
Επένδυση ύψους 295,5 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη ολοκληρωμένης γραμμής παραγωγής βωξίτη, αλουμίνας και γαλλίου ανακοίνωσε σήμερα η METLEN Energy & Metals. Σήμερα ελήφθη η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο που θα υλοποιηθεί στον ‘Αγιο Νικόλαο Βοιωτίας, εντός των ορίων του εργοστασίου «Αλουμίνιον της Ελλάδος».
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, το επενδυτικό σχέδιο αποσκοπεί στην επίτευξη συνολικής παραγωγικής δυναμικότητας (σε ετήσια βάση), 2 εκατ. τόνων βωξίτη, 1.265.000 τόνων αλουμίνας (από 865.000 τόνους σήμερα) και 50 ΜΤ γαλλίου (για πρώτη φορά) Και τα τρία αυτά υλικά περιλαμβάνονται στη λίστα των Κρίσιμων Πρώτων Υλών (Critical Raw materials) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το έργο περιλαμβάνει τις ακόλουθες επιμέρους επενδύσεις:
– Ανάπτυξη έρευνας και νέων κοιτασμάτων εξόρυξης βωξίτη,
– Νέες κτιριακές εγκαταστάσεις και μηχανολογικό εξοπλισμό για την ανάπτυξη της γραμμής παραγωγής γαλλίου,
– Νέες κτιριακές εγκαταστάσεις και μηχανολογικό εξοπλισμό για την επέκταση και εκσυγχρονισμό της παραγωγικής δυναμικότητας αλουμίνας,
– Έργα ενεργειακής τροφοδοσίας της βιομηχανικής μονάδας,
– Επέκταση και αναβάθμιση του λιμένα,
– Λοιπές οδικές υποδομές και αντιπλημμυρικά έργα
Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METLEN, δήλωσε σχετικά:
«Η απόφαση της METLEN να προχωρήσει στην υλοποίηση μιας νέας, εμβληματικής βιομηχανικής επένδυσης για την παραγωγή βωξίτη, αλουμίνας και Γαλλίου, ενισχύει την αυτάρκεια της Ευρώπης σε κρίσιμες πρώτες ύλες, αλλά και τη στρατηγική θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη. Θωρακίζει ταυτόχρονα την ευρωπαϊκή βιομηχανία από εξωτερικές εξαρτήσεις. Αποδεικνύουμε στην πράξη τη δέσμευσή μας στην καινοτομία, την ανάπτυξη και την κυκλική οικονομία, ενώ παράλληλα επιβεβαιώνουμε σταθερά ότι η METLEN μπορεί να έχει πρωταγωνιστικό μας ρόλο στη μετάβαση προς μια πιο «πράσινη» και ανθεκτική βιομηχανική παραγωγή.»
Ειδικά για το γάλλιο, επισημαίνεται ότι είναι υπο-προϊόν ορισμένων ποιοτήτων βωξίτη (και των ελληνικών) κατά την κατεργασία ραφιναρίσματός τους σε αλουμίνα, με την παραγωγή του να γίνεται σχεδόν αποκλειστικά στη Κίνα. Η απόφαση ωστόσο της Κίνας να επιβάλει περιορισμούς στις εξαγωγές Γαλλίου (Ιούλιος 2023) ανέδειξε την ευαλωτότητα της Δύσης, καθώς και την ανάγκη διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού.
Η εταιρεία τονίζει ακόμη τα εξής:
«Με την επένδυση της METLEN, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές γαλλίου υποκαθίστανται πλήρως, με αποτέλεσμα να τονωθεί σημαντικά η στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης, που απαιτεί μείωση της εξάρτησης από τρίτες χώρες, ώστε να διασφαλιστεί η παραγωγή κρίσιμων τεχνολογιών που εκτείνονται σε ένα ευρύ φάσμα παραγωγής, από την ενεργειακή μετάβαση, έως την άμυνα.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
α) Ολοκληρωμένα Συστήματα που χρησιμοποιούνται σε πληροφορική και τηλεπικοινωνίες,
β) Λαμπτήρες με φωτοδιόδους (LED) και
γ) Μαγνήτες διαρκείας κ.α.
Σημειώνεται ότι η παραγωγή και των τριών αυτών κρίσιμων υλικών (βωξίτη, αλουμίνας και γαλλίου σημερινής αξίας περί του 1 δισ.) προορίζεται για εξαγωγή σε χώρες της Ευρώπης και της Β. Αμερικής.
Η επένδυση θα εισάγει επίσης νέες και περιβαλλοντικά φιλικές τεχνολογίες που θα μειώσουν το ανθρακικό αποτύπωμα της μονάδας. Παράλληλα, μέσω συνεργειών με τον Κλάδο Ενέργειας της METLEN, το ενεργειακό κόστος θα καθίσταται απόλυτα βιώσιμο.
Για την εν λόγω επένδυση, η METLEN κατέθεσε επενδυτικό φάκελο στο Ν. Στρατηγικών Επενδύσεων, ενώ η επένδυση πληροί τους όρους του προγράμματος «Προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό τη στήριξη της οικονομίας μετά την επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας» (Temporary Crisis and Transition Framework – TCTF).
Τέλος, επισημαίνεται ότι η επένδυση έλαβε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη σφραγίδα αριστείας STEP SEAL(«Σφραγίδα Κυριαρχίας»), καθώς κρίθηκε ότι συμβάλει σημαντικά στην αυτονομία της Ένωσης σε κρίσιμες πρώτες ύλες (CRM).
Η ολοκλήρωση των έργων και η έναρξη παραγωγής τοποθετείται για μεν τον βωξίτη το 2026, για δε την αλουμίνα και το Γάλλιο, σταδιακά από το 2027, με πλήρη λειτουργία το 2028».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ως διεθνές group εξειδικευμένων εταιρειών βαρέων μεταφορών, το φάσμα των φορτίων έργου που διαχειρίζονται τα μέλη του The Heavy Lift Group (THLG) είναι ευρύ.…
Με απόφαση του ΚΥΣΕΑ, o Αντιναύαρχος Τρύφωνας Κοντιζάς αναλαμβάνει την αρχηγία του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., διαδεχόμενος τον Αντιναύαρχο Λ.Σ. Γεώργιο Αλεξανδράκη, ο οποίος τέθηκε σε αποστρατεία.…
Με θέμα «Χωροταξικός Σχεδιασμός Δικτύου Τουριστικών Λιμένων στην Ελλάδα» πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2025, η ενημερωτική Ημερίδα της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος (Ε.ΜΑ.Ε.). Κατά…
Εικοσιτετράωρη γενική απεργία στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα πραγματοποιείται σήμερα στο Βέλγιο, με βασικό αίτημα την κατάργηση των μεταρρυθμιστικών σχεδίων του νέου πρωθυπουργού, του…
Εν μέσω μιας περιόδου συθέμελων αλλαγών και γεωπολιτικής αστάθειας, η ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών παραμένει κυρίαρχη προτεραιότητα για τη ναυτιλία. Στο πλαίσιο αυτό, BIMCO,…
Η πράσινη αμμωνία προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ως εκ τούτου η χρήση της είτε ως καυσίμου είτε ως πρώτης ύλης σε βιομηχανικούς…
Απέναντι στη δασμολογική επίθεση των ΗΠΑ, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Κίνα ανακοίνωσαν ότι θέλουν να ενισχύσουν τη συνεργασία τους προκειμένου να…
Η τεχνολογία αιολικής πρόωσης (WAPS) της OceanWings φέρνει, με τη σειρά της, τον άνεμο στο προσκήνιο της ναυτιλιακής καινοτομίας. Βασισμένο σε κατακόρυφα, περιστρεφόμενα και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ