Μετά από δεκαετίες χαμηλού ενδιαφέροντος για τον τομέα πετρελαίου και φυσικού αερίου της Λιβύης, λόγω των κυρώσεων και του εμφυλίου πολέμου, ένα πιθανό νέο κεφάλαιο θα μπορούσε να ανοίξει το 2025. Με βάση τον πιθανό διαγωνισμό της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου (NOC) της Λιβύης για 22 χερσαία και υπεράκτια ερευνητικά τεμάχια, οι προσδοκίες ότι οι διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες επιστρέφουν είναι μεγάλες. Παρά την τρέχουσα πολιτική αστάθεια, το ενδιαφέρον για τους πόρους της Λιβύης αυξάνεται, όπως αποδεικνύει η ισπανική Repsol, η οποία πραγματοποιεί την πρώτη της ερευνητική γεώτρηση. Η κινητήρια δύναμη πίσω από το αναγεννημένο ενδιαφέρον διεθνών παικτών είναι η εγγύηση ασφάλειας που παρέχεται από τον Εθνικό Στρατό της Λιβύης (LNA) και την NOC.
Τα σημερινά επίπεδα παραγωγής της Λιβύης παραμένουν πολύ χαμηλότερα από τους στόχους της. Η χώρα ισχυρίζεται ότι διαθέτει αποθέματα 48 δισ. βαρελιών και στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή σε 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2025, από 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως που είναι σήμερα. Πέραν της Repsol, οι ENI και BP έχουν επίσης ξεκινήσει έργα έρευνας σε συνεργασία με τη Libyan Investment Co. στα βορειοδυτικά της χώρας. Εν τω μεταξύ, η αυστριακή εταιρεία ενέργειας OMV εργάζεται επί του παρόντος στη λεκάνη της Σύρτης. Μια κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν οι NOC, OMV, Equinor, TotalEnergies και Repsol, γνωστή ως Akakus, εκμεταλλεύεται το πετρελαϊκό πεδίο Sharara, με στόχο να αυξήσει την παραγωγή κατά περίπου 260.000 βαρέλια/ημέρα. Η παραγωγική ικανότητα του Sharara έχει οριστεί στα 320.000 βαρέλια/ημέρα.
Η αισιοδοξία για την αναπτυξιακή πορεία του πετρελαϊκού κλάδου της Λιβύης μπορεί, ωστόσο, να αντιμετωπίσει γεωπολιτικούς κινδύνους σημαντικού μεγέθους. Ενώ η γενική κατάσταση ασφαλείας της Λιβύης είναι σχετικά σταθερή, οι περιφερειακές εξελίξεις, ιδίως όσον αφορά τη Συρία, το Ιράν και το Ισραήλ, θα μπορούσαν σύντομα να έχουν αποσταθεροποιητική επίδραση. Τα λιβυκά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν πρόσφατα συζητήσεις μεταξύ αξιωματούχων της λιβυκής κυβέρνησης και του Ισραήλ, προκαλώντας πολιτική αναταραχή. Ωστόσο, ο πρωταρχικός αποσταθεροποιητικός παράγοντας το 2025 αναμένεται να είναι ο διευρυνόμενος ρόλος της Ρωσίας στη Λιβύη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το Μαζί για το Παιδί, με την ευγενική υποστήριξη της Minerva Marine, υλοποίησε το 2024 στην Κάλυμνο παρεμβάσεις που βελτίωσαν τις υποδομές και ενίσχυσαν…
Το Ελληνικό Χρηματιστήριο, σύμφωνα με τους διεθνείς και εγχώριους επενδυτικούς οίκους, έχει τις προϋποθέσεις να καταγράψει και 5η συνεχόμενη ανοδική χρονιά (2024 +13,65%, 2023…
Εν μέσω διαρκών παραινέσεων από τη διεθνή κοινότητα για την ενίσχυση των προσπαθειών αποανθρακοποίησης της παγκόσμιας οικονομίας, οι συνέργειες μεταξύ των εταιρειών συνεχίζονται, με…
Ελαφρώς υψηλότερες προμήθειες, χαμηλότερη κατανάλωση, μειωμένο εμπόριο και υψηλότερα τελικά αποθέματα εκτιμά για την παγκόσμια αγορά σιταριού το 2024/2025 το αμερικανικό Υπουργείο Γεωργίας στη…
Σε νέα παραγγελία προχώρησε ο ιαπωνικός κολοσσός Mitsui O.S.K. Lines (MOL) την πρώτη εβδομάδα του 2025. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Allied,…
Έτος-ορόσημο αποτέλεσε το 2024 για τα Panamaxes, καθώς ο συγκεκριμένος τύπος bulk carrier σημείωσε ιστορικό υψηλό στη μεταφορά φορτίων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της…
To 22o μέλος της ECSA αποτελεί η Bulgarian Shipowners Association (BSA). «Είμαστε υπερήφανοι που καλωσορίζουμε την Bulgarian Shipowners Association ως νέο μέλος της ECSA.…
Νέα σαρωτικά μέτρα για την εκπλήρωση της δέσμευσης της G7 να μειώσει τα ρωσικά έσοδα από την ενέργεια, συμπεριλαμβανομένου του αποκλεισμού δύο μεγάλων ρωσικών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ