Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 36 ετών υποχώρησαν οι παραδόσεις πετρελαιοφόρων πλοίων το 2024, καθώς μόλις 17 τέτοια πλοία, χωρητικότητας 2,5 εκατ. dwt, προστέθηκαν στον παγκόσμιο στόλο.
Συγκριτικά με το 2023, οι παραδόσεις πετρελαιοφόρων μειώθηκαν κατά 74%, σύμφωνα με δεδομένα της BIMCO. Αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι προς διάλυση πουλήθηκαν 1,7 εκατ. dwt, o στόλος των πετρελαιοφόρων πέρυσι αυξήθηκε κατά μόλις 0,2%, ο μικρότερος ρυθμός ανάπτυξης εδώ και 23 χρόνια. Αναλυτικότερα, η χωρητικότητα των Suezmaxes και των Aframaxes αυξήθηκε κατά 1,1% και 0,5% αντίστοιχα, ενώ των VLCCs μειώθηκε κατά 0,2%, καθώς διαλύθηκαν δύο πλοία και δεν παραδόθηκε κανένα.
Σε συνδυασμό με τα χαμηλά επίπεδα ανακύκλωσης τα τελευταία δύο χρόνια, η ελάχιστη προσθήκη νέας χωρητικότητας οδήγησε τη μέση ηλικία των πετρελαιοφόρων στα 12,8 έτη, την υψηλότερη των τελευταίων 26 ετών. Κατά συνέπεια, το 19% των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου είναι πλέον 20 ετών ή μεγαλύτερα και συνεισφέρουν το 18% της χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, γεγονός που τα καθιστά πρωταρχικούς υποψήφιους για ανακύκλωση τα επόμενα χρόνια.
Αναφορικά με τις παραγγελίες, μετά τη ραθυμία του 2022, οι παραγγελίες νεότευκτων ανέκαμψαν το 2023 και το 2024 και ως εκ τούτου το orderbook αυξήθηκε στο 10,4% του στόλου στις αρχές του 2025, από το 2,8% στις αρχές του 2023. Σύμφωνα με την BIMCO, η
κατά μέσο όρο ετήσια αύξηση του στόλου τα επόμενα τέσσερα χρόνια θα αγγίξει το 2,5%. Καθώς η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου επιβραδύνεται, η αύξηση του στόλου θα πρέπει να είναι σε θέση να συμβαδίζει με την αύξηση της ζήτησης, ακόμα και αν επιταχυνθεί η ανακύκλωση των παλαιότερων πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε υψηλά επίπεδα κυμάνθηκε το προηγούμενο έτος η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ)…
Στην παραλαβή νεότευκτων containerships προχώρησε πρόσφατα η Euroseas, με επικεφαλής τον κ. Αριστείδη Πίττα, συνεχίζοντας τη δυναμική επέκταση και ανανέωση του στόλου της. Ειδικότερα,…
Δυναμική επάνοδο κατέγραψαν οι πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη τον Δεκέμβριο του 2024, μετά την κατακόρυφη πτώση που σημειώθηκε τους μήνες Οκτώβριο και…
Η μείωση των εκπομπών μεθανίου είναι κρίσιμη για τη ναυτιλία, καθώς το μεθάνιο, αν και λιγότερο συγκεντρωμένο από το CO₂, είναι έως και 84…
Καθοδική πορεία ακολουθούν οι spot ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τον σχετικό δείκτη WCI της Drewry να σημειώνει πτώση της τάξεως του 11%…
Την πρώτη τους τηλεφωνική συνομιλία, μετά την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο, πραγματοποίησαν την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου ο Διάδοχος του θρόνου της…
Στο λιμάνι της Χίου πρόκειται να εγκατασταθεί ο πρώτος στην Ευρώπη προσομοιωτής γέφυρας πλοίου πλήρους αποστολής (Full Mission Bridge Simulator) με χρήση επαυξημένης πραγματικότητας…
Την άποψή τους για τον αντίκτυπο των γεωπολιτικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων στη ναυτιλία εξέφρασαν σημαίνουσες ναυτιλιακές προσωπικότητες στο πλαίσιο του συνεδρίου «Shipping Finance 2025»,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ