Συνέντευξη του κ. Χρήστου Σταϊκούρα, υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Συνέντευξη του κ. Χρήστου Σταϊκούρα, υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Συνέντευξη του κ. Χρήστου Σταϊκούρα, υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Τι προβλέπει ο στρατηγικός σχεδιασμός της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των εμπορευματικών λιμανιών και τη διασύνδεσή τους με τους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους αναλύει στα Ναυτικά Χρονικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας. Ο ίδιος άλλωστε θεωρεί ότι η γεωγραφική θέση της χώρας μας και ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας στις θαλάσσιες μεταφορές δημιουργούν σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για να μετατραπεί η Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κέντρο μεταφορών διεθνούς εμβέλειας.
1. Στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών αναφερθήκατε σε τέσσερα μεγάλα έργα που παραδίδονται εντός του έτους. Δώστε μας μια εικόνα των χρονοδιαγραμμάτων γι’ αυτά τα έργα, καθώς και για τον ρόλο τους στην αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.
Μία από τις κεντρικές πολιτικές προτεραιότητες της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν να υλοποιήσουμε πολλά μικρά και μεγάλα έργα σε όλη την επικράτεια. Αυτό γίνεται. Παράλληλα, δρομολογούμε την επόμενη γενιά έργων υποδομών σε όλη τη χώρα.
Πριν από λίγες ημέρες παραδώσαμε, μαζί με τον πρωθυπουργό, στην κυκλοφορία, ενιαίο, το τμήμα Λαμία-Καλαμπάκα, του οδικού άξονα Ε65. Νωρίτερα είχαμε εγκαινιάσει τους οδικούς άξονες Καλλονή-Σίγρι στη Λέσβο και Άκτιο-Αμβρακία στην Αιτωλοακαρνανία.
Επόμενο εμβληματικό οδικό έργο είναι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος, που κατασκευάζεται με επιταχυνόμενο ρυθμό. Η υλοποίησή του έχει ξεπεράσει το 42% και αναμένεται να είναι περίπου στο 80% στα τέλη του 2024, με στόχο να ολοκληρωθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο. Πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα και ασφαλή Μετρό στην Ευρώπη. Θα παραδώσουμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης τη βασική γραμμή με 13 σταθμούς και ύστερα από οκτώ μήνες θα παραδοθεί η επέκταση προς την Καλαμαριά.
Παράλληλα, προχωρά η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, έργο μήκους 13 χλμ., με 15 σταθμούς, που αναμένεται να εξυπηρετεί, ημερησίως, 340.000 επιβάτες, στο πυκνοκατοικημένο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού.
2. Η Ελλάδα έχει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για να μετατραπεί σε διαμετακομιστικό κέντρο μεταφορών διεθνούς εμβέλειας, τη γεωπολιτική θέση της. Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαμετακομιστικών κέντρων;
Οι εμπορευματικές μεταφορές συνεισφέρουν κατά το 1/10 στο ΑΕΠ, όμως οι δυνατότητες της Ελλάδας για περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου είναι πολύ μεγάλες.
Η γεωγραφική θέση της χώρας μας και ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας στις θαλάσσιες μεταφορές δημιουργούν σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Γι’ αυτόν τον λόγο, οι επενδύσεις στις υποδομές και στις υπηρεσίες της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελούν στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, παρά τις υφιστάμενες, πολλαπλές και συνεχείς αντιξοότητες και προκλήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, προωθούμε τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του ελληνικού σιδηροδρόμου, που περιλαμβάνει τη σύνδεσή του με τα λιμάνια και τις ΒΙΠΕ, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη μεταφορά των φορτίων.
3. Τα ελληνικά λιμάνια διαθέτουν γεωγραφικά μια σημαντική θέση, κυρίως σε ό,τι αφορά τη σύνδεση της Ευρώπης με την Ασία. Ωστόσο, δεν έχει αναπτυχθεί στον απαιτούμενο βαθμό η σύνδεσή τους με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Προς αυτή την κατεύθυνση, ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός του υπουργείου και σε τι επίπεδα βρίσκεται ο διάλογος με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής;
Στον προγραμματισμό έχουν περιληφθεί οι συνδέσεις με τα εμπορευματικά λιμάνια στη Βόρεια Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), η σύνδεση με τον εμπορευματικό λιμένα Πάτρας και η επέκταση προαστιακών συνδέσεων στην Αττική με τα λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας.
Παράλληλα, η κυβέρνηση ανέλαβε πρωτοβουλία για τους νέους, ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους, όπως είναι o «3Seas» και ο «Western Balkans – East Mediterranean». Ενδεικτικά, προωθούμε τα έργα της σύνδεσης «Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσε» και «Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Σκόπια-Βελιγράδι-Βουδαπέστη».
Οι νέες περιφερειακές συνδέσεις θα προσδώσουν σημαντική δυναμική στην εγχώρια εμπορευματική δραστηριότητα.
Ταυτόχρονα, εκσυγχρονίζουμε τις υπηρεσίες στις λειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας, με βάση την Εθνική Στρατηγική, η οποία επικεντρώνεται στους εξής άξονες:
● Αναβάθμιση των υποδομών, με αιχμές τη δημιουργία νέων εμπορευματικών κέντρων, όπως είναι το Θριάσιο Ι και ΙΙ, το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στη Φυλή και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
● Ψηφιακός μετασχηματισμός, με πρωτοβουλίες όπως η συμμετοχή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο συγχρηματοδοτούμενο έργο FENIX.
Το «Ελληνικό Παρατηρητήριο Μεταφορών και Logistics» συνδέει ψηφιακά την ελληνική με την ευρωπαϊκή αγορά, παρέχοντας χρήσιμα ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα για τη χάραξη στρατηγικής και τη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.
Με σχέδιο, μεθοδικότητα και παραγωγική συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία και τους δημόσιους, ιδιωτικούς και επιστημονικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά logistics, είμαι αισιόδοξος ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε.
4. Στο Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών της Πρωτοβουλίας Τριών Θαλασσών αναδείξατε την ανάγκη για την περαιτέρω ενίσχυση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών, μέσω των νέων εμπορικών διαδρόμων που συνδέουν τη Βαλτική με τη Μαύρη Θάλασσα και το Αιγαίο Πέλαγος. Πώς θα διασφαλιστεί ο ρόλος της Ελλάδας προκειμένου να δημιουργήσει έναν διάδρομο σύνδεσης και να γίνει πιο ανταγωνιστική;
Υποστηρίζουμε πρωτοβουλίες, όπως οι «Τρεις Θάλασσες», που φέρνουν κοντά τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτες χώρες που βρίσκονται στην Αδριατική, στη Βαλτική και στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την προώθηση της συνεργασίας στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας, των υποδομών και του ψηφιακού τομέα.
Πιστεύουμε ότι ο προτεινόμενος νέος Ευρωπαϊκός Διάδρομος Μεταφορών Βαλτική Θάλασσα-Μαύρη Θάλασσα-Αιγαίο Πέλαγος διευκολύνει το σχέδιο και την ιδέα που διέπει την Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών και δεσμευόμαστε να αναπτύξουμε τον διάδρομο προς την επικράτειά μας.
Βασικά λιμάνια, από την πλευρά μας, θα είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Θεσσαλονίκης, και αυτό διασφαλίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας σε αυτή την πρωτοβουλία, αλλά και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Χρήστου Σταϊκούρα στο τεύχος Ιουνίου των Ναυτικών Χρονικών. Μπορείτε να διαβάσετε το τεύχος Ιουνίου πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την τελευταία δεκαετία, o δορυφόρος Copernicus Sentinel-1 παρέχει πληθώρα δεδομένων ραντάρ για ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών και δραστηριοτήτων σε εκατομμύρια χρήστες ανά την υφήλιο.…
Ένα χαμηλότερο, από τα αρχικά πλάνα, ποσοστό πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το 2025 είναι πιθανό να καταστήσει πολύ πιο δύσκολη την επίτευξη των στόχων της…
Την κατασκευή τριών νέων αιολικών πάρκων, συνολικής ισχύος περίπου 100MW, ανακοίνωσε η ΔΕΗ Ανανεώσιμες στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της δυναμικής ανάπτυξης του χαρτοφυλακίου ΑΠE…
Ανοδική πορεία χαράσσει ο ελληνικός εμπορικός στόλος, καθώς τον Σεπτέμβριο η δύναμή του αυξήθηκε κατά 0,4% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Υπενθυμίζεται,…
Περιορισμένες ήταν οι μεταβολές που σημειώθηκαν στη ναυλαγορά των containerships την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, με τον σχετικό δείκτη της Drewry,…
Άνεμος αισιοδοξίας πνέει τις τελευταίες εβδομάδες στην αγορά των bulk carriers, καθώς η τόνωση της ναυλαγοράς των Capesizes συντέλεσε στην ανάκαμψη του κύριου δείκτη…
Τέλος σε μια σειρά εκούσιων περικοπών της παραγωγής στη διάρκεια του τρέχοντος έτους φαίνεται να βάζουν οι εταιρείες φυσικού αερίου των ΗΠΑ, εν αναμονή…
Ισχυρή ανάπτυξη κατέγραψαν τα οικονομικά μεγέθη των εταιρειών διαχείρισης containerships το γ΄ τρίμηνο εν μέσω αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα και ανόδου της παγκόσμιας ζήτησης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ