Ιδιαίτερη ανθεκτικότητα επέδειξε η αγορά των δεξαμενόπλοιων το 2024, καταγράφοντας σημαντική κερδοφορία, την ίδια ώρα που στις αγορές άλλων τύπων πλοίων η μεταβλητότητα ήταν υψηλή.
Τα VLCCs εκκίνησαν δυναμικά το έτος, με το απόγειο των TCE ναύλων να σημειώνεται στις 16 Φεβρουαρίου, όταν και άγγιξαν τα $65.537/ημέρα. Έκτοτε, η συγκεκριμένη αγορά σημείωσε πτώση και στις 18 Δεκεμβρίου τα TCE rates έφτασαν στα $24.357/ημέρα, σηματοδοτώντας πτώση 19% σε σχέση με τις αρχές του έτους και συνιστώντας το χαμηλότερο επίπεδο εντός του έτους. Τα Suezmaxes ακολούθησαν παρόμοιο μοτίβο, φτάνοντας στο αποκορύφωμά τους ακόμα νωρίτερα από τα VLCCs, με τους TCE ναύλους να φτάνουν τα $67.219/ημέρα στις 17 Ιανουαρίου. Η αγορά αντιμετώπισε τη δύσκολη περίοδό της τον Σεπτέμβριο, αγγίζοντας το χαμηλό των $22.224/ημέρα στις 6 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, επιδεικνύοντας αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, οι ναύλοι έχουν έκτοτε ανακάμψει και σήμερα βρίσκονται στα $28.289/ημέρα. Ενώ αυτός ο αριθμός αντιπροσωπεύει μείωση κατά 44% από την αρχή του έτους, είναι αξιοσημείωτα 27% πάνω από το χαμηλότερο σημείο του έτους. Ενδιαφέρουσα είναι η περίπτωση των Aframaxes. Αφού οι ναύλοι έφτασαν σε ένα εντυπωσιακό μέγιστο των $79.979/ημέρα στις 16 Ιανουαρίου, παρουσίασαν σημαντική διόρθωση, φτάνοντας στο κατώτατο σημείο των $19.954/ημέρα στις 25 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, το segment παρουσίασε ισχυρή ανάκαμψη, με τις τρέχουσες τιμές στα $36.160/ημέρα. Aν και πρόκειται για επίπεδα ναύλων 22% χαμηλότερα από την αρχή του έτους, αντιπροσωπεύει μια εντυπωσιακή αύξηση 81% από το χαμηλότερο σημείο του έτους.
Τα MRs που επιχειρούν στον Ατλαντικό καταγράφουν εξαιρετικές επιδόσεις, καθώς σήμερα οι ναύλοι κινούνται στα $37.300/ημέρα, σημειώνοντας αύξηση 34% από την αρχή του έτους. Οι ναύλοι έφτασαν στο μέγιστο των $53.372/ημέρα στις 31 Μαΐου και, παρά το χαμηλό των $15.694 /ημέρα στις 30 Σεπτεμβρίου, έχουν ανακάμψει εντυπωσιακά σε επίπεδα 138% πάνω από το χαμηλότερο σημείο του έτους. Αντίθετα, η αγορά των MRs στον Ειρηνικό αντιμετώπισε περισσότερες προκλήσεις. Οι τρέχουσες τιμές των $16.415/ημέρα αντιπροσωπεύουν μείωση 42% από την αρχή του έτους. Ενώ το εν λόγω segment γνώρισε εντυπωσιακά υψηλούς ναύλους, στα $59.894/ημέρα στις 31 Ιανουαρίου, στη συνέχεια γνώρισε σημαντική πτώση, φτάνοντας στο χαμηλότερο σημείο των $11.218/ημέρα στις 5 Νοεμβρίου. Οι τρέχουσες τιμές, αν και 46% πάνω από το χαμηλότερο σημείο του έτους, αντικατοπτρίζουν τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στην περιοχή αυτή. Αυτές οι διαφορετικές επιδόσεις μεταξύ των δύο περιοχών υπογραμμίζουν τις εύθραυστες συνθήκες στην αγορά δεξαμενόπλοιων καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024.
Τα MR2s αποτέλεσαν την αιχμή του δόρατος για την S&P αγορά, καθώς περίπου ένα στα τρία πλοία που άλλαξαν χέρια ήταν MR2. Ακολούθησαν τα Aframaxes/LR2s με 61 πωλήσεις, εκ των οποίων τα 33 ήταν product tankers. H αυξημένη προτίμηση για τη μεταφορά διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου ενίσχυσε σημαντικά τη ζήτηση για ΜR2/LR2 πλοία. Η προσαρμοστικότητά τους στη διαχείριση φορτίων dirty και clean τα κατέστησε ανάρπαστα μεταξύ traders και φορτωτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου τοποθετήθηκαν 562 παραγγελίες για τα συγκεκριμένα πλοία. Ωστόσο, μόλις το 7% των παραγγελιών έλαβε χώρα το δ΄ τρίμηνο, ενώ ο σημαντικότερος αριθμός συμφωνιών κατεγράφη το β΄ τρίμηνο (259 παραγγελίες). Ωστόσο, από το γ΄ τρίμηνο παρατηρείται μείωση του αριθμού των παραγγελιών. Ένας λόγος που μπορεί να εξηγήσει τη μείωση της δραστηριότητας των νεότευκτων πλοίων είναι η διαθεσιμότητα των slots των ναυπηγείων και τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των υπό κατασκευή πλοίων. Περίπου το 13% των 562 δεξαμενόπλοιων που παραγγέλθηκαν το 2024 έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2028 ή αργότερα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 12,011 δισ. ευρώ καταγράφηκε στον προϋπολογισμό το 11μηνο φέτος, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 9,912 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 5,826…
Ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ, αναπληρωτής πρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας της Ρωσίας, κατηγόρησε σήμερα ένα πλοίο με νορβηγική σημαία ότι αρνήθηκε να προσφέρει βοήθεια στο πλήρωμα…
Η Rosaviatsia, η ρωσική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας ανακοίνωσε ότι το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines το οποίο κατέπεσε και συνετρίβη στο Καζακστάν την Τετάρτη «αποφάσισε…
Ο Γερμανός πρόεδρος Φρανκ- Βάλτερ Στάινμαϊερ ανακοίνωσε σήμερα τη διάλυση του κοινοβουλίου και άνοιξε επισήμως τον δρόμο για τη διεξαγωγή πρόωρων βουλευτικών εκλογών στη…
Η αξιοποίηση της ευρωπαϊκής τεχνογνωσίας συνεχίζει να οδηγεί την ανάπτυξη καινοτόμων έργων παγκοσμίως, με την Kongsberg Maritime να πρωτοστατεί σε ένα νέο, υψηλής τεχνολογίας…
Με «φόντο» την απεξάρτηση της Ευρώπης από το φυσικό αέριο της Ρωσίας και τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της ευρωπαϊκής αγοράς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή…
Τα εγκαίνια των νέων διευρυμένων ναυπηγικών εγκαταστάσεων του South Yard της Drydocks World γιόρτασε πρόσφατα o κολοσσός DP World. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της…
Ανησυχία επικρατεί στις τάξεις των κρατών-μελών της ΕΕ μετά τις πρόσφατες δηώσεις του Υπουργού Ενέργειας του Κατάρ και Διευθύνοντος Συμβούλου της QatarEnergy, Saad al-Kaabi.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ