Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ κατηγόρησε το Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2024 την κυβέρνηση του Παναμά ότι χρεώνει υπέρογκα τέλη για τη χρήση της διώρυγας, προειδοποιώντας πως εάν δεν διαχειριστεί το κανάλι με αποδεκτό τρόπο, θα απαιτήσει από τη χώρα-σύμμαχο να παραδώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες τον έλεγχο της ζώνης.
Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social, ο Τραμπ υπογράμμισε ότι δεν σκοπεύει να αφήσει το κανάλι σε «λάθος χέρια», γράφοντας ότι δεν θα πρέπει να το διαχειρίζεται η Κίνα.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά σπάνια τοποθέτηση από ηγέτη των ΗΠΑ, ο οποίος αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να πιέσει μια κυρίαρχη χώρα να παραδώσει τμήμα της επικράτειάς της. Καταδεικνύει επίσης μια αναμενόμενη αλλαγή στην αμερικανική διπλωματία υπό τον Τραμπ, ο οποίος δεν είχε διστάσει στο παρελθόν να απειλήσει συμμάχους και να χρησιμοποιήσει πολεμοχαρή ρητορική σε διαπραγματεύσεις με ομολόγους του.
Οι ΗΠΑ ολοκλήρωσαν την κατασκευή της διώρυγας του Παναμά και διοικούσαν επί δεκαετίες το θαλάσσιο πέρασμα. Την 31η Δεκεμβρίου 1999, η Ουάσινγκτον παρέδωσε στην κυβέρνηση του Παναμά τον πλήρη έλεγχο του καναλιού.
«Τα τέλη που χρεώνει ο Παναμάς είναι γελοία, λαμβάνοντας ιδίως υπ’ όψιν την απίστευτα γενναιόδωρη στάση των ΗΠΑ έναντι του Παναμά», έγραψε ο Τραμπ στην ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social. Η γενναιοδωρία των ΗΠΑ «δεν προσφέρθηκε για να ωφεληθούν άλλοι, αλλά σε ένδειξη της συνεργασίας μας με τον Παναμά. Εάν δεν τηρηθούν οι αρχές, από ηθικής και νομικής πλευράς, αυτής της μεγαλόψυχης χειρονομίας προσφοράς, τότε θα απαιτήσουμε η διώρυγα του Παναμά να μας επιστραφεί πλήρως, ασυζητητί», τόνισε.
Ο πρόεδρος του Παναμά Χοσέ Ραούλ Μουλίνο επαναβεβαίωσε την εθνική κυριαρχία της χώρας του επί της διώρυγας του Παναμά μετά την απειλή του Ντόναλντ Τραμπ.
«Κάθε τετραγωνικό μέτρο της διώρυγας του Παναμά και η γύρω περιοχή ανήκουν στον Παναμά και θα συνεχίσουν να του ανήκουν», είπε ο Μουλίνο σε ηχογραφημένη του δήλωση που ανήρτησε στο Χ προσθέτοντας ότι η εθνική κυριαρχία και η ανεξαρτησία του Παναμά είναι μη διαπραγματεύσιμες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης άφησαν ελεύθερα έπειτα από πάνω από ένα χρόνο τα μέλη του πληρώματος του πλοίου «Galaxy Leader», που είχαν συλλάβει…
Η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων της παραμένει ψηλά στην ατζέντα της Λιβύης, η οποία βρίσκεται σε αναζήτηση επενδύσεων. Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του τουρκικού πρακτορείου ειδήσεων…
Σε συζητήσεις για την έκδοση ομολόγου αξίας τουλάχιστον $100 εκατ. στη σκανδιναβική αγορά βρίσκεται η Contships Management, η μεγαλύτερη παγκοσμίως ιδιοκτήτρια εταιρεία feeder containerships…
Σε «τέστ αντοχής» (stress tests) και επιτόπιους ελέγχους από κλιμάκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) θα υποβληθούν το 2025 οι τράπεζες. Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα…
Με δυναμικό ρυθμό βαίνουν οι επενδύσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών για τη ναυπήγηση καινοτόμων ποντοπόρων πλοίων και το 2025. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της…
Περίπου 1,4 δισεκατομμύρια τουρίστες ταξίδεψαν στο εξωτερικό το 2024, αριθμός που φτάνει σε προ-πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η υπηρεσία…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής του ανάπτυξης, ο ενεργειακός κολοσσός ADNOC προέβη πρόσφατα σε νέες διαρθρωτικές κινήσεις, που αφορούν τις ναυτιλιακές δραστηριότητες του ομίλου. Σύμφωνα…
Η τεχνολογία EnergoFlow της Wärtsilä και οι Προπέλες Σταθερού Βήματος (Fixed Pitch Propellers ‒ FPP) παρέχουν λύσεις που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ