Περισσότεροι από 50 stakeholders από όλο το φάσμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας ‒παραγωγοί καυσίμων, πλοιοκτήτες και μεταφορείς, λιμένες και κατασκευαστές εξοπλισμού‒ υπέγραψαν την Τρίτη 12 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο της 29ης Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP 29), ένα Call to Action (προτροπή για δράση) με στόχο την επιτάχυνση της υιοθέτησης καυσίμων μηδενικών εκπομπών.
Της πρωτοβουλίας αυτής ηγούνται η ΜΚΟ RMI, το Ινστιτούτο Ενέργειας UCL και το Ίδρυμα των Ηνωμένων Εθνών, αναδεικνύοντας το υψηλό μομέντουμ της βιομηχανίας για την πραγματοποίηση επενδύσεων με στόχο την αποανθρακοποίησή της.
Η από κοινού πρωτοβουλία αιτείται ταχύτερης και πιο τολμηρής δράσης για την άνοδο της υιοθέτησης καυσίμων μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών, για επενδύσεις σε πλοία μηδενικών εκπομπών και για την παγκόσμια ανάπτυξη πράσινων υποδομών υδρογόνου.
Η προτροπή για δράση έρχεται, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένει τη σύγκληση της MEPC τον Απρίλιο του 2025, οπότε και αναμένεται να πραγματοποιηθεί το πρώτο βήμα προς τη δημιουργία ενός παγκόσμιου μηχανισμού τιμολόγησης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Τα μέλη του ναυτιλιακού cluster στέλνουν, συνεπώς, ένα μήνυμα προς τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές ότι απαιτείται η οικοδόμηση ενός ξεκάθαρου ρυθμιστικού πλαισίου, το οποίο θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την επιτάχυνση των πρωτοβουλιών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Οι υπογράφοντες την προτροπή για δράση υπογραμμίζουν πληθώρα βασικών συστάσεων για την επιτάχυνση της υιοθέτησης καυσίμων που προέρχονται από το υδρογόνο. Στο επίκεντρο αυτών βρίσκεται η ανάγκη για σαφή, φιλόδοξα, μεσοπρόθεσμα μέτρα, αλλά και η θέσπιση μιας ισορροπημένης προσέγγισης για την αξιοποίηση των εσόδων από την τιμολόγηση εκπομπών άνθρακα, προκειμένου να μειωθεί η διαφορά μεταξύ του κόστους συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων.
Για να παραμείνει η παγκόσμια οικονομία εντός του στόχου της Συμφωνίας του Παρισιού, η παγκόσμια παραγωγή πράσινου υδρογόνου πρέπει να διπλασιαστεί έως το 2030, ενώ στη ναυτιλία πρέπει να αξιοποιηθούν πέντε εκατομμύρια τόνοι. Για να επιτευχθεί αυτό, απαιτείται συντονισμένη δράση κατά μήκος ολόκληρης της αλυσίδας εφοδιασμού για την επέκταση της προσφοράς και της υιοθέτησης ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών.
Παράλληλα, οι αναπτυσσόμενες χώρες δύνανται να επωφεληθούν από την πορεία της ναυτιλίας προς την αποανθρακοποίηση, καθώς θα έχουν την ευκαιρία να προσελκύσουν επενδύσεις, να δημιουργήσουν εξειδικευμένες θέσεις εργασίας και να οικοδομήσουν βιώσιμες αλυσίδες εφοδιασμού e-fuels.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Περιορισμένος είναι ο αριθμός πλοίων που πωλούνται προς διάλυση το 2024, καθώς την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου πωλήθηκαν προς διάλυση 146 bulk carriers, tankers, containerships και…
Για τον σφοδρό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν σήμερα τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία από τα αντίστοιχα ασιατικά αλλά και για το όραμα του Γιώργου Προκοπίου για τα…
Ο δρόμος ανοίγει για την εξαγορά της ITA Airways από τη Lufthansa, καθώς οι διαπραγματεύσεις της δεύτερης με την ιταλική κυβέρνηση -αναφορικά με το…
Την έναρξη ενός μεγάλου έργου στον τομέα των θαλάσσιων επιχειρήσεων για την υποστήριξη της δημιουργίας και της συντήρησης υπεράκτιων αιολικών πάρκων ανακοίνωσε πρόσφατα η…
Στις ικανότητες των νοτιοκορεατικών ναυπηγείων τόσο όσον αφορά εμπορικά πλοία όσο και πολεμικά φέρεται να εστιάζει (και) ο επόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.…
Tην επέκταση του αποτυπώματός της στις αγορές της Αυστραλίας γνωστοποίησε η DP World μέσω νέας επένδυσης. Συγκεκριμένα, ο όμιλος, μέσω της DP World Australia,…
Μια σημαντική καινοτομία έρχεται από την Ιαπωνία με την υιοθέτηση της μεθανόλης και τεχνολογιών μείωσης των εκπομπών ρύπων σε ένα πλοίο τύπου VLCC. Οι…
Την αύξηση του μεριδίου της στις παγκόσμιες εξαγωγές άνθρακα από το 14,5% το 2023 στο 15-23% το 2026 και στο 25-30% το 2050 καλοβλέπει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ