Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα εξαιτίας της καύσης ορυκτών καυσίμων οδεύουν να σπάσουν κάθε ρεκόρ φέτος, αποκαλύπτει μελέτη που δόθηκε την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου στη δημοσιότητα από τους επιστήμονες του Global Carbon Project, οι οποίοι σημειώνουν πως δεν βλέπουν να έχει φθάσει στην κορύφωση η καύση πετρελαίου, αερίου και άνθρακα.
Κατά τη μελέτη αναφοράς, οι παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που οφείλονται στα ορυκτά καύσιμα θα φθάσουν σε επίπεδο άνευ προηγουμένου το 2024, στους 37,4 δισ. τόνους, αυξανόμενες κατά 0,8% σε σύγκριση με το 2023.
Κι αν προστεθούν οι προβλεπόμενες εκπομπές που οφείλονται στις μεταβολές της χρήσης γαιών, συμπεριλαμβανομένης της αποψίλωσης των δασών, το σύνολό τους αναμένεται να φθάσει στα 41,6 δισ. τόνους φέτος (+2,5%).
Οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι επιπεδοποιημένες την τελευταία δεκαετία, διαπιστώνουν οι επιστήμονες του Global Carbon Project.
Το 2023, η Διεθνής Επιτροπή Ενέργειας (ΔΟΕ) εκτιμούσε πως η παγκόσμια κορύφωση της κατανάλωσης ορυκτών μορφών ενέργειας θα έχει επέλθει πριν από το 2030.
Με τον τρέχοντα ρυθμό, η ομάδα των 120 επιστημόνων που συνέβαλαν στην εκπόνηση της μελέτης Global Carbon Budget εκτιμά πως είναι 50-50% η πιθανότητα να ξεπεραστεί το όριο της αύξησης της θερμοκρασίας κατά 1,5° Κελσίου «μόνιμα» μέσα σε περίπου έξι χρόνια, με άλλα λόγια ο κόσμος να αποτύχει να τηρήσει τον πιο φιλόδοξο στόχο της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα (2015).
Μολονότι η εκτίμηση αυτή συνδέεται με διάφορες ανησυχίες, είναι σαφές ότι ο προϋπολογισμός άνθρακα που απομένει —και άρα ο χρόνος που απομένει για την επίτευξη του στόχου του 1,5° Κελσίου και την αποφυγή των χειρότερων συνεπειών της κλιματικής αλλαγής— έχει σχεδόν εξαντληθεί, τονίζεται στο δελτίο Τύπου του Global Carbon Project.
Οι εκπομπές της Κίνας, όπου γίνονται οι ογκωδέστερες εκλύσεις διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως (32% του συνόλου), αναμένεται να αυξηθούν οριακά (+0,2%), ωστόσο το φάσμα της πρόβλεψης περιλαμβάνει ενδεχόμενη μικρή μείωσή τους.
Οι εκπομπές των ΗΠΑ (13% του συνόλου) αναμένεται να μειωθούν κατά 0,6%, αυτές της Ινδίας (8% του συνόλου) να αυξηθούν κατά 4,6%, αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (7% του συνόλου) να μειωθούν κατά 3,8%.
Η μελέτη επισημαίνει εξάλλου πως τα τρέχοντα επίπεδα εξάλειψης του διοξειδίου του άνθρακα με τεχνολογικά μέσα, εξαιρουμένων δηλαδή φυσικών μέσων όπως η αναδάσωση, δεν επιτρέπουν την εξισορρόπηση των εκπομπών εξαιτίας της καύσης ορυκτών καυσίμων παρά κατά το ένα εκατομμυριοστό.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης άφησαν ελεύθερα έπειτα από πάνω από ένα χρόνο τα μέλη του πληρώματος του πλοίου «Galaxy Leader», που είχαν συλλάβει…
Σε συζητήσεις για την έκδοση ομολόγου αξίας τουλάχιστον $100 εκατ. στη σκανδιναβική αγορά βρίσκεται η Contships Management, η μεγαλύτερη παγκοσμίως ιδιοκτήτρια εταιρεία feeder containerships…
Σε «τέστ αντοχής» (stress tests) και επιτόπιους ελέγχους από κλιμάκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) θα υποβληθούν το 2025 οι τράπεζες. Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα…
Με δυναμικό ρυθμό βαίνουν οι επενδύσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών για τη ναυπήγηση καινοτόμων ποντοπόρων πλοίων και το 2025. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της…
Περίπου 1,4 δισεκατομμύρια τουρίστες ταξίδεψαν στο εξωτερικό το 2024, αριθμός που φτάνει σε προ-πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η υπηρεσία…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής του ανάπτυξης, ο ενεργειακός κολοσσός ADNOC προέβη πρόσφατα σε νέες διαρθρωτικές κινήσεις, που αφορούν τις ναυτιλιακές δραστηριότητες του ομίλου. Σύμφωνα…
Η τεχνολογία EnergoFlow της Wärtsilä και οι Προπέλες Σταθερού Βήματος (Fixed Pitch Propellers ‒ FPP) παρέχουν λύσεις που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Το…
Έτος-ορόσημο αποτέλεσε το 2024 για τη ναυτιλιακή κυκλοφορία κατά μήκος του Βόρειου Περάσματος, καθώς η εμπορευματική κίνηση «έσπασε» κάθε ρεκόρ. Σύμφωνα με στοιχεία που…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ