
Μετά από δεκαετίες χαμηλού ενδιαφέροντος για τον τομέα πετρελαίου και φυσικού αερίου της Λιβύης, λόγω των κυρώσεων και του εμφυλίου πολέμου, ένα πιθανό νέο κεφάλαιο θα μπορούσε να ανοίξει το 2025. Με βάση τον πιθανό διαγωνισμό της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου (NOC) της Λιβύης για 22 χερσαία και υπεράκτια ερευνητικά τεμάχια, οι προσδοκίες ότι οι διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες επιστρέφουν είναι μεγάλες. Παρά την τρέχουσα πολιτική αστάθεια, το ενδιαφέρον για τους πόρους της Λιβύης αυξάνεται, όπως αποδεικνύει η ισπανική Repsol, η οποία πραγματοποιεί την πρώτη της ερευνητική γεώτρηση. Η κινητήρια δύναμη πίσω από το αναγεννημένο ενδιαφέρον διεθνών παικτών είναι η εγγύηση ασφάλειας που παρέχεται από τον Εθνικό Στρατό της Λιβύης (LNA) και την NOC.
Τα σημερινά επίπεδα παραγωγής της Λιβύης παραμένουν πολύ χαμηλότερα από τους στόχους της. Η χώρα ισχυρίζεται ότι διαθέτει αποθέματα 48 δισ. βαρελιών και στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή σε 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2025, από 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως που είναι σήμερα. Πέραν της Repsol, οι ENI και BP έχουν επίσης ξεκινήσει έργα έρευνας σε συνεργασία με τη Libyan Investment Co. στα βορειοδυτικά της χώρας. Εν τω μεταξύ, η αυστριακή εταιρεία ενέργειας OMV εργάζεται επί του παρόντος στη λεκάνη της Σύρτης. Μια κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν οι NOC, OMV, Equinor, TotalEnergies και Repsol, γνωστή ως Akakus, εκμεταλλεύεται το πετρελαϊκό πεδίο Sharara, με στόχο να αυξήσει την παραγωγή κατά περίπου 260.000 βαρέλια/ημέρα. Η παραγωγική ικανότητα του Sharara έχει οριστεί στα 320.000 βαρέλια/ημέρα.
Η αισιοδοξία για την αναπτυξιακή πορεία του πετρελαϊκού κλάδου της Λιβύης μπορεί, ωστόσο, να αντιμετωπίσει γεωπολιτικούς κινδύνους σημαντικού μεγέθους. Ενώ η γενική κατάσταση ασφαλείας της Λιβύης είναι σχετικά σταθερή, οι περιφερειακές εξελίξεις, ιδίως όσον αφορά τη Συρία, το Ιράν και το Ισραήλ, θα μπορούσαν σύντομα να έχουν αποσταθεροποιητική επίδραση. Τα λιβυκά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν πρόσφατα συζητήσεις μεταξύ αξιωματούχων της λιβυκής κυβέρνησης και του Ισραήλ, προκαλώντας πολιτική αναταραχή. Ωστόσο, ο πρωταρχικός αποσταθεροποιητικός παράγοντας το 2025 αναμένεται να είναι ο διευρυνόμενος ρόλος της Ρωσίας στη Λιβύη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο Πρόεδρος και CEO της ΟΝΕΧ Πάνος Ξενοκώστας και Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων συμμετείχε στο πάνελ «Defence Strategy and Security Challenges in Greece»,…
Καθώς ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα κλιμακώνεται, η Ουάσινγκτον προετοιμάζει νέες στρατηγικές κινήσεις στη γεωπολιτική «σκακιέρα» με φόντο τα ορυκτά. Συγκεκριμένα,…
Οι ΗΠΑ διαδραματίζουν πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά δεξαμενόπλοιων, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τα δεδομένα της VesselsValue για τα κορυφαία routes των MR tankers…
Σε περιβάλλον διεθνούς αναταραχής λόγω του εμπορικού πολέμου που έχουν πυροδοτήσει οι δασμοί του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, η ΕΚΤ καλείται να λάβει αποφάσεις…
Η τεχνητή νοημοσύνη, η μηχανική μάθηση και οι τεχνολογίες cloud συνδυάζονται σε μια καινοτόμο ψηφιακή πλατφόρμα, το Geomatics της Kongsberg Discovery. Πρόκειται για ένα…
Οι τελευταίες εξελίξεις με φόντο το παγκόσμιο εμπόριο ασκούν ανοδικές πιέσεις στις τιμές εμπορευμάτων, όπως είναι το πετρέλαιο και ο άνθρακας. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τις εισαγωγές σόγιας από τις ΗΠΑ για την εμπορική περίοδο 2025/2026 αναμένεται να διακόψει η Κίνα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Kpler, εν μέσω «καταιγίδας»…
Τέσσερις νέες αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ Κωνσταντινούπολης και ελληνικών νησιών, καθώς και τη νέα σύνδεση Σμύρνης – Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε η Aegean Airlines. Τα τέσσερα ελληνικά…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ