Οι απολαβές των ναυτικών αυξάνονται ανά τον κόσμο, καθώς το έλλειμμα ικανών ναυτικών επηρεάζει όλες τις ναυτιλιακές αγορές, σημειώνει νέα έρευνα της Danica Crewing Specialists.
Η έρευνα 2024 Seafarers’ Survey αναφέρει ότι, με ένα πλεόνασμα διαθέσιμων θέσεων εργασίας, οι ναυτικοί έχουν την πολυτέλεια να είναι πιο επιλεκτικοί ‒ επιλέγοντας θέσεις όχι μόνο με βάση τις απολαβές, αλλά και με βάση θέματα όπως η ευελιξία των μπάρκων ή ένας στόλος με νεότερα πλοία.
Οι μισθολογικές αυξήσεις σημειώνονται σε όλους τους τύπους πλοίων. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι Ινδοί ανώτεροι αξιωματικοί στα πλοία ξηρού φορτίου εξακολουθούν να λαμβάνουν τους υψηλότερους μισθούς ‒ περίπου 10% υψηλότερους από τους συναδέλφους τους από την Ανατολική Ευρώπη και τις Φιλιππίνες, των οποίων οι απολαβές κυμαίνονται στα ίδια περίπου επίπεδα. Ωστόσο, τα κατώτερα πληρώματα από τις Φιλιππίνες αμείβονται λιγότερο από συναδέλφους τους από την Ανατολική Ευρώπη και την Ινδία.
Τα ευρήματα της έρευνας παρουσιάστηκαν πρόσφατα στη Μανίλα, με τον κ. Henrik Jensen, CEO της Danica Crewing Specialists, να τονίζει: «Ο συνδυασμός της γενικής έλλειψης και της ανάγκης απασχόλησης καλά καταρτισμένων ναυτικών, σε συνάρτηση με την καλύτερη οικονομική κατάσταση για τους περισσότερους πλοιοκτήτες επί του παρόντος, κάνει τους εργοδότες πιο γενναιόδωρους με τις αμοιβές τους, με αποτέλεσμα συνεχή αύξηση των μισθών».
Σε άλλα ευρήματα, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το 58% των ναυτικών είχαν αλλάξει εργοδότη τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων ετών. Η ανάλυση των ερευνών της Danica των πέντε τελευταίων ετών δείχνει ότι το 2019 το 25% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι άλλαξαν εργοδότη προκειμένου να εξασφαλίσουν μεγαλύτερες απολαβές, ενώ σήμερα αυτό το ποσοστό έχει αυξηθεί στο 37%. Η ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο, ο νεότερος και πιο σύγχρονος στόλος, οι καλύτερες ευκαιρίες ανέλιξης και τα συνταξιοδοτικά προγράμματα/ιατρική ασφάλιση αποτελούν επίσης βασικούς παράγοντες για την αλλαγή εργοδότη.
Σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού για ικανά πληρώματα, θα ήταν αναμενόμενο ότι η ευημερία των ναυτικών θα αποτελούσε προτεραιότητα για τους εργοδότες. Ωστόσο, η έρευνα της Danica καταγράφει αύξηση των ανησυχιών για την ευημερία των πληρωμάτων. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των ναυτικών που αναφέρουν έλλειψη τροφής και πόσιμου νερού εξακολουθεί να είναι ανησυχητικά υψηλός και διαμορφώθηκε στο 25%, έναντι 20% το 2019. Το ποσοστό των ναυτικών που αναφέρουν μη έγκαιρες πληρωμές παραμένει στο υψηλό επίπεδο του 35% ‒ μόλις 1% λιγότερο από ό,τι το 2023, ενώ το 7% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι δεν έλαβαν τις απολαβές τους στο σύνολό τους.
Την ίδια ώρα, ένας στους οκτώ ερωτηθέντες ανέφερε ότι βίωσε εκφοβισμό και παρενόχληση στη θάλασσα, ενώ το 35% ανέφεραν μη συμμόρφωση με τις ισχύουσες νομοθεσίες για τις ώρες ανάπαυσης. Ο αριθμός των ναυτικών που αισθάνθηκαν ψυχική κόπωση κατά τη διάρκεια της τελευταίας τους σύμβασης αυξήθηκε από 11% το 2023 σε 14% το 2024.
Με ένα διευρυμένο δίκτυο πληρωμάτων από την Ανατολική Ευρώπη, η Danica υπέβαλε συγκεκριμένες ερωτήσεις σε Ουκρανούς ναυτικούς. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 70% των Ουκρανών ναυτικών θα επιστρέψουν στη χώρα τους όταν τελειώσει ο πόλεμος, αν και το ποσοστό όσων ανέφεραν ότι δεν σχεδιάζουν να επιστρέψουν ποτέ αυξήθηκε στο 20% από το 12% το 2023.
Στην έρευνα της Danica συμμετείχαν 4.868 ναυτικοί από ένα μεγάλο εύρος πλοίων, ενώ τα δεδομένα συλλέχθησαν από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο του 2024.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ εισέρχεται δυναμικά ο νοτιοκορεατικός κολοσσός Hanwha Ocean, καθώς πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά αμερικανικού ναυπηγείου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρακτορείο…
Ανακατατάξεις (και) στην αγορά πετρελαίου αναμένεται να επιφέρει προσεχώς η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, καθώς η επιστροφή του στον Λευκό…
H επίμονη νωχελικότητα της ναυλαγοράς των LNG carriers είναι εμφανής τις τελευταίες εβδομάδες. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης…
Στο τεύχος της 15ης Μαΐου 1980, τα Ναυτικά Χρονικά, στη στήλη των Τεχνικών Θεμάτων, κατέγραψαν την είδηση της ολοκλήρωσης της μετασκευής του υπερωκεανίου «France»…
O καπτ. Δημήτρης Ματθαίου επανεκλέχτηκε πρόεδρος του Green Award Foundation για την επόμενη τριετία. Η επανεκλογή που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του…
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απειλεί πλέον την Ευρωπαϊκή Ένωση με τελωνειακούς δασμούς, αν δεν μειώσει το τεράστιο εμπορικό έλλειμμά της με…
Σύμφωνα με τις τρέχουσες προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,3% το 2024, να επιταχυνθεί στο…
O Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ, μέλος της Holcim, υπέγραψε την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου σύμβαση μελέτης Βασικού Σχεδιασμού (Front End Engineering & Design – FEED) με την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ