Το Χρηματιστήριο Αθηνών έκλεισε το 2024 με κέρδη 13,65%, συμπληρώνοντας την τέταρτη συνεχόμενη χρονιά ανόδου (+39,08% το 2023, +4,08% το 2022 και +10,43% το 2021).
Ο Γενικός Δείκτης Τιμών έκλεισε το 2024 στις 1.469,67 μονάδες, έναντι 1.293,14 μονάδων το 2023, σημειώνοντας ετήσια άνοδο 13,65%.
Ο βασικός χρηματιστηριακός δείκτης κατέγραψε, σε επίπεδο κλεισίματος, την υψηλότερη τιμή του στις 20 Μαΐου στις 1502,79 μονάδες, που ήταν υψηλό 14 ετών.
Αύξηση κατά περίπου 26% κατέγραψε η μέση ημερήσια αξία των συναλλαγών και διαμορφώθηκε κοντά στα 140,2 εκατ. ευρώ έναντι 111 εκατ. ευρώ το 2023.
Η συνολική κεφαλαιοποίηση της αγοράς αυξήθηκε κατά 15,257 δισ. ευρώ και διαμορφώθηκε στα 103,145 δισ. ευρώ.
Από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Μάϊο (έως τις 20 Μαΐου που καταγράφει υψηλό έτους) η αγορά καταγράφει συνεχόμενες ανοδικές επιδόσεις (Ιανουάριος +5,74%, Φεβρουάριος +4,19%, Μάρτιος +0,17%, Απρίλιος +1,84%, Μάϊος -1,15%).
Στις αρχές Φεβρουαρίου, πραγματοποιήθηκε η έκδοση του ΔΑΑ για IPO ύψους 785 εκ. ευρώ, η 4η μεγαλύτερη έκδοση στην ιστορία του Χ.Α. με υπερκάλυψη κατά 12 φορές.
Στις αρχές Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε το placement για το 27% των μετοχών της Πειραιώς αντλώντας έσοδα 1,35 δισ. ευρώ με την έκδοση να σημειώνει υπερκάλυψη κατά 8 φορές.
Το χρονικό διάστημα Ιουνίου- Δεκεμβρίου (Ιούνιος -1,90%, Ιούλιος +5,26%, Αύγουστος -3,18%, Σεπτέμβριος +1,45%, Οκτώβριος -4,77%, Νοέμβριος +0,78%, Δεκέμβριος +5,47%) ο Γενικός Δείκτης κινείται σε εύρος διακύμανσης περίπου 150 μονάδων.
Στις 3 Οκτωβρίου το ΤΧΣ διαθέτει το 10% της Εθνικής αντλώντας 690 εκ. ευρώ με υπερκάλυψη 10,4 φορές. Στις 9/10 το Χ.Α. εντάσσεται σε watch list του οίκου FTSE Russell ενόψει της μελλοντικής μετάταξής του στις ανεπτυγμένες αγορές.
Αν είναι κάτι για το οποίο φέτος η ελληνική αγορά μπορεί να υπερηφανεύεται είναι η βελτίωση της δυνατότητας προσέλκυσης κεφαλαίων σε προσφορές μετοχών από βασικούς μετόχους ή δημόσιες εγγραφές, σύμφωνα με τον Μ. Χατζηδάκη της Beta Securities.
Το συνολικό μέγεθος από τις δημόσιες προσφορές μετοχών και διαθέσεις πακέτων από βασικούς μετόχους ξεπέρασε τα 3,7 δις ευρώ ενώ οι επιχειρηματικές συμφωνίες εξαγορών και συγχωνεύσεων που ενεπλάκησαν έμμεσα ή άμεσα εισηγμένες εταιρίες του ΧΑ ξεπέρασε τα 10 δις ευρώ σε επιχειρηματική αξία.
Τα μεγέθη αποκτούν μεγαλύτερη σημασία από το γεγονός ότι οι εισροές που παρατηρήθηκαν δεν αφορούσαν ένα συγκεκριμένο κλάδο ή ήταν κεφάλαια ανάγκης όπως συνέβη το 2015 αλλά αφορούσαν κινήσεις με αναπτυξιακό πρόσημο με ευρεία συμμετοχή εταιριών και έμφαση στους κλάδους της Ενέργειας, της Πληροφορικής, των Κατασκευών και των Τραπεζών.
Το 2024 υπήρξε σαφής αύξηση των εκδόσεων μετοχών στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της πρώτης μεγάλης IPO μετά από πολλά χρόνια, της συνέχισης των επιτυχημένων αποεπενδύσεων στον τραπεζικό τομέα και ορισμένων άλλων προσφορών. Αυτές οι συναλλαγές δείχνουν ότι η δυνατότητα της ελληνικής αγοράς για εκδόσεις μετοχών αρχίζει να αυξάνεται και να διευρύνεται. Συνεχίζοντας την τάση που ξεκίνησε το 2023, αυτό που ξεχωρίζει το 2024 είναι η επιστροφή της έμφασης στις δευτερογενείς προσφορές μετοχών, αντί για αυξήσεις κεφαλαίου, οι οποίες αντιπροσώπευσαν σχεδόν το 100% των συνολικών εκδόσεων και κατέγραψαν όγκους συναλλαγών σε δευτερογενείς αγορές στο υψηλότερο επίπεδο από το 2007, αυτό αποτελεί ένδειξη υγείας της αγοράς και πιο σταθεροποιημένων συνθηκών.
Η δημόσια εγγραφή του Ελ. Βενιζέλος και τα δύο placement σε Πειραιώς και Εθνική, βρέθηκαν στο επίκεντρο.
Το αξιοσημείωτο μάλιστα είναι ότι για τα δύο placement των τραπεζών υπήρξε προσφορά άνω των 20 δισ. ευρώ, για να διατεθούν τελικά τα 2 δισ. εξ αυτών. Συνολικά η αγορά άντλησε από τις πιο πάνω προσφορές που ξεπέρασαν τα 30 δισ. περί τα 3,3 δισ. ευρώ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
H προσπάθεια ενημέρωσης της κοινωνίας για το σύγχρονο προφίλ της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας αποτελεί διαχρονικά στόχο και προτεραιότητα τόσο των συντακτών όσο και των…
Έπειτα από ένα περιπετειώδες έτος για τις εταιρείες ενέργειας, που σημαδεύτηκε από αστάθεια στις αγορές και έντονη αβεβαιότητα, οι ενεργειακοί κολοσσοί βίωσαν σημαντική πτώση…
Η Κίνα σημείωσε ένα σημαντικό βήμα προς τη χρήση καθαρών καυσίμων στη ναυτιλία, ολοκληρώνοντας τον πρώτο επιτυχή ανεφοδιασμό πλοίου με καύσιμο την αμμωνία. Η…
Δυναμική εκκίνηση στο νέο έτος πραγματοποίησε ο ναυπηγικός κολοσσός της Νότιας Κορέας HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. (HD KSOE), καθώς πρόσφατα προχώρησε…
Η στρατηγική της Maersk για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος ενισχύεται από τη συνεργασία της με την TMC Compressors (TMC) και τη Yangzijiang…
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) το 2024, καταγράφοντας αύξηση κατά 13,1% σε σχέση με το 2023. Σύμφωνα με ανακοίνωση του «Ελευθέριος…
Την επέκτασή της στις διεθνείς ναυτιλιακές μητροπόλεις συνεχίζει η DS Norden, καθώς πρόσφατα ανακοίνωσε το άνοιγμα νέου γραφείου στην Αθήνα. Όπως ενημέρωσε η εταιρεία…
Η εστίαση του κολοσσού των τακτικών γραμμών CMA CGM στο LNG έχει καταστεί εμφανής τους τελευταίους μήνες, μέσω πληθώρας παραδόσεων και παραγγελιών για πλοία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ