Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε την Τρίτη 29 Οκτωβρίου κανονισμό που επιβάλλει επιπρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, κατηγορώντας τις κατασκευάστριές τους για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Παρά την εχθρική στάση της Γερμανίας, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να προσθέσουν στον δασμό 10% που εφαρμοζόταν περαιτέρω δασμούς, που φθάνουν ως το 35%, σε οχήματα κινούμενα χάρη σε μπαταρίες που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Η απόφαση, που έχει εφαρμογή για περίοδο πέντε ετών, δημοσιεύθηκε χθες Τρίτη στην επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και τίθεται σε ισχύ από σήμερα.
Διακηρυγμένος στόχος είναι να εξασφαλιστούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού με τις κινεζικές κατασκευάστριες, που οι Βρυξέλλες κατηγορούν πως επωφελούνται από μαζικές δημόσιες επιδοτήσεις. Ζητούμενο είναι η προστασία ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών και των 14 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας τους έναντι των πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού που προσάπτει η ΕΕ στις κινεζικές έπειτα από μακρά έρευνα της Κομισιόν.
Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρουσίασε εκρηκτική ανάπτυξη στην ΕΕ, αυξανόμενο από το επίπεδο κάτω του 2% το 2020 στο 14% το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τους αριθμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στο κενό οι διαπραγματεύσεις
Λίγες ημέρες προτού η ΕΕ επιβάλει τους πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, οι δύο πλευρές φέρονταν να επανεξετάζουν την εύρεση εναλλακτικών λύσεων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Κίνα είχαν συμφωνήσει την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου τη διεξαγωγή περαιτέρω τεχνικών διαπραγματεύσεων για τη γεφύρωση των διαφορών και την ανάκληση των πρόσθετων δασμών.
Δηλώσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων και κινεζικές αντιδράσεις
«Εκτιμάμε τον ανταγωνισμό, όμως αυτός πρέπει να είναι βασισμένος σε ισότιμους όρους», σχολίασε ο ευρωπαίος επίτροπος Εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις, για τον οποίο τα ευρωπαϊκά μέτρα είναι «αναλογικά» και «στοχευμένα».
Από την πλευρά του, το Πεκίνο έχει καταγγείλει επανειλημμένα τη στροφή της ΕΕ στον «προστατευτισμό».
Η Κίνα απειλεί σε αντίποινα να πλήξει ευρωπαϊκά συμφέροντα. Ήδη έχει αρχίσει να διενεργεί έρευνες αντιντάμπινγκ που βάζουν στο στόχαστρο το χοιρινό, τα γαλακτομικά και οινοπνευματώδη που εισάγει από την Ευρώπη, ιδίως είδη κονιάκ.
Οι ψήφοι των κρατών μελών της ΕΕ
Η Γερμανία και άλλες τέσσερις χώρες (Ουγγαρία, Σλοβακία, Σλοβενία, Μάλτα) ψήφισαν κατά του σχεδίου της Κομισιόν για την επιβολή δασμών, χωρίς ωστόσο να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη πλειοψηφία για να αποτρέψουν την επιβολή τους.
Οι δασμοί υποστηρίχθηκαν από δέκα κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Πολωνίας. Άλλες δώδεκα προτίμησαν την αποχή, ανάμεσά τους η Ισπανία και η Σουηδία.
Το 35% δεν ισχύει για όλους
Τα ευρωπαϊκά μέτρα πάντως, που οι Βρυξέλλες διαβεβαιώνουν ότι τηρούν τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), διαφέρουν αισθητά από τις πολύ πιο τιμωρητικές και πολιτικές αποφάσεις της Ουάσιγκτον.
Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε τη 14η Μαΐου αύξηση των δασμών εισαγωγής των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο 100% (από 25%).
Στην Ευρώπη, το επίπεδο των δασμών ποικίλλει, ανάλογα με την κατασκευάστρια και με το επίπεδο των επιδοτήσεων που λαμβάνει.
Οι επιπρόσθετοι δασμοί ανέρχονται έτσι στο 7,8% για τα αυτοκίνητα της Tesla που παράγονται στη Σαγκάη, στο 17% για αυτά της BYD, στο 18,8% για αυτά της Geely και στο 35,3% για αυτά της SAIC, σύμφωνα με το τελικό έγγραφο που είχε διαβιβαστεί στα κράτη μέλη την 27η Σεπτεμβρίου.
Άλλοι όμιλοι, που συνεργάστηκαν στην ευρωπαϊκή έρευνα, θα δουν να τους επιβάλλονται επιπρόσθετοι δασμοί ως και 20,7%, έναντι 35,3% για αυτούς που δεν συνεργάστηκαν.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
«Χρόνια Πολλά στη Νάξο η οποία γιορτάζει σήμερα και είναι μεγάλη η χαρά και ευτυχής η συγκυρία που βρισκόμαστε σε αυτό το τόσο όμορφο…
Η δραστηριότητα στην αγορά διαλύσεων έχει διαμορφωθεί σε χαμηλά επίπεδα το 2024, εξέλιξη που φέρεται να αποδίδεται μεταξύ άλλων στην αποδυναμωμένη ζήτηση χάλυβα, η…
Oι T-Ports και Narungga Nation Aboriginal Corp. εγκαινίασαν πρόσφατα ένα νέο λιμάνι στη Νότια Αυστραλία, με εξαγωγική δυναμικότητα 500.000 τόνων σιτηρών ετησίως. Η T-Ports…
Η στρατηγική σημασία των μικροκυκλωμάτων στο μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας είναι εμφανής και αντανακλάται από τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις διεθνώς. Στο πλαίσιο…
H νέα κυβέρνηση της Σρι Λάνκα διαμήνυσε ότι θα ξανανοίξει την έρευνα για την πυρκαγιά στο «X-Press Pearl», που οδήγησε στη βύθισή του και…
Την πιθανότητα να επιβραδυνθεί η ανάπτυξη των πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων στο μέλλον αναδεικνύει ετήσια έκθεση των Getting to Zero Coalition και Global Maritime Forum.…
Κατηγορίες απαγγέλθηκαν από αμερικανούς εισαγγελείς σε βάρος του ινδού δισεκατομμυριούχου Γκόταμ Αντάνι για το φερόμενο ρόλο του σε υπόθεση δωροδοκίας 265 εκατομμυρίων δολαρίων, βυθίζοντας…
Φορτηγό πλοίο σημαίας Μπελίζ με 10 αλλοδαπούς ναυτικούς προσάραξε σε αμμώδη αβαθή στη θαλάσσια περιοχή 0,8 ναυτικά μίλια δυτικά του λιμένα Αντιρρίου στον Πατραϊκό…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ