Τα πιθανά σενάρια για το μέλλον της αγοράς πετρελαίου αναλύει σε πρόσφατη έκθεσή του ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Gibson, ένα εξ αυτών είναι το πιο ρεαλιστικό, το «Stated Policies Scenario», που αναλύει τα πρόσφατα δεδομένα των αγορών, τα τεχνολογικά κόστη αλλά και τις πολιτικές που χαράσσουν οι χώρες σε παγκόσμια κλίμακα.
Ειδικότερα, στο εν λόγω σενάριο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί πριν από το 2030 (κάθετα αντίθετη εκτίμηση από εκείνη του OPEC, που δεν βλέπει ακόμη κορύφωση της ζήτησης) στα 102 εκατ. βαρέλια ημερησίως (δίχως να λαμβάνονται υπόψη τα βιοκαύσιμα). Η ζήτηση του κλάδου μεταφορών θα παραμείνει ισχυρή, όμως αναμένεται πτώση της κατανάλωσης σε επίπεδο θέρμανσης και ηλεκτροδότησης.
Από το 2030, η πτώση της ζήτησης ξεκινά, όμως η πορεία της είναι σταδιακή, καθώς το 2050 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 93,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Όπως αναμένεται, μεταξύ του 2030 και του 2050, η ζήτηση θα μειωθεί περισσότερο σε Βόρεια Αμερική και Ευρώπη, ενώ σε Νότια Αμερική, Αφρική, Μέση Ανατολή και Ευρασία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί. Πάντως, στην Ασία αναμένεται να παραμείνει σε παρεμφερή επίπεδα.
Την ίδια ώρα, η παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί μέχρι το 2050 κατά 14 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Μοναδική εξαίρεση φέρονται να αποτελούν η Λατινική Αμερική και η Μέση Ανατολή. Επιπλέον, σημαίνουσες αλλαγές προβλέπεται ότι θα λάβουν χώρα στην παγκόσμια αγορά διύλισης. Στην Ευρώπη, ελέω περιορισμένης ζήτησης για τις οδικές μεταφορές, η παραγωγή υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κατά περίπου 4,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως μεταξύ 2023 και 2050. Μικρότερη μείωση αναμένεται στη Βόρεια Αμερική, ενώ η ζήτηση αναμένεται αυξημένη στη Λατινική Αμερική, γεγονός που δύναται να αποτελέσει ευκαιρία για τους εξαγωγείς πετρελαίου του Κόλπου των ΗΠΑ. Ευκαιρία για τους εξαγωγείς μπορεί να είναι και η αυξημένη όρεξη αφρικανικών χωρών.
Εν κατακλείδι, όπως υπογραμμίζει η Gibson, η έκθεση του ΙΕΑ επιβεβαιώνει εκ νέου ότι η αγορά πετρελαίου θα μεταμορφωθεί τα επόμενα έτη. Ωστόσο, η μεταμόρφωση αυτή δεν θα είναι ίδια για κάθε γεωγραφική περιοχή και συνεπώς ο ρόλος των tankers θα παραμείνει σημαντικός για τις επόμενες δεκαετίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την τελευταία δεκαετία, o δορυφόρος Copernicus Sentinel-1 παρέχει πληθώρα δεδομένων ραντάρ για ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών και δραστηριοτήτων σε εκατομμύρια χρήστες ανά την υφήλιο.…
Συνέντευξη του κ. Χρήστου Σταϊκούρα, υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Ένα χαμηλότερο, από τα αρχικά πλάνα, ποσοστό πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το 2025 είναι πιθανό να καταστήσει πολύ πιο δύσκολη την επίτευξη των στόχων της…
Την κατασκευή τριών νέων αιολικών πάρκων, συνολικής ισχύος περίπου 100MW, ανακοίνωσε η ΔΕΗ Ανανεώσιμες στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της δυναμικής ανάπτυξης του χαρτοφυλακίου ΑΠE…
Ανοδική πορεία χαράσσει ο ελληνικός εμπορικός στόλος, καθώς τον Σεπτέμβριο η δύναμή του αυξήθηκε κατά 0,4% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Υπενθυμίζεται,…
Περιορισμένες ήταν οι μεταβολές που σημειώθηκαν στη ναυλαγορά των containerships την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, με τον σχετικό δείκτη της Drewry,…
Άνεμος αισιοδοξίας πνέει τις τελευταίες εβδομάδες στην αγορά των bulk carriers, καθώς η τόνωση της ναυλαγοράς των Capesizes συντέλεσε στην ανάκαμψη του κύριου δείκτη…
Τέλος σε μια σειρά εκούσιων περικοπών της παραγωγής στη διάρκεια του τρέχοντος έτους φαίνεται να βάζουν οι εταιρείες φυσικού αερίου των ΗΠΑ, εν αναμονή…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ