Η προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, μέσω της αντικατάστασης των παραδοσιακών καυσίμων με εναλλακτικές πηγές, βρίσκεται σε σημείο καμπής και η επιτάχυνση εύρεσης μια μακροπρόθεσμης και βιώσιμης λύσης κρίνεται αναγκαία. Στο πλαίσιο αυτό, οι ειδικοί της Core Power εξετάζουν την εφαρμογή της πυρηνικής τεχνολογίας ως μίας από τις πλέον αποτελεσματικές και βιώσιμες επιλογές για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων.
Συγκεκριμένα, η Core Power προτείνει μια λύση που συνδυάζει πλωτές πυρηνικές μονάδες (Floating Nuclear Power Plants – FNPPs) με εγκαταστάσεις παραγωγής e-fuels. Η παραγωγή των e-fuels γίνεται από υδρογόνο που παράγεται μέσω της ηλεκτρόλυσης του νερού και διοξείδιο του άνθρακα (CO₂). To τελευταίο αξιοποιείται κυρίως για την παραγωγή e-μεθανόλης και e-μεθανίου.
Στη ναυτιλία εξετάζονται διάφορα είδη e-fuels, με την e-αμμωνία και την e-μεθανόλη να ξεχωρίζουν ως υποψήφιες λύσεις. Η e-αμμωνία είναι ιδιαίτερα ελκυστική, καθώς μπορεί να παραχθεί σε μεγάλες ποσότητες και προσφέρει μηδενικές εκπομπές άνθρακα κατά την καύση της. Αυτό την καθιστά ιδανική για πλοία που επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις. Από την άλλη πλευρά, η e-μεθανόλη, αν και απαιτεί περισσότερη ενέργεια για την παραγωγή της, διαθέτει το πλεονέκτημα της υψηλής ενεργειακής πυκνότητας. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί στους υπάρχοντες κινητήρες πλοίων χωρίς σημαντικές τροποποιήσεις και επομένως χωρίς μεγάλες επενδύσεις στην υποδομή.
Ωστόσο, η παραγωγή των e-fuels απαιτεί μεγάλη ποσότητα καθαρής ενέργειας. Έρευνες δείχνουν ότι, έως το 2050, θα χρειαζόμαστε περισσότερες από 20.000 TWh ενέργειας ετησίως για την παραγωγή τους, δηλαδή πενταπλάσια ποσότητα από την τρέχουσα κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας των ΗΠΑ. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση, η μελέτη της Core Power αναδεικνύει την πυρηνική ενέργεια ως τη μόνη επιλογή. Η χρήση της πυρηνικής ενέργειας για την παραγωγή υδρογόνου είναι μια διαδικασία με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Ένα βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση των καυσίμων είναι ο Δείκτης Ενεργειακής Απόδοσης (EROI), ο οποίος μετρά πόση ενέργεια απαιτείται για την παραγωγή ενός καυσίμου σε σχέση με την ενέργεια που αυτό παρέχει. Τα ηλεκτροκαύσιμα που παράγονται μέσω πυρηνικής ενέργειας από FNPPs έχουν υψηλότερο δείκτη EROI σε σύγκριση με τα καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο άνεμος ή η ηλιακή ενέργεια. Ειδικότερα, τα πυρηνικά καύσιμα επιτυγχάνουν EROI που ξεπερνά ακόμα και τα ορυκτά καύσιμα, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα των FNPPs είναι ότι δίνουν τη δυνατότητα για ευέλικτη εγκατάσταση κοντά σε περιοχές κατανάλωσης, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι απώλειες ενέργειας και τα κόστη μεταφοράς.
Σύμφωνα με την Core Power και εξειδικευμένους συνεργάτες από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) και το Εθνικό Εργαστήριο των ΗΠΑ στο Αϊντάχο, η παραγωγή των e-fuels με χρήση πυρηνικής ενέργειας αποτελεί έναν από τους πιο βιώσιμους δρόμους για την αειφόρο ανάπτυξη στη ναυτιλία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε τροχιά ισχυρής κερδοφορίας κινήθηκαν οι τράπεζες στο 9μηνο του 2024, γεγονός που ώθησε τις διοικήσεις των τραπεζών να αναθεωρήσουν προς τα πάνω τις…
Για τη μείωση της ρύπανσης από πλοία ανοικτής θαλάσσης και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στον χώρο του λιμένα προχωρούν σε συνεργασία η…
Την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου – Κω, έργο που είναι κομβικό για την διασύνδεση των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό δίκτυο,…
Καθώς η διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας παραμένει προτεραιότητα για την Κίνα, νέο ιστορικό υψηλό αναμένεται να καταγράψει η εγχώρια παραγωγή καλαμποκιού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
H υπ’ αριθμόν 100.000 εμπορευματική αμαξοστοιχία ανάμεσα στην Κίνα και την Ευρώπη αναχώρησε τις πρωινές ώρες της Παρασκευής 15 Νοεμβρίου, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο…
Οι πρωτοβουλίες της Maersk με επίκεντρο τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των πλοίων της συνεχίζονται, με τον κολοσσό των τακτικών γραμμών να καταγράφει ένα…
Στη συνεργασία των Διαχειριστών Ελλάδας και Γερμανίας για τον ηλεκτρικό διάδρομο που θα συνδέσει τις δύο χώρες, Green Aegean Interconnector, αναφέρθηκε από το βήμα…
Σε «μήλον της έριδος» για συνολικά έντεκα εταιρείες έχει εξελιχθεί ο λιμένας Grand Faw στο Ιράκ, ο οποίος αναμένεται να αποτελέσει το αντίπαλον δέος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ