
Τα πιθανά σενάρια για το μέλλον της αγοράς πετρελαίου αναλύει σε πρόσφατη έκθεσή του ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Gibson, ένα εξ αυτών είναι το πιο ρεαλιστικό, το «Stated Policies Scenario», που αναλύει τα πρόσφατα δεδομένα των αγορών, τα τεχνολογικά κόστη αλλά και τις πολιτικές που χαράσσουν οι χώρες σε παγκόσμια κλίμακα.
Ειδικότερα, στο εν λόγω σενάριο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί πριν από το 2030 (κάθετα αντίθετη εκτίμηση από εκείνη του OPEC, που δεν βλέπει ακόμη κορύφωση της ζήτησης) στα 102 εκατ. βαρέλια ημερησίως (δίχως να λαμβάνονται υπόψη τα βιοκαύσιμα). Η ζήτηση του κλάδου μεταφορών θα παραμείνει ισχυρή, όμως αναμένεται πτώση της κατανάλωσης σε επίπεδο θέρμανσης και ηλεκτροδότησης.
Από το 2030, η πτώση της ζήτησης ξεκινά, όμως η πορεία της είναι σταδιακή, καθώς το 2050 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 93,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Όπως αναμένεται, μεταξύ του 2030 και του 2050, η ζήτηση θα μειωθεί περισσότερο σε Βόρεια Αμερική και Ευρώπη, ενώ σε Νότια Αμερική, Αφρική, Μέση Ανατολή και Ευρασία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί. Πάντως, στην Ασία αναμένεται να παραμείνει σε παρεμφερή επίπεδα.
Την ίδια ώρα, η παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί μέχρι το 2050 κατά 14 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Μοναδική εξαίρεση φέρονται να αποτελούν η Λατινική Αμερική και η Μέση Ανατολή. Επιπλέον, σημαίνουσες αλλαγές προβλέπεται ότι θα λάβουν χώρα στην παγκόσμια αγορά διύλισης. Στην Ευρώπη, ελέω περιορισμένης ζήτησης για τις οδικές μεταφορές, η παραγωγή υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κατά περίπου 4,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως μεταξύ 2023 και 2050. Μικρότερη μείωση αναμένεται στη Βόρεια Αμερική, ενώ η ζήτηση αναμένεται αυξημένη στη Λατινική Αμερική, γεγονός που δύναται να αποτελέσει ευκαιρία για τους εξαγωγείς πετρελαίου του Κόλπου των ΗΠΑ. Ευκαιρία για τους εξαγωγείς μπορεί να είναι και η αυξημένη όρεξη αφρικανικών χωρών.
Εν κατακλείδι, όπως υπογραμμίζει η Gibson, η έκθεση του ΙΕΑ επιβεβαιώνει εκ νέου ότι η αγορά πετρελαίου θα μεταμορφωθεί τα επόμενα έτη. Ωστόσο, η μεταμόρφωση αυτή δεν θα είναι ίδια για κάθε γεωγραφική περιοχή και συνεπώς ο ρόλος των tankers θα παραμείνει σημαντικός για τις επόμενες δεκαετίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το LNG εδραιώνει τη θέση του ως εναλλακτικό καύσιμο για τα πλοία του παγκόσμιου στόλου. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Intermodal, πλέον…
Από την πρώτη εμφάνισή τους, στα μέσα του 19ου αιώνα, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1950, τα υπερωκεάνια πλοία θα διαδραμάτιζαν πρωταγωνιστικό…
O στόλος containerships κατανάλωσης μεθανόλης της Maersk συνεχίζει να αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Maersk, την Πέμπτη 27 Μαρτίου…
Θετικές παραμένουν οι πρόσφατες εξελίξεις στη ναυλαγορά των υγραεριοφόρων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, οι ναύλοι των VLGCs μεταφορικής ικανότητας…
Την παραλαβή ενός νεότευκτου Pure Car and Truck Carrier (PCTC) γνωστοποίησε πρόσφατα o Noatum Maritime, ο ναυτιλιακός βραχίονας του ομίλου AD Ports Group. Σύμφωνα…
Η συνεργασία της MSC Cruises και του ναυπηγείου Chantiers de l’Atlantique βαίνει δυναμικά. Την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στη Saint-Nazaire της Γαλλίας, έλαβαν χώρα ταυτόχρονα…
Η Ρωσία προχωρά στην κατασκευή ενός νέου ναυπηγείου, το οποίο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη στρατηγική της Μόσχας για τις μεταφορές στην Αρκτική. Ειδικότερα,…
Οι κολοσσοί της liner ναυτιλίας συνεχίζουν να ενισχύουν τους στόλους τους με καινοτόμα πλοία, ποντάροντας στα καύσιμα που θα δομήσουν το μέλλον της ναυτιλίας.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ