Η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ως 47ου προέδρου των ΗΠΑ αναμένεται να φέρει άνεμο αλλαγής στην παγκόσμια οικονομία και συνεπώς στο διεθνές εμπόριο και στις θαλάσσιες μεταφορές. Με την αγορά δεξαμενόπλοιων να έχει επηρεαστεί σε σημαντικότατο βαθμό από τις γεωπολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών, η ναυλομεσιτική Gibson εξετάζει σε πρόσφατη έκθεσή της τι σημαίνει για τα tankers η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.
Ειδικότερα, η Gibson υποστηρίζει ότι το outlook παραμένει σύνθετο και εξαρτάται από πληθώρα παραγόντων και λόγω αυτού διαχωρίζει διαφορετικά σενάρια ανάλογα με την πολιτική που δύναται να χαράξει ο επόμενος Αμερικανός πρόεδρος.
Ρωσία-Ουκρανία: Το «ρωσικό» σενάριο
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει ισχυριστεί ότι, από τη στιγμή που θα αναλάβει τα καθήκοντά του, η λήξη του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας δεν αποτελεί θέμα ημερών αλλά ωρών. Εφόσον ο 47ος Αμερικανός πρόεδρος περιορίσει την υποστήριξη των ΗΠΑ στην Ουκρανία, ωθώντας τη να δεχτεί κάποια συμφωνία με τη Ρωσία, και υπάρξει εκ νέου ειρήνη, ενδέχεται κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας να αρθούν.
Στο σενάριο αυτό, η αναδιάταξη των routes που έχει λάβει χώρα τα τελευταία δυόμισι έτη στην αγορά των δεξαμενόπλοιων σταδιακά θα έρθει στο τέλος της. Συνεπώς θα καταγραφεί άνοδος της προσφοράς δεξαμενόπλοιων, μείωση των πλοίων που συμμετέχουν στον «σκοτεινό» στόλο και κατ’ επέκταση αύξηση των διαλύσεων tankers.
Σαφώς, η Ευρώπη δύσκολα θα υιοθετήσει την ίδια στάση με τον Αμερικανό πρόεδρο, καθώς έχει αποφασίσει να σταθεί πλήρως στο πλευρό της Ουκρανίας.
Ρωσία-Ουκρανία: Το «ουκρανικό» σενάριο
Ο Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να υιοθετήσει μια τελείως διαφορετική στρατηγική, υιοθετώντας αρκετά σκληρότερη στάση ενάντια στη Ρωσία και επιβάλλοντας κυρώσεις σε όλα τα ενεργειακά αγαθά ανεξαρτήτως τιμής. Αυτό θα επηρεάσει εκ νέου τις διεθνείς αγορές, περιορίζοντας την ικανότητα χωρών που δεν έχουν ανεπτυγμένα ισχυρά ναυτιλιακά clusters να αγοράζουν ρωσικό αργό (π.χ. Ινδία).
Ωστόσο, μια τέτοια στρατηγική θα απαιτούσε πιθανώς τη συνεργασία με παραγωγούς στη Μέση Ανατολή, όπως αναφέρει η Gibson. Το «ουκρανικό» σενάριο φαντάζει δύσκολο, δεδομένου ότι θα εντείνει περαιτέρω τους γεωπολιτικούς τριγμούς Ρωσίας και ΗΠΑ, αλλά και γιατί απαιτεί και τη δημιουργία τριγμών εντός των κόλπων του OPEC+.
Επίσης, στο σενάριο αυτό, ο Ντόναλντ Τραμπ δεν θα έχει τη δυνατότητα να στοχοποιήσει εξίσου ισχυρά το Ιράν (σε αντίθετη με το «ρωσικό» σενάριο) ή τη Βενεζουέλα.
Τέλος, η Gibson σημειώνει ότι η εκλογή Τραμπ οδήγησε σε πτώση των τιμών πετρελαίου, εξέλιξη που φέρεται να οφείλεται στη νοοτροπία του επόμενου προέδρου για αύξηση των εγχώριων γεωτρήσεων πετρελαίου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ορόσημο στη στρατηγική διαφοροποίησης του στόλου της ανακοίνωσε η Castor Ships. Πιο συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στον στόλο της…
«Να φέρουμε πίσω τη βιομηχανία στην Ελλάδα και στην Ευρώπη» ήταν το κύριο μήνυμα της ομιλίας του κ. Πάνου Ξενοκώστα, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου…
Την κατασκευή τριών ηλιακών πάρκων συνολικής ισχύος 160 MW στην περιοχή της Παλένθια, στην Ισπανία για λογαριασμό της CERO Generation ανέλαβε η Metlen Energy…
Το επόμενο βήμα στο διμερές τους εμπόριο και στη διακρατική τους συνεργασία φέρονται να κάνουν Κίνα και Ινδονησία. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει δημοσίευμα του…
«Στα μαχαίρια» βρίσκονται οι International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) και Maersk για τα μάτια τερματικού σταθμού στη Νότια Αφρική. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της…
Η QatarEnergy συνήψε συμφωνία με τη Chevron για την απόκτηση του 23% στη συμφωνία παραχώρησης του οικοπέδου North El-Dabaa (H4) στη Μεσόγειο Θάλασσα, στα…
Η Κίνα εισήγαγε 8,09 εκατ. τόνους σόγιας τον Οκτώβριο, με τους αγοραστές να σπεύδουν να αυξήσουν τις προμήθειές τους πριν από την ανάληψη των…
Tην ανάγκη για μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ όλων των stakeholders της θαλάσσιας αλυσίδας αξίας «προκειμένου να αδράξουμε τις ευκαιρίες για καινοτομία και αριστεία» υπογράμμισε ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ