
Φυσικές καταστροφές, κυβερνοεπιθέσεις και κλιματική αλλαγή είναι οι κίνδυνοι που απασχολούν περισσότερο τις ελληνικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την έκθεση Allianz Risk Barometer που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Οι φυσικές καταστροφές (σεισμοί, πλημμύρες, καταιγίδες, πυρκαγιές) παραμένουν στην φετινή έρευνα στην πρώτη θέση με ποσοστό 44% ενώ ακολουθούν οι κυβερνοεπιθέσεις με 33%. Η κλιματική αλλαγή και οι αλλαγές στη νομοθεσία και τους κανονισμούς καταλαμβάνουν την τρίτη θέση, με ποσοστό 30% και οι δύο. Σημαντική είναι η άνοδος των κινδύνων από πυρκαγιές και εκρήξεις (22%) και από διακοπές στην επιχειρηματική δραστηριότητα και την αλυσίδα εφοδιασμού (15%). Αντίθετα, οι πολιτικοί κίνδυνοι και η ενεργειακή κρίση σημειώνουν μείωση σε σχέση με το 2024, ενώ η κλοπή, η απάτη και η διαφθορά κάνουν την εμφάνισή τους στην έρευνα, με ποσοστό 11%.
Διεθνώς, οι κυβερνοεπιθέσεις (με 38% των συνολικών απαντήσεων) κατατάσσονται ως ο σημαντικότερος κίνδυνος για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά – και με μεγαλύτερη διαφορά από ποτέ (7 ποσοστιαίες μονάδες). Πρόκειται για την κορυφαία απειλή σε 20 χώρες, όπως η Αργεντινή, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ινδία, η Νότια Αφρική, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ. Πάνω από το 60% των ερωτηθέντων ανέφεραν τις παραβιάσεις δεδομένων ως τη μεγαλύτερη κυβερνοαπειλή για τις εταιρίες, ενώ ακολουθούν οι επιθέσεις σε κρίσιμες υποδομές και φυσικά περιουσιακά στοιχεία με ποσοστό 57%.
Η διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας (Business Interruption, BI) κατατάσσεται σταθερά είτε στην 1η είτε στη 2η θέση, όπως προκύπτει από όλες τις εκθέσεις Allianz Risk Barometer την τελευταία δεκαετία και διατηρεί τη 2η θέση της για το 2025 με 31% των απαντήσεων. Το BI είναι συνήθως συνέπεια γεγονότων όπως μια φυσική καταστροφή ή μια κυβερνοεπίθεση, που μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα μιας επιχείρησης να λειτουργεί κανονικά. Πολλά παραδείγματα από το 2024 υπογραμμίζουν γιατί οι εταιρίες εξακολουθούν να θεωρούν το BI ως σημαντική απειλή για το επιχειρηματικό τους μοντέλο. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της αναδρομολόγησης πλοίων που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, ενώ περιστατικά όπως η κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη επηρέασαν άμεσα τις αλυσίδες εφοδιασμού. Σύμφωνα με ανάλυση της Circular Republic, σε συνεργασία με την Allianz και άλλους φορείς, οι διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα με παγκόσμιες επιπτώσεις συμβαίνουν περίπου κάθε 1,4 χρόνια, και η τάση είναι αυξητική. Αυτές οι διακοπές προκαλούν σημαντικές οικονομικές ζημιές, οι οποίες ανέρχονται στο 5% έως 10% του κόστους των προϊόντων, καθώς και επιπλέον απώλειες χρόνου λειτουργίας.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις, οι μεσαίου μεγέθους και μικρότερες εταιρίες θεωρούν τις κυβερνοεπιθέσεις ως τον υπ’ αριθμόν 1 επιχειρηματικό κίνδυνο. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές διαφορές στις υπόλοιπες θέσεις της κατάταξης. Οι μικρότερες επιχειρήσεις ανησυχούν περισσότερο για πιο τοπικούς και άμεσους κινδύνους, όπως η συμμόρφωση με τους κανονισμούς, οι μακροοικονομικές εξελίξεις και η έλλειψη δεξιοτήτων. Παράλληλα, υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένοι κίνδυνοι που απασχολούν τις μεγαλύτερες εταιρίες αρχίζουν πλέον να επηρεάζουν και τις μικρότερες επιχειρήσεις. Η κλιματική αλλαγή, οι πολιτικοί κίνδυνοι και η βία ανεβαίνουν στην κατάταξη για αυτές τις εταιρίες.
Αναφορικά με την κλιματική αλλαγή, μετά την υποχώρησή της στην κατάταξη κατά τα χρόνια της πανδημίας, καθώς οι εταιρίες έπρεπε να αντιμετωπίσουν πιο άμεσες προκλήσεις, ο εν λόγω κίνδυνος ανεβαίνει δύο θέσεις και μπαίνει στην πρώτη πεντάδα των παγκόσμιων κινδύνων για το 2025, καταλαμβάνοντας την 5η θέση – την υψηλότερη που έχει φτάσει ποτέ. Παράλληλα, ο στενά συνδεδεμένος κίνδυνος των φυσικών καταστροφών παραμένει στην 3η θέση με 29%, ενώ περισσότεροι ερωτηθέντες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά τον ανέδειξαν ως κορυφαίο κίνδυνο. Για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά το 2024, οι ασφαλισμένες ζημιές ξεπέρασαν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το LNG εδραιώνει τη θέση του ως εναλλακτικό καύσιμο για τα πλοία του παγκόσμιου στόλου. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Intermodal, πλέον…
Από την πρώτη εμφάνισή τους, στα μέσα του 19ου αιώνα, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1950, τα υπερωκεάνια πλοία θα διαδραμάτιζαν πρωταγωνιστικό…
O στόλος containerships κατανάλωσης μεθανόλης της Maersk συνεχίζει να αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Maersk, την Πέμπτη 27 Μαρτίου…
Θετικές παραμένουν οι πρόσφατες εξελίξεις στη ναυλαγορά των υγραεριοφόρων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, οι ναύλοι των VLGCs μεταφορικής ικανότητας…
Την παραλαβή ενός νεότευκτου Pure Car and Truck Carrier (PCTC) γνωστοποίησε πρόσφατα o Noatum Maritime, ο ναυτιλιακός βραχίονας του ομίλου AD Ports Group. Σύμφωνα…
Σχεδόν δώδεκα δεξαμενόπλοια με ιρανικό αργό, τα οποία υπόκεινται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ, αναμένουν στα ανοικτά της Μαλαισίας, ενώ ορισμένα από αυτά βρίσκονται…
Η συνεργασία της MSC Cruises και του ναυπηγείου Chantiers de l’Atlantique βαίνει δυναμικά. Την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στη Saint-Nazaire της Γαλλίας, έλαβαν χώρα ταυτόχρονα…
Η Ρωσία προχωρά στην κατασκευή ενός νέου ναυπηγείου, το οποίο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη στρατηγική της Μόσχας για τις μεταφορές στην Αρκτική. Ειδικότερα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ