Ο «ψυχρός πόλεμος» ΗΠΑ-Κίνας είναι ήδη εδώ, έχουν προειδοποιήσει πολλάκις γεωπολιτικοί αναλυτές τα τελευταία έτη, και με τη ναυτιλία πλέον να βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ουάσιγκτον αποφάσισε να επεκτείνει τη «μαύρη λίστα» της με κινεζικά νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβάνοντας τον μεγαλύτερο ναυπηγικό κολοσσό παγκοσμίως αλλά και τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας.
Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, στην ανανεωμένη blacklist των ΗΠΑ φιλοξενούνται πλέον η China State Shipping Corporation, η οποία έχει δεκάδες αν όχι εκατοντάδες θυγατρικές εταιρείες (ναυπηγεία), αλλά και η Cosco Shipping Holdings. Οι εταιρείες αυτές, καθώς και η China Shipbuilding Trading Co., πλέον θεωρούνται για το Πεντάγωνο των ΗΠΑ στρατιωτικές εταιρείες.
Πάντως, το ότι συμπεριλήφθηκαν στην περιβόητη blacklist δεν συνεπάγεται άμεσα κάποιο μειονέκτημα για τις εταιρείες αυτές. Έμμεσα, όμως, αποθαρρύνει αμερικανικές εταιρείες, ίσως ακόμα και διεθνείς, από το να διατηρούν εμπορικές σχέσεις μαζί τους.
Η εστίαση των ΗΠΑ στη ναυτιλία δεν είναι τυχαία. Τα περασμένα έτη, ο καθοριστικός ρόλος λιμένων και πλοίων για την ευρυθμία της παγκόσμιας οικονομίας αναδείχθηκε σε σημαντικό βαθμό. Την ίδια ώρα, η πρωτοκαθεδρία της Κίνας στη ναυπηγική βιομηχανία και ίσως σύντομα ευρύτερα στη ναυτιλία είναι γεγονός. Από την άλλη, ειδικά η ναυπηγική βιομηχανία αλλά και η ναυτιλιακή ευρύτερα στην Κίνα έχουν συρρικνωθεί σημαντικά.
Τα προαναφερθέντα ωθούν την Ουάσιγκτον σε έκτακτα μέτρα, δηλαδή σε μια προσπάθεια περιορισμού του ρυθμού ταχύτατης ανάπτυξης της Κίνας στις συγκεκριμένες βιομηχανίες. Σαφώς, η κόντρα των δύο χωρών είναι ακόμα περισσότερο εστιασμένη στον κλάδο της τεχνολογίας, με τα μικροκυκλώματα να αποτελούν μήλον της έριδος.
Η αντίδραση του Πεκίνου
Η κινεζική αντίδραση ήταν άμεση και έντονη. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Κίνα εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεσή της στο γεγονός ότι έντεκα κινεζικές εταιρείες και θεσμοί περιελήφθησαν στον αμερικανικό κατάλογο ελέγχου εξαγωγών, με την αιτιολογία ότι σχετίζονται με τις κινεζικές ένοπλες δυνάμεις.
Το υπουργείο δήλωσε ότι θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να «διαφυλάξει» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών οντοτήτων.
Εξάλλου, το Πεκίνο χαρακτήρισε τις Ηνωμένες Πολιτείες «εξαιρετικά ανεύθυνες», επειδή «υποψιάζονται αβάσιμα» πως υπάρχουν κίνδυνοι για την ασφάλεια των πληροφοριών από τα κινεζικά συστήματα μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οι εγκατεστημένες από τη Μόσχα αρχές στην προσαρτημένη από τη Ρωσία ουκρανική χερσόνησο Κριμαία εξέφρασαν σήμερα φόβους ότι τεράστιες ποσότητες μαζούτ θα φτάσουν στις…
Καθώς η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, ως απότοκο της κλιματικής αλλαγής, προκαλεί ήδη σημαντικά προβλήματα ανά την υφήλιο, ανησυχητικά είναι τα ευρήματα νέας…
Οι αρχές της Φινλανδίας ανακοίνωσαν σήμερα Τετάρτη 8 Ιανουαρίου ότι εξαιτίας σοβαρών ελαττωμάτων απαγορεύθηκε ο πλους του δεξαμενόπλοιου «Eagle S» που θεωρείται ότι ανήκει…
H προσπάθεια ενημέρωσης της κοινωνίας για το σύγχρονο προφίλ της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας αποτελεί διαχρονικά στόχο και προτεραιότητα τόσο των συντακτών όσο και των…
Έπειτα από ένα περιπετειώδες έτος για τις εταιρείες ενέργειας, που σημαδεύτηκε από αστάθεια στις αγορές και έντονη αβεβαιότητα, οι ενεργειακοί κολοσσοί βίωσαν σημαντική πτώση…
Δυναμική εκκίνηση στο νέο έτος πραγματοποίησε ο ναυπηγικός κολοσσός της Νότιας Κορέας HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. (HD KSOE), καθώς πρόσφατα προχώρησε…
Η στρατηγική της Maersk για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος ενισχύεται από τη συνεργασία της με την TMC Compressors (TMC) και τη Yangzijiang…
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) το 2024, καταγράφοντας αύξηση κατά 13,1% σε σχέση με το 2023. Σύμφωνα με ανακοίνωση του «Ελευθέριος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ