Εν μέσω αβεβαιότητας για την επιστροφή ή μη των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά τη συμφωνία κατάπαυσης πυρός στη Γάζα, τα ερωτηματικά σχετικά με τη διαφαινόμενη επιβολή εμπορικών δασμών από τον Ντόναλντ Τραμπ εγείρουν νέες ανησυχίες για τους φορτωτές.
Μετά την ορκωμοσία της νέας αμερικανικής κυβέρνησης, ο νέος Πρόεδρος δεν υλοποίησε άμεσα τις προεκλογικές του υποσχέσεις για την επιβολή υψηλών δασμών στις εισαγωγές των ΗΠΑ, κυρίως από την Κίνα (60%), το Μεξικό (25%) και τον Καναδά (25%). Το γεγονός αυτό φαίνεται να προκαλεί αναστάτωση στις τάξεις των Αμερικανών φορτωτών, οι οποίοι βλέπουν στον ορίζοντα νέες διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Σύμφωνα με στοιχεία της Xeneta, η αύξηση των δασμών στις εισαγωγές από την Κίνα στη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ οδήγησε σε κατακόρυφη άνοδο της ναυλαγοράς των containerships κατά 70%. Ειδικότερα, όσον αφορά το κρίσιμο route Άπω Ανατολής-Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, οι μέσοι ναύλοι στη spot αγορά εκτοξεύτηκαν από τα $1.503/FEU την 1η Ιανουαρίου του 2018 στα $2.604/FEU την 1η Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Στην προκειμένη περίπτωση, αν το σενάριο αυτό επαναληφθεί, οι spot ναύλοι στα routes Άπω Ανατολή-Δυτική Ακτή των ΗΠΑ (επί του παρόντος ανέρχονται σε $5.234/FEU) θα καταγράψουν νέο ιστορικό υψηλό, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ που σημειώθηκε στη διάρκεια του Covid-19.
Σε κάθε περίπτωση, η αβεβαιότητα σχετικά με τους δασμούς αποτελεί «τροχοπέδη» στη διαχείριση των εφοδιαστικών αλυσίδων και πλήττει κυρίως τους φορτωτές των ΗΠΑ. Βραχυπρόθεσμα, οι πρόωρες εισαγωγές από τους Αμερικανούς φορτωτές για τη δημιουργία αποθεμάτων ασφαλείας θα μπορούσαν να προκαλέσουν αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο και να ασκήσουν ανοδική πίεση στους ήδη αυξημένους ναύλους των containerships.
Μακροπρόθεσμα, εφόσον ο εμπορικός πόλεμος κλιμακωθεί, οι φορτωτές είναι πιθανό να επιδιώξουν τη μεταφορά των εφοδιαστικών τους αλυσίδων εκτός Κίνας, σε άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως η Ινδία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε υψηλά επίπεδα κυμάνθηκε το προηγούμενο έτος η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ)…
Στην παραλαβή νεότευκτων containerships προχώρησε πρόσφατα η Euroseas, με επικεφαλής τον κ. Αριστείδη Πίττα, συνεχίζοντας τη δυναμική επέκταση και ανανέωση του στόλου της. Ειδικότερα,…
Δυναμική επάνοδο κατέγραψαν οι πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη τον Δεκέμβριο του 2024, μετά την κατακόρυφη πτώση που σημειώθηκε τους μήνες Οκτώβριο και…
Η μείωση των εκπομπών μεθανίου είναι κρίσιμη για τη ναυτιλία, καθώς το μεθάνιο, αν και λιγότερο συγκεντρωμένο από το CO₂, είναι έως και 84…
Στο λιμάνι της Χίου πρόκειται να εγκατασταθεί ο πρώτος στην Ευρώπη προσομοιωτής γέφυρας πλοίου πλήρους αποστολής (Full Mission Bridge Simulator) με χρήση επαυξημένης πραγματικότητας…
Την άποψή τους για τον αντίκτυπο των γεωπολιτικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων στη ναυτιλία εξέφρασαν σημαίνουσες ναυτιλιακές προσωπικότητες στο πλαίσιο του συνεδρίου «Shipping Finance 2025»,…
Με «φόντο» την ενίσχυση της θέσης του στην παγκόσμια ναυπηγική αγορά και την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης της Νότιας Κορέας, ο ναυπηγικός κολοσσός Hanwha…
Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 36 ετών υποχώρησαν οι παραδόσεις πετρελαιοφόρων πλοίων το 2024, καθώς μόλις 17 τέτοια πλοία, χωρητικότητας 2,5 εκατ. dwt, προστέθηκαν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ