Η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ως 47ου προέδρου των ΗΠΑ αναμένεται να φέρει άνεμο αλλαγής στην παγκόσμια οικονομία και συνεπώς στο διεθνές εμπόριο και στις θαλάσσιες μεταφορές. Με την αγορά δεξαμενόπλοιων να έχει επηρεαστεί σε σημαντικότατο βαθμό από τις γεωπολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών, η ναυλομεσιτική Gibson εξετάζει σε πρόσφατη έκθεσή της τι σημαίνει για τα tankers η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.
Ειδικότερα, η Gibson υποστηρίζει ότι το outlook παραμένει σύνθετο και εξαρτάται από πληθώρα παραγόντων και λόγω αυτού διαχωρίζει διαφορετικά σενάρια ανάλογα με την πολιτική που δύναται να χαράξει ο επόμενος Αμερικανός πρόεδρος.
Ρωσία-Ουκρανία: Το «ρωσικό» σενάριο
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει ισχυριστεί ότι, από τη στιγμή που θα αναλάβει τα καθήκοντά του, η λήξη του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας δεν αποτελεί θέμα ημερών αλλά ωρών. Εφόσον ο 47ος Αμερικανός πρόεδρος περιορίσει την υποστήριξη των ΗΠΑ στην Ουκρανία, ωθώντας τη να δεχτεί κάποια συμφωνία με τη Ρωσία, και υπάρξει εκ νέου ειρήνη, ενδέχεται κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας να αρθούν.
Στο σενάριο αυτό, η αναδιάταξη των routes που έχει λάβει χώρα τα τελευταία δυόμισι έτη στην αγορά των δεξαμενόπλοιων σταδιακά θα έρθει στο τέλος της. Συνεπώς θα καταγραφεί άνοδος της προσφοράς δεξαμενόπλοιων, μείωση των πλοίων που συμμετέχουν στον «σκοτεινό» στόλο και κατ’ επέκταση αύξηση των διαλύσεων tankers.
Σαφώς, η Ευρώπη δύσκολα θα υιοθετήσει την ίδια στάση με τον Αμερικανό πρόεδρο, καθώς έχει αποφασίσει να σταθεί πλήρως στο πλευρό της Ουκρανίας.
Ρωσία-Ουκρανία: Το «ουκρανικό» σενάριο
Ο Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να υιοθετήσει μια τελείως διαφορετική στρατηγική, υιοθετώντας αρκετά σκληρότερη στάση ενάντια στη Ρωσία και επιβάλλοντας κυρώσεις σε όλα τα ενεργειακά αγαθά ανεξαρτήτως τιμής. Αυτό θα επηρεάσει εκ νέου τις διεθνείς αγορές, περιορίζοντας την ικανότητα χωρών που δεν έχουν ανεπτυγμένα ισχυρά ναυτιλιακά clusters να αγοράζουν ρωσικό αργό (π.χ. Ινδία).
Ωστόσο, μια τέτοια στρατηγική θα απαιτούσε πιθανώς τη συνεργασία με παραγωγούς στη Μέση Ανατολή, όπως αναφέρει η Gibson. Το «ουκρανικό» σενάριο φαντάζει δύσκολο, δεδομένου ότι θα εντείνει περαιτέρω τους γεωπολιτικούς τριγμούς Ρωσίας και ΗΠΑ, αλλά και γιατί απαιτεί και τη δημιουργία τριγμών εντός των κόλπων του OPEC+.
Επίσης, στο σενάριο αυτό, ο Ντόναλντ Τραμπ δεν θα έχει τη δυνατότητα να στοχοποιήσει εξίσου ισχυρά το Ιράν (σε αντίθετη με το «ρωσικό» σενάριο) ή τη Βενεζουέλα.
Τέλος, η Gibson σημειώνει ότι η εκλογή Τραμπ οδήγησε σε πτώση των τιμών πετρελαίου, εξέλιξη που φέρεται να οφείλεται στη νοοτροπία του επόμενου προέδρου για αύξηση των εγχώριων γεωτρήσεων πετρελαίου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης κοπής πίτας της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), ο καπτ. Παναγιώτης Γιγής (πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ) εκφώνησε ομιλία στην…
Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι ανακοίνωσε από το ‘Αμπου Ντάμπι, όπου βρίσκεται για να πάρει μέρος σε φόρουμ αφιερωμένο στην βιωσιμότητα, ότι η χώρα…
Η τεχνολογία συμπιεσμένου υδρογόνου βρίσκεται στο επίκεντρο ενός φιλόδοξου περιφερειακού έργου, που υπόσχεται να μεταμορφώσει τον τρόπο μεταφοράς καθαρής ενέργειας στην Ευρώπη. Με τη…
Κόντρα στο ρεύμα και στις γενικότερες προβλέψεις του κλάδου φαίνεται να κινείται η TotalEnergies, καθώς, εν μέσω συρρίκνωσης των επενδύσεων των κορυφαίων εταιρειών ενέργειας…
Καθώς απέχουμε μόλις δεκαπέντε ημέρες από την επταήμερη αργία για το κινεζικό νέο έτος (28 Ιανουαρίου 2025 έως 4 Φεβρουαρίου 2025), η αγορά των…
Η τεχνολογία των συστημάτων συμπιεσμένου αέρα αποτελεί βασικό πυλώνα της λειτουργίας των σύγχρονων πλοίων LNG, προσφέροντας αξιόπιστες λύσεις για κρίσιμες λειτουργίες, όπως ο έλεγχος…
Λίγες ημέρες προτού ο Ντόναλντ Τραμπ επιστρέψει στον Λευκό Οίκο, οι γεωπολιτικές ζυμώσεις ανάμεσα στο Πεκίνο και στην Ουάσιγκτον εντείνονται. Στο επίκεντρο των πρόσφατων…
Οι χώρες του ΝΑΤΟ θα αναπτύξουν φρεγάτες, αεροσκάφη περιπολίας και ναυτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη Βαλτική Θάλασσα για να βοηθήσουν στην προστασία των κρίσιμης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ