Η προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, μέσω της αντικατάστασης των παραδοσιακών καυσίμων με εναλλακτικές πηγές, βρίσκεται σε σημείο καμπής και η επιτάχυνση εύρεσης μια μακροπρόθεσμης και βιώσιμης λύσης κρίνεται αναγκαία. Στο πλαίσιο αυτό, οι ειδικοί της Core Power εξετάζουν την εφαρμογή της πυρηνικής τεχνολογίας ως μίας από τις πλέον αποτελεσματικές και βιώσιμες επιλογές για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων.
Συγκεκριμένα, η Core Power προτείνει μια λύση που συνδυάζει πλωτές πυρηνικές μονάδες (Floating Nuclear Power Plants – FNPPs) με εγκαταστάσεις παραγωγής e-fuels. Η παραγωγή των e-fuels γίνεται από υδρογόνο που παράγεται μέσω της ηλεκτρόλυσης του νερού και διοξείδιο του άνθρακα (CO₂). To τελευταίο αξιοποιείται κυρίως για την παραγωγή e-μεθανόλης και e-μεθανίου.
Στη ναυτιλία εξετάζονται διάφορα είδη e-fuels, με την e-αμμωνία και την e-μεθανόλη να ξεχωρίζουν ως υποψήφιες λύσεις. Η e-αμμωνία είναι ιδιαίτερα ελκυστική, καθώς μπορεί να παραχθεί σε μεγάλες ποσότητες και προσφέρει μηδενικές εκπομπές άνθρακα κατά την καύση της. Αυτό την καθιστά ιδανική για πλοία που επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις. Από την άλλη πλευρά, η e-μεθανόλη, αν και απαιτεί περισσότερη ενέργεια για την παραγωγή της, διαθέτει το πλεονέκτημα της υψηλής ενεργειακής πυκνότητας. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί στους υπάρχοντες κινητήρες πλοίων χωρίς σημαντικές τροποποιήσεις και επομένως χωρίς μεγάλες επενδύσεις στην υποδομή.
Ωστόσο, η παραγωγή των e-fuels απαιτεί μεγάλη ποσότητα καθαρής ενέργειας. Έρευνες δείχνουν ότι, έως το 2050, θα χρειαζόμαστε περισσότερες από 20.000 TWh ενέργειας ετησίως για την παραγωγή τους, δηλαδή πενταπλάσια ποσότητα από την τρέχουσα κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας των ΗΠΑ. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση, η μελέτη της Core Power αναδεικνύει την πυρηνική ενέργεια ως τη μόνη επιλογή. Η χρήση της πυρηνικής ενέργειας για την παραγωγή υδρογόνου είναι μια διαδικασία με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Ένα βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση των καυσίμων είναι ο Δείκτης Ενεργειακής Απόδοσης (EROI), ο οποίος μετρά πόση ενέργεια απαιτείται για την παραγωγή ενός καυσίμου σε σχέση με την ενέργεια που αυτό παρέχει. Τα ηλεκτροκαύσιμα που παράγονται μέσω πυρηνικής ενέργειας από FNPPs έχουν υψηλότερο δείκτη EROI σε σύγκριση με τα καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο άνεμος ή η ηλιακή ενέργεια. Ειδικότερα, τα πυρηνικά καύσιμα επιτυγχάνουν EROI που ξεπερνά ακόμα και τα ορυκτά καύσιμα, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα των FNPPs είναι ότι δίνουν τη δυνατότητα για ευέλικτη εγκατάσταση κοντά σε περιοχές κατανάλωσης, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι απώλειες ενέργειας και τα κόστη μεταφοράς.
Σύμφωνα με την Core Power και εξειδικευμένους συνεργάτες από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) και το Εθνικό Εργαστήριο των ΗΠΑ στο Αϊντάχο, η παραγωγή των e-fuels με χρήση πυρηνικής ενέργειας αποτελεί έναν από τους πιο βιώσιμους δρόμους για την αειφόρο ανάπτυξη στη ναυτιλία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Μετά από δεκαετίες χαμηλού ενδιαφέροντος για τον τομέα πετρελαίου και φυσικού αερίου της Λιβύη,ς λόγω των κυρώσεων και του εμφυλίου πολέμου, ένα πιθανό νέο…
Το Ελληνικό Χρηματιστήριο, σύμφωνα με τους διεθνείς και εγχώριους επενδυτικούς οίκους, έχει τις προϋποθέσεις να καταγράψει και 5η συνεχόμενη ανοδική χρονιά (2024 +13,65%, 2023…
Εν μέσω διαρκών παραινέσεων από τη διεθνή κοινότητα για την ενίσχυση των προσπαθειών αποανθρακοποίησης της παγκόσμιας οικονομίας, οι συνέργειες μεταξύ των εταιρειών συνεχίζονται, με…
Ελαφρώς υψηλότερες προμήθειες, χαμηλότερη κατανάλωση, μειωμένο εμπόριο και υψηλότερα τελικά αποθέματα εκτιμά για την παγκόσμια αγορά σιταριού το 2024/2025 το αμερικανικό Υπουργείο Γεωργίας στη…
Σε νέα παραγγελία προχώρησε ο ιαπωνικός κολοσσός Mitsui O.S.K. Lines (MOL) την πρώτη εβδομάδα του 2025. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Allied,…
Έτος-ορόσημο αποτέλεσε το 2024 για τα Panamaxes, καθώς ο συγκεκριμένος τύπος bulk carrier σημείωσε ιστορικό υψηλό στη μεταφορά φορτίων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της…
To 22o μέλος της ECSA αποτελεί η Bulgarian Shipowners Association (BSA). «Είμαστε υπερήφανοι που καλωσορίζουμε την Bulgarian Shipowners Association ως νέο μέλος της ECSA.…
Νέα σαρωτικά μέτρα για την εκπλήρωση της δέσμευσης της G7 να μειώσει τα ρωσικά έσοδα από την ενέργεια, συμπεριλαμβανομένου του αποκλεισμού δύο μεγάλων ρωσικών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ