Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 12,011 δισ. ευρώ καταγράφηκε στον προϋπολογισμό το 11μηνο φέτος, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 9,912 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 5,826 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο του 2023.
Η διαφορά σε σχέση με τον στόχο κυρίως προέρχεται αφενός από την είσπραξη ποσού ύψους 206 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο 2024 από την έκτακτη εισφορά στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο έχει προγραμματιστεί να διατεθεί μέσω του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αφετέρου από τον ετεροχρονισμό δαπανών των εξοπλιστικών προγραμμάτων και των μεταβιβάσεων προς ΟΚΑ ύψους 432 και 788 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, που δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα σε δημοσιονομικούς όρους. Σημειώνεται ότι τα έσοδα από φόρους προσεγγίζουν τους στόχους του προϋπολογισμού (διαφορά 4 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, την περίοδο Ιανουαρίου- Νοεμβρίου 2024 το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 66,721 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 303 εκατ. ευρώ ή 0,46% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2025 που οφείλεται κυρίως στην είσπραξη ποσού 206 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο 2024 από την έκτακτη εισφορά στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, που δεν είχε προβλεφθεί.
Τον Νοέμβριο, το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 5,39 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 53 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 13 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 102 εκατ. ευρώ από τον στόχο (115 εκατ. ευρώ).
Από την άλλη πλευρά, οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου- Νοεμβρίου 2024 ανήλθαν στα 62,346 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,778 δισ. ευρώ έναντι του επικαιροποιημένου στόχου (64,124 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2025. Επίσης είναι αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, κατά 2.151 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης των πληρωμών τόκων και των δαπανών του ΤΑΑ.
Στο σκέλος του τακτικού προϋπολογισμού, οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 1,268 δισ. ευρώ. Εξαιρουμένης της εμφανιζόμενης διαφοράς στις πιστώσεις υπό κατανομή ύψους 331 εκατ. ευρώ, οι οποίες δεν αντιστοιχούν σε πληρωμές αλλά σε μεταφορές πιστώσεων στις υπόλοιπες κατηγορίες από τις οποίες σε μεταγενέστερο χρόνο πραγματοποιούνται πληρωμές, η διαφορά στις πληρωμές έναντι του στόχου ανέρχεται σε 937 εκατ. ευρώ. Η διαφορά αυτή τεκμηριώνεται από τον ετεροχρονισμό δαπανών των εξοπλιστικών προγραμμάτων και των μεταβιβάσεων προς ΟΚΑ ύψους 432 και 788 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, που δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα σε δημοσιονομικούς όρους.
Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 9,934 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 510 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον επικαιροποιημένο στόχο, που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2025. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται αυξημένες σε σχέση με τις αντίστοιχες πληρωμές του 2023 κατά 1,348 δισ. ευρώ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οι CEO του τραπεζικού κλάδου εμφανίζονται αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης των εταιρειών τους, ενώ ποντάρουν σε μεγάλες επενδύσεις στις αναδυόμενες τεχνολογίες, σύμφωνα με…
Καθώς οι εμπορικές σχέσεις των ΗΠΑ με παραδοσιακούς συμμάχους τους κλονίζονται, η Γερμανία στρέφει το βλέμμα της στη Μέση Ανατολή, κίνηση που φαίνεται να…
Το βλέμμα στην ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχει στραμμένο η Σεούλ, η οποία αναμένεται να δαπανήσει περίπου $151,6 εκατ. για την υποστήριξη projects…
Σκόπελοι έχουν αναδυθεί για τη συμφωνία μεταξύ των κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας Nissan και Honda, μέσω της οποίας θα δημιουργούταν η τρίτη ισχυρότερη εταιρεία του…
Η τεχνολογία καύσης αμμωνίας στη ναυτιλία κάνει ένα μεγάλο βήμα προς την εμπορική της υιοθέτηση, καθώς ο δίχρονος κινητήρας ME-LGIA (Liquid Gas Injection Ammonia)…
Σε επίπεδα ρεκόρ διαμορφώθηκε η ζήτηση χρυσού το 2024, εξέλιξη στην οποία καίριο ρόλο διαδραμάτισαν οι κεντρικές τράπεζες. Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του τουρκικού πρακτορείου…
Ο Παναμάς δεσμεύτηκε για ελεύθερη διέλευση των αμερικανικών πολεμικών πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι θα αποσυρθεί από την κινεζική πρωτοβουλία…
Την ευρωπαϊκή τεχνογνωσία συνεχίζει να εμπιστεύεται ο νοτιοκορεατικός ναυπηγικός κολοσσός Samsung Heavy Industries για τα υπό κατασκευή υγραεριοφόρα του. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανακοίνωσης της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ