Απανωτά είναι τα χτυπήματα που δέχεται η αγορά των χύδην ξηρών φορτίων, καθώς στον αντίκτυπο των συγκρούσεων κυρίως σε Ανατολική Ευρώπη αλλά και Μέση Ανατολή προστίθεται η πτώση των θαλάσσιων εξαγωγών της Ρωσίας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της BIMCO, την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2024, οι διά θαλάσσης ρωσικές εξαγωγές χύδην ξηρών φορτίων μειώθηκαν κατά 5% σε ετήσια βάση. Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή διαδραμάτισε η πτώση των εξαγωγών άνθρακα, οι οποίες το ίδιο διάστημα εμφανίζονται μειωμένες κατά 10% σε ετήσια βάση.
Ωστόσο, παρά τη σημαντική πτώση των ρωσικών διά θαλάσσης εξαγωγών άνθρακα, ο αντίκτυπος στα τονομίλια των bulk carriers δεν είναι εξίσου έντονος. Τα ρωσικά φορτία αντικαταστάθηκαν από «ανταγωνιστικότερα» φορτία, όπως εκείνα της Μογγολίας, της Ινδονησίας και της Αυστραλίας.
Ο πραγματικός «πονοκέφαλος» για τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου αναμένεται να είναι η επιβολή δασμών στις εξαγωγές σιταριού της Ρωσίας. Η Ρωσία αντιμετωπίζει σημαντικό πληθωρισμό, με τις τιμές βασικών προϊόντων, όπως το ψωμί, να έχουν αυξηθεί κατά 13%. Στο πλαίσιο αυτό, η Μόσχα αναμένεται να χαράξει στρατηγική περιορισμού των πληθωριστικών πιέσεων και ενίσχυσης της αγοραστικής ικανότητας των πολιτών της.
Πέραν των δασμών, η Ρωσία θα προβεί σε μείωση των ποσοστώσεων εξαγωγών σιταριού για την περίοδο 15 Φεβρουαρίου 2025 έως 30 Ιουνίου 2025.
Εν κατακλείδι, η BIMCO θεωρεί πιθανό τα φορτία με αναχώρηση τη Ρωσία να συνεχίσουν να μειώνονται το 2025, λόγω της πτώσης της ανταγωνιστικότητας του ρωσικού άνθρακα σε επίπεδο κόστους αλλά και της στρατηγικής που χαράσσει η Μόσχα αναφορικά με τις εξαγωγές σιταριού.
Στο πλαίσιο αυτό, και καθώς η Ρωσία αποτελεί τον κορυφαίο εξαγωγέα σιτηρών παγκοσμίως, επικρατεί προβληματισμός αναφορικά με τη διατροφική επάρκεια χωρών που βασίζονται στα φορτία της.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την ετήσια κατάταξή της με τα ισχυρότερα ναυτιλιακά κράτη από πλευράς αξίας στόλου δημοσίευσε η VesselsValue, με την Ελλάδα να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σχεδόν…
Ετήσια ανάπτυξη για το το 2025, παρόμοια με φέτος της τάξης του +2,4% εκτιμά το ΙΟΒΕ στην τριμηνιαία έκθεση που παρουσίασε σήμερα. Η απασχόληση…
Ανακατατάξεις στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου έχουν επιφέρει οι νέες αμερικανικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, οι οποίες αποτελούν «τροχοπέδη» για τις εξαγωγές ρωσικού αργού. Ως…
Φυσικές καταστροφές, κυβερνοεπιθέσεις και κλιματική αλλαγή είναι οι κίνδυνοι που απασχολούν περισσότερο τις ελληνικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την έκθεση Allianz Risk Barometer που δόθηκε…
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πρόγραμμα «Stargate», μέσω του οποίου οι ΗΠΑ αποπειρώνται, μεταξύ άλλων, να διασφαλίσουν την ανταγωνιστικότητά τους στον κλάδο της τεχνολογίας. Το…
Εν μέσω ραγδαίων γεωπολιτικών εξελίξεων, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Saudi Aramco εξέφρασε πρόσφατα τις εκτιμήσεις του ενεργειακού κολοσσού για την επόμενη ημέρα της παγκόσμιας…
Η ακτινογραφία του στόλου ποντοπόρων πλοίων αναδεικνύει τις σημαντικές προοπτικές ανανέωσής του τα επόμενα έτη. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Xclusiv, ο παγκόσμιος…
Μετά από 14 έτη αναμονής, τον Ιούνιο του 2023 ικανοποιήθηκαν τα απαραίτητα κριτήρια επικύρωσης της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ. Συνεπώς, από τον Ιούνιο του…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ