Η επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού δεν συνδέεται μόνο με την προσαρμογή στα νέα δεδομένα που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με την κλιματική αλλαγή και την ανάγκη για αποτελεσματικότερο έλεγχο του δομημένου περιβάλλοντος. Η υιοθέτηση λελογισμένων παρεμβάσεων με στόχο τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι εξίσου σημαντική. Αυτά αποτέλεσαν τα κεντρικά μηνύματα της δεύτερης ημέρας της εκδήλωσης «Reimagine Tourism in Greece», μιας πρωτοβουλίας της Καθημερινής και των εταίρων της, που πραγματοποιήθηκε στο νέο Hangar της Aegean στον Εθνικό Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθ. Βενιζέλος».
Η επιτυχία της φετινής διοργάνωσης αντικατοπτρίστηκε στη διευρυμένη, διήμερη διάρκεια της εκδήλωσης, όπως και στη συμμετοχή ηγετικών προσωπικοτήτων του τουρισμού από τον επιχειρηματικό και πολιτικό κόσμο, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι ομιλητές και οι ομιλήτριες συνεισέφεραν ιδέες, εμπειρίες και καλές πρακτικές με στόχο τη διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη για το μέλλον του τουρισμού στην Ελλάδα.
Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα της διήμερης διοργάνωσης, ο διευθυντής της Καθημερινής, Αλέξης Παπαχελάς είπε πως «είμαστε πάντα δίπλα στον τουριστικό κλάδο που κράτησε την ελληνική οικονομία όρθια τα δύσκολα χρόνια της κρίσης. Στηρίζουμε τον υγιή τουριστικό ιδιωτικό τομέα του τουρισμού, και χαιρόμαστε που έχει άποψη και δυναμική εκπροσώπηση. Είμαστε αντίθετοι στην πειρατεία, την αυθαιρεσία, την αισχροκέρδεια και την καταστροφή του φυσικού μας πλούτου λόγω συντεχνιακών πιέσεων. Συμφέρον όλων είναι να θωρακίσουμε τον τόπο από τέτοια φαινόμενα που θα διασφαλίσουν ότι ο τουρισμός μας θα είναι ποιοτικός και θα αντέξει και στο μέλλον».
Και πρόσθεσε: «Χαιρόμαστε γιατί η Καθημερινή ξεκίνησε ένα διάλογο για το μέλλον του βιώσιμου τουρισμού και τις κοινωνικές του επιπτώσεις που έχει γίνει κομμάτι του δημόσιου διαλόγου. Θα τον συνεχίσουμε έχοντας σαν στόχο την εξεύρεση πρακτικών λύσεων, χωρίς υπερβολές αλλά και χωρίς να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί».
Στην ίδια κατεύθυνση, ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης, σημείωσε: «Η δυναμική του τουρισμού υπάρχει, αλλά μας προβληματίζει – κυρίως για το αποτύπωμα και τις επιπτώσεις στη χώρα. Μας ενδιαφέρει η βελτίωση του μείγματος του τουρισμού, παρά ο απόλυτος αριθμός. Ενώ είμαι ρεαλιστής, βλέπω ότι στον τουρισμό η ανάπτυξη έχει έρθει γιατί οι επιχειρήσεις έμαθαν να δουλεύουν καλύτερα και βλέπουμε εξαιρετικά επιτυχημένα παραδείγματα».
Νωρίτερα, σε μια σειρά από ενδιαφέροντα και πρωτότυπα πάνελ συζητήσεων, εκπρόσωποι της πολιτείας και άνθρωποι του τουρισμού εξέφρασαν τις απόψεις τους και παρουσίασαν τις προτάσεις τους για τον κοινό στόχο ενός βιώσιμου μέλλοντος για τον ελληνικό τουρισμό.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Παράσχης, «φέτος οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού είναι βελτιωμένες, συγκριτικά με πέρυσι, αλλά ο ρυθμός αύξησης των αφίξεων είναι υψηλότερος, σε σχέση με αυτόν των εσόδων. Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου οι αφίξεις έχουν ενισχυθεί κατά 11%, ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 5,5-6%, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας. Οι διαφορετικές αυτές ταχύτητες σχετίζονται με την εμφάνιση συγκεκριμένων τάσεων, όπως η μείωση της μέσης διάρκειας διαμονής. Έχουμε περισσότερες επισκέψεις και το city-break συμβάλλει σε αυτό. Επίσης, ο οδικός τουρισμός φέτος έχει πάει πολύ καλύτερα από τα προηγούμενα χρόνια», σημείωσε.
Αναφερθείς στη μελλοντική πορεία του τουρισμού, ο κ. Παράσχης σημείωσε πως το 2024 θα είναι νέο έτος-ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό. «Θα έχουμε υψηλότερες αφίξεις, υψηλότερα έσοδα, αλλά αυτό δεν είναι κάτι δεδομένο για το 2025 και μετά».
Τόνισε ακόμη, ότι ο τουρισμός μπορεί να στηρίξει την αύξηση των δημοσίων εσόδων διαμέσου της υιοθέτησης μέτρων, τα οποία όμως, αποσκοπούν στην αναβάθμιση των υποδομών και σχετίζονται αμιγώς με το τουριστικό προϊόν. Σε σχέση με το κόστος για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, που τοποθετείται ετησίως σε 2 δισ. ευρώ σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, υπογράμμισε πως δεν θα πρέπει να το επωμιστεί μόνον ο τουρισμός.
Για την ανάγκη μιας νέας προσέγγισης στο ισχύον χωροταξικό ρυθμιστικό πλαίσιο συζήτησαν ο πρώην πρωθυπουργός της Ελλάδας, Παναγιώτης Πικραμμένος, με τον Δημήτρη Αθανασούλη, Διευθυντή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων & Δωδεκανήσου, τον Νίκο Ζώρζο, Δήμαρχο Θήρας, και τον Γιώργο Χατζημάρκο, Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου.
Ο κ. Πικραμμένος, αφού ξεκαθάρισε ότι εκφράζει προσωπικές απόψεις, σημείωσε ότι «το χωροταξικό ρυθμιστικό πλαίσιο είναι αυτό που θέτει τις προϋποθέσεις για μία καλή ανάπτυξη του τουρισμού. Κανόνες υπάρχουν εδώ και καιρό, μας τους έχει επιβάλει και η Ε.Ε.». Και συμπλήρωσε πως «οι νόμοι δεν εφαρμόζονται γιατί δεν υπάρχει επάρκεια δυνάμεων κι αυτή είναι η καλή πλευρά. Το θέμα δεν είναι το ισχύον νομικό πλαίσιο, αλλά το πώς θα το εφαρμόσουμε και πώς θα το επιβάλουμε».
Ο κ. Αθανασούλης εκτίμησε ότι «υπάρχει αδυναμία ελέγχου τόπων όπως οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, άρα η αρχαιολογική υπηρεσία αναλαμβάνει μεγαλύτερο βάρος από όσο της αναλογεί. Αυτό έχει παρενέργειες, καθώς λέγεται ότι η αρχαιολογία είναι παράγων που εμποδίζει την ανάπτυξη. Σήμερα κινούμαστε σε μία κατεύθυνση συμπεριληπτική. Θέλουμε να αυξήσουμε τις τουριστικές ροές με ποιοτικό τρόπο».
Ο κ. Χατζημάρκος είπε πως «ο υπερτουρισμός είναι μια καινούργια έννοια, ήρθε από τη Βενετία και τη Βαρκελώνη που ισχύει 365 ημέρες τον χρόνο. Δεν είναι ούτε 30 οι ημέρες που τέτοια φαινόμενα συμβαίνουν στα νησιά μας. Υπερτουρισμός δεν υπάρχει σε κανένα νησί του Αιγαίου. Για μήνες κάποια νησιά είναι έρημα».
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Θήρας τόνισε ότι «η νομοθεσία πρέπει να εφαρμόζεται, αλλά πρέπει να αλλάξει η αντίληψη των κοινωνιών για το τι είναι ευτυχία. Είχα ζητήσει –από το 2015– τη δυνατότητα επιβολής τελών ως τοπική αυτοδιοίκηση. Προτείνω η αυτοδιοίκηση να μπορεί να επιβάλλει τέλος που θα πηγαίνει στις υποδομές του τόπου».
Ο Ανδρέας Ανδρεάδης, CEO του Sani/Ikos Group, είπε ότι «οι εργαζόμενοι είναι η καρδιά ενός ξενοδοχείου». Πρόσθεσε ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι αναγκαίος, καταλήγει όμως να είναι αρμοδιότητα των τοπικών Αρχών. «Επειδή οι τοπικές Αρχές δεν είναι αρμόδιες, όλα γίνονται κεντρικά, γεγονός που οδηγεί σε ένα μοντέλο για όλους. Στη Μύκονο και τη Σαντορίνη ισχύουν τα ίδια με την Ήπειρο και την Πελοπόννησο. Έχει γίνει πολλή δουλειά, αλλά είμαστε ακόμη στην αρχή», ανέφερε.
Ο Αdrian Messerli, πρόεδρος της Four Seasons για την περιοχή ΕΜΕΑ, έκανε γνωστό ότι ο ξενοδοχειακός όμιλος προχωρά στην υλοποίηση νέου τουριστικού συγκροτήματος στη Μύκονο, με χρονικό ορίζοντα λειτουργίας το καλοκαίρι του 2025.
Τέσσερις άξονες στρατηγικής παρέμβασης πρότεινε ο Λεωνίδας Παπαϊωάννου, Partner και επικεφαλής Δημόσιου Τομέα της PwC Ελλάδας, με βάση ανάλυση της PwC για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ελληνικός τουρισμός, τονίζοντας ότι «υπάρχει ανάγκη για εθνικό στρατηγικό σχέδιο, αλλά κι ο ρόλος των περιφερειών είναι κρίσιμος». Οι άξονες που περιέγραψε είναι: α) Προσαρμογή σε ένα βιώσιμο μοντέλο, με επέκταση του τουρισμού, χρονικά και γεωγραφικά, β) Ενεργοποίηση των προορισμών, με στόχο την εμπλοκή των τελικών φορέων ανά περιοχή, γ) Σχεδιασμός και οργάνωση της χρηματοδότησης έργων και δ) Ποσοτική και ποιοτική ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.
Την περίπτωση του Μπουτάν ως μιας εναλλακτικής προσέγγισης για τον τουρισμό, ανέλυσε ο πρωθυπουργός του Μπουτάν, Tshering Tobgay, σε συζήτηση με τον διευθυντή της αγγλικής έκδοσης της Καθημερινής, Αθανάσιο Ελλις. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στον Δείκτη Εθνικής Ευτυχίας, μια καινοτόμο μέθοδο που καθορίζει τις αναπτυξιακές πολιτικές του Μπουτάν. Ο κ. Tobgay εξήγησε ότι το Μπουτάν, αν και μικρή και όχι ιδιαίτερα πλούσια χώρα, έθεσε ως προτεραιότητα την ευτυχία και την ευημερία των πολιτών, αντί για την οικονομική ανάπτυξη με παραδοσιακούς δείκτες όπως το ΑΕΠ. «Η οικονομική ανάπτυξη είναι σημαντική, αλλά πρέπει να είναι βιώσιμη και ισότιμη, ισορροπώντας με την κοινωνική πρόοδο, την προστασία του περιβάλλοντος, τη διατήρηση του πολιτισμού και την ορθή διακυβέρνηση της χώρας», τόνισε.
Αναφερόμενη στο πώς επιλέγουν ταξιδιωτικό προορισμό οι Ευρωπαίοι, η Catalina Taltavull Carretero, διευθύντρια Πωλήσεων της Mabrian, είπε ότι «οι δείκτες ικανοποίησης δείχνουν ότι η Ελλάδα τα πάει καλά, καλύτερα από Ισπανία, Ιταλία, Κροατία και Τουρκία». Απαντώντας στο γιατί έρχονται οι τουρίστες στην Ελλάδα, εξήγησε ότι έρχονται «για το θέμα της ζωής, τις δυναμικές της ψυχαγωγίας και της ομορφιάς».
Μία αιρετική οπτική για τον βιώσιμο τουρισμό έδωσαν οι ομιλητές στο πάνελ που εστίασε ιδιαίτερα στο θέμα της απειλής του υπερτουρισμού. «Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι να καταλάβουμε ότι οι τοπικές κοινωνίες εμπλέκονται στη συζήτηση, ο τουρισμός είναι προέκταση της ζωής τους. Για να έχεις ευχαριστημένους τουρίστες, πρέπει να έχεις κι ευχαριστημένους κατοίκους», δήλωσε η Ιωάννα Δρέττα, CEO Marketing Greece.
Η Rachel Howard, ταξιδιωτική συντάκτης και συγγραφέας, είπε: «Έχω δει τεράστιες αλλαγές στη χώρα, τώρα βρίσκεται στο όριο, ο τουρισμός γίνεται στην Ελλάδα ένα είδος μονοκαλλιέργειας. Οι πόροι εξαντλούνται ειδικά στα νησιά, το φυσικό κεφάλαιο πιέζεται, φτάνει σε ένα σημείο καμπής».
Ο CEO της ΛΑΜΨΑ HOTELS, Αναστάσιος Χωμενίδης, δεν συμφώνησε στην άποψη ότι οι έννοιες της βιωσιμότητας και της ανάπτυξης είναι ασύμβατες, ενώ εξέφρασε τις αντιρρήσεις του και απέναντι στην έννοια του υπερτουρισμού, όπως αυτή ορίζεται. Κατά τον ίδιο, «υπερτουρισμός σημαίνει οι επισκέπτες να δημιουργούν μεγαλύτερη ζημιά από τα οφέλη που προσφέρουν σε έναν προορισμό». Εξέφρασε δε την πεποίθηση ότι ο τουρισμός είναι μέρος της «βιομηχανίας του ελευθέρου χρόνου», άρα χρειάζεται να αναπτυχθεί γιατί προσφέρει ποιότητα στη ζωή του ανθρώπου.
Στο παράδειγμα των «eco villages» αναφέρθηκαν ο James Ehrlich, διευθυντής Compassionate Sustainability στο Πανεπιστήμιο Stanford, και η Paloma Zapata, CEO του Sustainable Travel Intl. Ο κ. Ehrlich αναφέρθηκε στην ανάγκη στέγασης που υπάρχει σε όλο τον κόσμο, υπογραμμίζοντας τη σημασία του να σχεδιάσουμε προορισμούς που θα είναι αυτάρκεις και θα ευημερούν σε κάθε οικοσύστημα. H κ. Zapata αναφέρθηκε στο γεγονός πώς «το 80% των τουριστών θέλει να κάνει βιώσιμα ταξίδια. Η επιθυμία υπάρχει, όμως θα πρέπει να υπάρχουν και τα μέσα και τα κίνητρα για να συμβεί κάτι τέτοιο».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ορόσημο στη στρατηγική διαφοροποίησης του στόλου της ανακοίνωσε η Castor Ships. Πιο συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στον στόλο της…
«Να φέρουμε πίσω τη βιομηχανία στην Ελλάδα και στην Ευρώπη» ήταν το κύριο μήνυμα της ομιλίας του κ. Πάνου Ξενοκώστα, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου…
Την κατασκευή τριών ηλιακών πάρκων συνολικής ισχύος 160 MW στην περιοχή της Παλένθια, στην Ισπανία για λογαριασμό της CERO Generation ανέλαβε η Metlen Energy…
Το επόμενο βήμα στο διμερές τους εμπόριο και στη διακρατική τους συνεργασία φέρονται να κάνουν Κίνα και Ινδονησία. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει δημοσίευμα του…
«Στα μαχαίρια» βρίσκονται οι International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) και Maersk για τα μάτια τερματικού σταθμού στη Νότια Αφρική. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της…
Η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ως 47ου προέδρου των ΗΠΑ αναμένεται να φέρει άνεμο αλλαγής στην παγκόσμια οικονομία και συνεπώς στο διεθνές εμπόριο και…
Η QatarEnergy συνήψε συμφωνία με τη Chevron για την απόκτηση του 23% στη συμφωνία παραχώρησης του οικοπέδου North El-Dabaa (H4) στη Μεσόγειο Θάλασσα, στα…
Η Κίνα εισήγαγε 8,09 εκατ. τόνους σόγιας τον Οκτώβριο, με τους αγοραστές να σπεύδουν να αυξήσουν τις προμήθειές τους πριν από την ανάληψη των…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ