Τα πιθανά σενάρια για το μέλλον της αγοράς πετρελαίου αναλύει σε πρόσφατη έκθεσή του ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Gibson, ένα εξ αυτών είναι το πιο ρεαλιστικό, το «Stated Policies Scenario», που αναλύει τα πρόσφατα δεδομένα των αγορών, τα τεχνολογικά κόστη αλλά και τις πολιτικές που χαράσσουν οι χώρες σε παγκόσμια κλίμακα.
Ειδικότερα, στο εν λόγω σενάριο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί πριν από το 2030 (κάθετα αντίθετη εκτίμηση από εκείνη του OPEC, που δεν βλέπει ακόμη κορύφωση της ζήτησης) στα 102 εκατ. βαρέλια ημερησίως (δίχως να λαμβάνονται υπόψη τα βιοκαύσιμα). Η ζήτηση του κλάδου μεταφορών θα παραμείνει ισχυρή, όμως αναμένεται πτώση της κατανάλωσης σε επίπεδο θέρμανσης και ηλεκτροδότησης.
Από το 2030, η πτώση της ζήτησης ξεκινά, όμως η πορεία της είναι σταδιακή, καθώς το 2050 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 93,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Όπως αναμένεται, μεταξύ του 2030 και του 2050, η ζήτηση θα μειωθεί περισσότερο σε Βόρεια Αμερική και Ευρώπη, ενώ σε Νότια Αμερική, Αφρική, Μέση Ανατολή και Ευρασία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί. Πάντως, στην Ασία αναμένεται να παραμείνει σε παρεμφερή επίπεδα.
Την ίδια ώρα, η παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί μέχρι το 2050 κατά 14 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Μοναδική εξαίρεση φέρονται να αποτελούν η Λατινική Αμερική και η Μέση Ανατολή. Επιπλέον, σημαίνουσες αλλαγές προβλέπεται ότι θα λάβουν χώρα στην παγκόσμια αγορά διύλισης. Στην Ευρώπη, ελέω περιορισμένης ζήτησης για τις οδικές μεταφορές, η παραγωγή υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κατά περίπου 4,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως μεταξύ 2023 και 2050. Μικρότερη μείωση αναμένεται στη Βόρεια Αμερική, ενώ η ζήτηση αναμένεται αυξημένη στη Λατινική Αμερική, γεγονός που δύναται να αποτελέσει ευκαιρία για τους εξαγωγείς πετρελαίου του Κόλπου των ΗΠΑ. Ευκαιρία για τους εξαγωγείς μπορεί να είναι και η αυξημένη όρεξη αφρικανικών χωρών.
Εν κατακλείδι, όπως υπογραμμίζει η Gibson, η έκθεση του ΙΕΑ επιβεβαιώνει εκ νέου ότι η αγορά πετρελαίου θα μεταμορφωθεί τα επόμενα έτη. Ωστόσο, η μεταμόρφωση αυτή δεν θα είναι ίδια για κάθε γεωγραφική περιοχή και συνεπώς ο ρόλος των tankers θα παραμείνει σημαντικός για τις επόμενες δεκαετίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Μείωση σημείωσαν οι ελληνικές εξαγωγές τον Σεπτέμβριο, η οποία φέρεται να οφείλεται κυρίως στις εξαγωγές πετρελαιοειδών. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων…
Μήνα-ρεκόρ αποτέλεσε ο Οκτώβριος για τις παραγγελίες πλοίων εναλλακτικών καυσίμων. Σύμφωνα με δεδομένα της πλατφόρμας AFI, τον περασμένο μήνα τοποθετήθηκαν 97 παραγγελίες πλοίων κατανάλωσης…
Στην ακρόαση της 7ης Νοεμβρίου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον υποψήφιο Επίτροπο Αλιείας, Κώστα Καδή, ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Σάκης Αρναούτογλου, έθεσε καίρια ερωτήματα…
Καθώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αναγκάζει τις liner εταιρείες να αξιοποιήσουν μέχρι και την τελευταία «ρανίδα» διαθέσιμης μεταφορικής ικανότητας, προκειμένου να ανταποκριθούν στις…
Καθώς η ζήτηση LNG αναμένεται να κορυφωθεί μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, λόγω της σταδιακής μετάβασης της παγκόσμιας οικονομίας σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας…
Σχεδόν 700 bulk carriers έχουν αλλάξει χέρια το 2024, με το ενδιαφέρον να είναι ιδιαίτερα υψηλό για Supramaxes και Ultramaxes. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Στη σύναψη δύο συμφωνιών κατασκευής πλοίων με κινεζικά ναυπηγεία προχώρησε πρόσφατα ο κολοσσός των τακτικών γραμμών Hapag-Lloyd. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανακοίνωσης, τα δώδεκα από…
Στην κορυφή των χρηματιστηριακών αγορών βρέθηκε η Nvidia την Τρίτη 5 Νοεμβρίου, εκθρονίζοντας τη μέχρι πρότινος πρωτοπόρο Apple. Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του πρακτορείου ειδήσεων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ