
Μπορεί να έχει δώσει τη θέση του στο «ξενόφερτο» έλατο, ωστόσο η παρουσία και ο στολισμός του παραδοσιακού καραβιού παραπέμπει στον άρρηκτο δεσμό του ελληνικού στοιχείου με τη θάλασσα και μας γεμίζει συγκίνηση και νοσταλγία.
Είναι ίσως πιο «λιτό» από ένα φορτωμένο με στολίδια χριστουγεννιάτικο δέντρο. Αυτή του, όμως, η απλότητα μιλάει στην ψυχή του κάθε Έλληνα, καθώς είναι συνυφασμένη με την παράδοση και με μια παλιά εποχή, πιο δύσκολη ίσως, αλλά σίγουρα πιο ανέμελη και αθώα.
Προπολεμικά, η περίοδος των Χριστουγέννων, η γιορτή της αγάπης και της οικογενειακής θαλπωρής, συχνά «σκιαζόταν» από την απουσία ενός αγαπημένου προσώπου που ταξίδευε στη θάλασσα. Γι’ αυτό και στα περισσότερα σπίτια, κυρίως των νησιών και των μικρών και μεγάλων ναυτότοπων του Αιγαίου και του Ιονίου, υπήρχε το καραβάκι, ένα είδος τάματος για την ασφαλή επιστροφή ή ένα σύμβολο τιμής προς τον απόντα ναυτικό και θαλασσινό.
Παρότι φτιαγμένο με ταπεινά υλικά, όπως άλλωστε και τα παιδικά παιχνίδια, κατάφερνε να σκορπά γύρω του μια αίσθηση αισιοδοξίας και ελπίδας.
Με το πέρασμα του καιρού, το καραβάκι εγκαταλείφθηκε, για να φθάσει να χρησιμοποιείται μόνο από κάποιους δήμους για να κοσμήσει πλατείες ή δημοτικά κτίρια. Αξίζει να αναφερθεί ότι στη Χίο το έθιμο αναβιώνει κάθε παραμονή Πρωτοχρονιάς, όταν στολίζονται πιστά αντίγραφα πλοίων, κατασκευασμένα από μεγάλους και μικρούς, με μεράκι και μοναδική μαεστρία!
Όποια κι αν είναι η επιλογή, η ευχή είναι μία: Υγεία και Χαρές στους ναυτικούς μας και στις οικογένειές τους, καλά ανταμώματα, πάντα καλοτάξιδα καράβια και ήρεμες θάλασσες!
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
4.221 πλοία χωρητικότητας 354,1 εκατ. dwt διαχειρίζονται οι Έλληνες πλοιοκτήτες. Όπως υπογραμμίζει στην ετήσια έκθεσή του, η οποία διοργανώνεται για 38ο συναπτό έτος, το…
Την πώληση με σκοπό την ανακύκλωση του Ε/Γ – Ο/Γ πλοίoυ «ΚΡΗΤΗ ΙΙ» γνωστοποίησε η Attica Group. To «ΚΡΗΤΗ ΙΙ», πλοιοκτησίας θυγατρικής της εταιρείας,…
Η ευρωπαϊκή εφοπλιστική κοινότητα γυρνάει σελίδα, καθώς η European Community Shipowners’ Association (ECSA) μετονομάζεται σε ECSA European Shipowners. Η συγκεκριμένη απόφαση έλαβε χώρα με…
Η εμπιστοσύνη των CEOs στην ανάπτυξη κερδίζει έδαφος παγκοσμίως, παρά το ασταθές γεωπολιτικό και οικονομικό τοπίο. Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της τακτικής έρευνας…
Το 8ο Posidonia Sea Tourism Forum (PSTF 2025) ετοιμάζεται να υποδεχθεί τα κορυφαία στελέχη της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας στο Ηράκλειο της Κρήτης, στις 6-7…
Η τεχνολογία των λιμένων της Ινδίας εισέρχεται σε νέα εποχή βιωσιμότητας, με τον Οργανισμό Λιμένος V. O. Chidambaranar να ηγείται μιας σημαντικής πρωτοβουλίας προς…
Στις κορυφαίες διαχειρίστριες εταιρείες του Αραβικού Κόλπου εστιάζει σε πρόσφατη ανάλυσή της η Veson Nautical. Ειδικότερα, η ανάλυση αφορά τις χώρες του Αραβικού Κόλπου…
Παρότι το status quo στη διεθνή ναυπηγική σκακιέρα έχει μεταβληθεί άρδην τα τελευταία έτη, η Νότια Κορέα αναμένεται να διατηρήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ