καθώς σφίγγει ο κλοιός των αμερικανικών και βρετανικών κυρώσεων στη Μόσχα. Δημοσίευμα του…
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον το ίδιο αξιόπιστα όπως τα συμβατικά που έχουν κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα έρευνας που πραγματοποιήθηκε…
Το λιμάνι της Κλαϊπέντα έκανε ένα καθοριστικό βήμα προς το μέλλον με την καθέλκυση του πρώτου πλοίου της Λιθουανίας που κινείται αποκλειστικά με πράσινο…
Σημαντικές μεταβολές καταγράφονται στο θαλάσσιο εμπόριο ξηρών φορτίων στις αρχές του 2025, με τις συνθήκες της ζήτησης να οδηγούν τις όποιες εξελίξεις. Αναλυτικότερα, για…
Στους υδρογονάνθρακες του Καζακστάν φαίνεται να εστιάζει προσεχώς η Chevron, καθώς η εκκίνηση νέας επέκτασης σε πεδίο πετρελαίου της χώρας σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο…
Συνέχεια στο μπαράζ λιμενικών επενδύσεων από τις κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών έδωσε πρόσφατα η Hyundai Merchant Marine (HMM), με τον κολοσσό της Νότιας Κορέας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ