Οι απολαβές των ναυτικών αυξάνονται ανά τον κόσμο, καθώς το έλλειμμα ικανών ναυτικών επηρεάζει όλες τις ναυτιλιακές αγορές, σημειώνει νέα έρευνα της Danica Crewing Specialists.
Η έρευνα 2024 Seafarers’ Survey αναφέρει ότι, με ένα πλεόνασμα διαθέσιμων θέσεων εργασίας, οι ναυτικοί έχουν την πολυτέλεια να είναι πιο επιλεκτικοί ‒ επιλέγοντας θέσεις όχι μόνο με βάση τις απολαβές, αλλά και με βάση θέματα όπως η ευελιξία των μπάρκων ή ένας στόλος με νεότερα πλοία.
Οι μισθολογικές αυξήσεις σημειώνονται σε όλους τους τύπους πλοίων. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι Ινδοί ανώτεροι αξιωματικοί στα πλοία ξηρού φορτίου εξακολουθούν να λαμβάνουν τους υψηλότερους μισθούς ‒ περίπου 10% υψηλότερους από τους συναδέλφους τους από την Ανατολική Ευρώπη και τις Φιλιππίνες, των οποίων οι απολαβές κυμαίνονται στα ίδια περίπου επίπεδα. Ωστόσο, τα κατώτερα πληρώματα από τις Φιλιππίνες αμείβονται λιγότερο από συναδέλφους τους από την Ανατολική Ευρώπη και την Ινδία.
Τα ευρήματα της έρευνας παρουσιάστηκαν πρόσφατα στη Μανίλα, με τον κ. Henrik Jensen, CEO της Danica Crewing Specialists, να τονίζει: «Ο συνδυασμός της γενικής έλλειψης και της ανάγκης απασχόλησης καλά καταρτισμένων ναυτικών, σε συνάρτηση με την καλύτερη οικονομική κατάσταση για τους περισσότερους πλοιοκτήτες επί του παρόντος, κάνει τους εργοδότες πιο γενναιόδωρους με τις αμοιβές τους, με αποτέλεσμα συνεχή αύξηση των μισθών».
Σε άλλα ευρήματα, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το 58% των ναυτικών είχαν αλλάξει εργοδότη τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων ετών. Η ανάλυση των ερευνών της Danica των πέντε τελευταίων ετών δείχνει ότι το 2019 το 25% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι άλλαξαν εργοδότη προκειμένου να εξασφαλίσουν μεγαλύτερες απολαβές, ενώ σήμερα αυτό το ποσοστό έχει αυξηθεί στο 37%. Η ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο, ο νεότερος και πιο σύγχρονος στόλος, οι καλύτερες ευκαιρίες ανέλιξης και τα συνταξιοδοτικά προγράμματα/ιατρική ασφάλιση αποτελούν επίσης βασικούς παράγοντες για την αλλαγή εργοδότη.
Σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού για ικανά πληρώματα, θα ήταν αναμενόμενο ότι η ευημερία των ναυτικών θα αποτελούσε προτεραιότητα για τους εργοδότες. Ωστόσο, η έρευνα της Danica καταγράφει αύξηση των ανησυχιών για την ευημερία των πληρωμάτων. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των ναυτικών που αναφέρουν έλλειψη τροφής και πόσιμου νερού εξακολουθεί να είναι ανησυχητικά υψηλός και διαμορφώθηκε στο 25%, έναντι 20% το 2019. Το ποσοστό των ναυτικών που αναφέρουν μη έγκαιρες πληρωμές παραμένει στο υψηλό επίπεδο του 35% ‒ μόλις 1% λιγότερο από ό,τι το 2023, ενώ το 7% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι δεν έλαβαν τις απολαβές τους στο σύνολό τους.
Την ίδια ώρα, ένας στους οκτώ ερωτηθέντες ανέφερε ότι βίωσε εκφοβισμό και παρενόχληση στη θάλασσα, ενώ το 35% ανέφεραν μη συμμόρφωση με τις ισχύουσες νομοθεσίες για τις ώρες ανάπαυσης. Ο αριθμός των ναυτικών που αισθάνθηκαν ψυχική κόπωση κατά τη διάρκεια της τελευταίας τους σύμβασης αυξήθηκε από 11% το 2023 σε 14% το 2024.
Με ένα διευρυμένο δίκτυο πληρωμάτων από την Ανατολική Ευρώπη, η Danica υπέβαλε συγκεκριμένες ερωτήσεις σε Ουκρανούς ναυτικούς. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 70% των Ουκρανών ναυτικών θα επιστρέψουν στη χώρα τους όταν τελειώσει ο πόλεμος, αν και το ποσοστό όσων ανέφεραν ότι δεν σχεδιάζουν να επιστρέψουν ποτέ αυξήθηκε στο 20% από το 12% το 2023.
Στην έρευνα της Danica συμμετείχαν 4.868 ναυτικοί από ένα μεγάλο εύρος πλοίων, ενώ τα δεδομένα συλλέχθησαν από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο του 2024.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Παρουσία της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Νίκης Κεραμέως, του αρμόδιου για την Κοινωνική Ασφάλιση Υφυπουργού κ. Παναγιώτη Τσακλόγλου και του Γενικού Γραμματέα…
Τα Ναυπηγεία της ONEX στη Σύρο επισκέφθηκαν σήμερα, ο Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστος Στυλιανίδης και ο Υφυπουργός, κ. Στέφανος Γκίκας, πραγματοποιώντας…
Στο μικρό γκρουπ των εταιρειών με τουλάχιστον 300 πλοία έχει εισέλθει πλέον η Hapag-Lloyd, ο γερμανικός κολοσσός των τακτικών γραμμών και πέμπτη μεγαλύτερη liner…
Η περιουσία των δισεκατομμυριούχων αυξήθηκε με έντονους ρυθμούς το 2024, σύμφωνα με τα δεδομένα της ΜΚΟ Oxfam. Πιο συγκεκριμένα, η περιουσία (αθροιστικά) των δισεκατομμυριούχων…
ΗΠΑ, Ευρωπαϊκή Ένωση και Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζουν να θέτουν στο στόχαστρό τους τον σκοτεινό στόλο πλοίων. Εντός των τελευταίων δύο εβδομάδων, σχεδόν 200 πλοία,…
Το 2024, οι ταξινομήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων αυξήθηκαν ελαφρώς, μόλις κατά 0,8%, σε περίπου 10,6 εκατομμύρια μονάδες. Η Ισπανία συνέχισε να επιδεικνύει ανθεκτικότητα με…
Στην Πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ εντάχθηκε ο όμιλος ERMA FIRST, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση. Ο όμιλος, που ιδρύθηκε το 2009 και εδρεύει στην Ελλάδα, συγκαταλέγεται…
Παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης, των κομμάτων της αντιπολίτευσης, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των Σωμάτων Ασφαλείας και των παραγωγικών φορέων έλαβε χώρα η εκδήλωση για την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ