
Την άποψή τους για τον αντίκτυπο των γεωπολιτικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων στη ναυτιλία εξέφρασαν σημαίνουσες ναυτιλιακές προσωπικότητες στο πλαίσιο του συνεδρίου «Shipping Finance 2025», που διοργάνωσε το Slide2Open.
Ειδικότερα, στο πάνελ «Overture to Complexity: Addressing Geopolitical Challenges & Regulatory Shifts in Shipping» συμμετείχαν οι:
Ο κ. Ευγενίδης παρουσίασε τις προτεραιότητες που έχει θέσει ο ΙΜΟ. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός επικεντρώνεται αφενός στον σκιώδη στόλο, ο οποίος απαρτίζεται από μη ασφαλή πλοία και συνεπώς ο περιορισμός των δραστηριοτήτων του είναι ύψιστης προτεραιότητας. Επιπλέον, σημαντικό πονοκέφαλο για τον ΙΜΟ αποτελεί η πειρατεία, με τον κ. Ευγενίδη να σημειώνει ότι, εφόσον ληφθούν υπόψη και οι πυραυλικές επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, η ναυτιλία δέχεται όλα τα παράπλευρα πυρά των γεωπολιτικών εντάσεων.
Το γεγονός αυτό επηρεάζει την ικανότητα των πλοίων να παραμείνουν σε ρότα σύμμορφη με τους περιβαλλοντικούς στόχους, τόνισε. Από τη μία, με γνώμονα την ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων, οι εταιρείες αποφάσισαν την εκτροπή των πλοίων τους γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδος. Από την άλλη, η απόφαση αυτή οδήγησε σε αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων και μείωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων.
Ο Καθ. Κώστας Συνολάκης έδωσε έμφαση στην αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανονισμών, υπογραμμίζοντας ότι την τελευταία δεκαετία οι περιβαλλοντικοί στόχοι γίνονται ολοένα και πιο φιλόδοξοι. Ακόμα, κατά τον ίδιο, περιφερειακά μέτρα όπως το EU ETS συνιστούν σημαντική πρόκληση, δεδομένου του υψηλού κόστους που συνεπάγονται. Επί του παρόντος, η επιλογή εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων περιβάλλεται από ένα πέπλο αβεβαιότητας, καθώς δεν είναι γνωστή η προσέγγιση στην αποανθρακοποίηση που θα επικρατήσει.
Επί του ίδιου θέματος, ο Δρ Φαφαλιός υπογράμμισε κάποιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, και δη τα bulk carriers. Εν αντιθέσει με πλοία που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, τα bulk carriers δεν γνωρίζουν πάντοτε προς ποιον λιμένα θα κατευθυνθούν. Συνεπώς, ο ανεφοδιασμός τους με εναλλακτικά καύσιμα, προτού οικοδομηθεί μια εκτενής και πλήρης αλυσίδα εφοδιασμού για τα καύσιμα αυτά, είναι αρκετά δύσκολος. Συνεπώς, βάσει των δηλώσεων του κ. Φαφαλιού, υπάρχουν σημαντικότατα βήματα εξέλιξης που είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθούν στη στεριά και στους λιμένες διεθνώς, προκειμένου η ναυτιλία να είναι σε θέση να υιοθετήσει σε σημαντικό βαθμό κάποιο εναλλακτικό καύσιμο.
Σύμφωνα με τον κ. Shah, πρώτο βήμα στο δύσβατο κομμάτι της αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας αποτελεί ο καθορισμός των προκλήσεων που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ο κ. Shah υπογράμμισε ότι η πρόοδος θα είναι πιο αργή εφόσον δεν υπάρχει μια συντονισμένη γραμμή που ακολουθείται και αντιθέτως επικρατούν διάφορες προσεγγίσεις. Στο πλαίσιο αυτό, ο διάλογος των νομοθετών με τους stakeholders της βιομηχανίας είναι απαραίτητος.
Παράλληλα, ο κ. Φαφαλιός υποστήριξε ότι υπάρχει ανάγκη «εκπαίδευσης» των νομοθετών, προκειμένου να αντιληφθούν πλήρως τις ιδιαιτερότητες της ναυτιλίας. Επιπλέον, υποστήριξε ότι διαχρονικά η ναυτιλία έχει πετύχει εξαιρετικά άλματα στο μέτωπο της ενεργειακής αποδοτικότητας, δίχως την ανάγκη νομοθεσιών.
Συνεπώς, η αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας θα επιτευχθεί με γνώμονα και την οικονομική βιωσιμότητα των εταιρειών. Ενδεικτικά, η μετασκευή ενός πλοίου προκειμένου να καταναλώνει ένα εναλλακτικό καύσιμο είναι ιδιαίτερα σύνθετη απόφαση. Σε κάποια routes, το πλοίο δύναται να καταστεί εξαιρετικά ανταγωνιστικό, ενώ σε άλλα να μην είναι σε θέση να εξασφαλίσει ναύλο.
Τέλος, ο κ. Απέργης τόνισε ότι, εν μέσω ενός περιβάλλοντος ελλιπούς χρηματοδότησης για την υλοποίηση φιλόδοξων τεχνολογικών projects, οι εταιρείες θα αναγκαστούν να προβούν σε μετακύλιση του κόστους στον τελικό καταναλωτή.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στο φουλ συνεχίζουν να δουλεύουν οι μηχανές των containerships, καθώς ο παγκόσμιος ανενεργός στόλος εξακολουθεί να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα…
Καθώς οι αυστραλιανές αρχές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας για μια διαφαινόμενη έλλειψη προμηθειών φυσικού αερίου από το 2027, ένα νέο υπεράκτιο έργο…
Ως πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον κλάδο κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού χαρακτηρίζει η SEA Europe την Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία, την οποία παρουσίασε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή…
Τρία χρόνια μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ο όγκος των χύδην ξηρών φορτίων από τις δύο χώρες συνδυαστικά έχει υποχωρήσει κατά 6% σε…
Με καθοδικούς ρυθμούς κινήθηκε η παγκόσμια παραγωγή χάλυβα τον περασμένο Ιανουάριο. Συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων της Διεθνούς Ένωσης Χάλυβα, τον περασμένο μήνα η παραγωγή…
Σε διαπραγματεύσεις βρίσκονται η οικογένεια Louis-Dreyfus και η InfraVia για την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού της Louis Dreyfus Armateurs από την InfraVia. Στο πλαίσιο της…
Καθώς οι ΗΠΑ επιχειρούν να περιορίσουν την κυριαρχία της Κίνας στη ναυτιλία με διάφορους τρόπους, τα πλοία κινεζικής κατασκευής που προσεγγίζουν αμερικανικούς λιμένες βρίσκονται…
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ακύρωσε χθες Τετάρτη άδεια εκμετάλλευσης πετρελαϊκών κοιτασμάτων στη Βενεζουέλα που είχε δοθεί στην εταιρεία Chevron, προσάπτοντας στο Καράκας ιδίως…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ