Στην επόμενη μέρα για τη ναυτιλία, ελέω γεωπολιτικών τριγμών, περιβαλλοντικών κανονισμών και νωχελικής οικονομικής ανάπτυξης, εστίασαν οι συμμετέχοντες στο πάνελ «Is the current market “as good as it gets?”», το οποίο έλαβε χώρα στο πλαίσιο του 26ου Marine Money Greek Ship Finance Forum στις 15 Οκτωβρίου 2024.
Ειδικότερα, στο Ίδρυμα Ευγενίδου, παρουσία πληθώρας μελών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι κ. Τζέρι Καλογηράτος, Αχιλλέας Τασιούλας, Γιώργος Σουραβλάς και Αριστείδης Πίττας διαμοιράστηκαν τις εκτιμήσεις τους σε μια συζήτηση με επίκεντρο τη γεωπολιτική, την αποανθρακοποίηση και την παγκόσμια οικονομία.
Η γεωπολιτική πάντοτε επηρεάζει τη ναυτιλία
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις έχουν πάντα επίδραση στη ναυτιλία, ανέφερε ο κ. Αριστείδης Πίττας, Chairman και CEO των εταιρειών Euroseas και EuroDry, με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες να συμφωνούν. Ο κ. Πίττας εστίασε και στις επιθέσεις των Χούθι, αναφέροντας ότι ο αντίκτυπός τους ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκός για τις ναυλαγορές, και δη για εκείνη των containerships.
O κ. Γιώργος Σουραβλάς, ιδρυτής και CEO της Load Line Marine SA, χαρακτήρισε «δραματική» την επίδραση των γεωπολιτικών εξελίξεων αναφορικά με την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ. Επιπλέον, επικαλέστηκε δεδομένα της ναυλομεσιτικής Allied, βάσει των οποίων τα τονομίλια των bulk carriers σημειώνουν άνοδο της τάξεως του 5,5% το 2024. Κατά τον ίδιο, το προαναφερθέν, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η μέση ταχύτητα των bulk carriers σημειώνει πτώση, ότι η κανονικότητα επιστρέφει σταδιακά στη Διώρυγα του Παναμά και ότι το Πεκίνο εστιάζει στην ενίσχυση της κινεζικής οικονομίας, προκαλούν αισιοδοξία για το μέλλον της αγοράς των bulk carriers.
Ο κ. Τζέρι Καλογηράτος, CEO της Capital Clean Energy Carriers Corp., τόνισε ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις τείνουν να δημιουργούν ανεπάρκειες στο διεθνές εμπόριο, επηρεάζοντας θετικά τη ναυτιλία. Πέραν αυτού, η πολιτική διαδραματίζει καίριο ρόλο και έχει φανεί στη στρατηγική των ΗΠΑ αναφορικά με τις εξαγωγές ενέργειας.
Τι επιφυλάσσει το μέλλον
Δεν είναι εφικτό να πραγματοποιήσει κάποιος ασφαλείς εκτιμήσεις για το μέλλον, ανέφερε ο κ. Σουραβλάς. Πάντως, ο επικεφαλής της Load Line Marine υπογράμμισε ότι, κατά τον ίδιο, είναι κρίσιμο για μια εταιρεία να διατηρεί τα OPEX της όσο το δυνατόν χαμηλότερα. Μια τέτοια προσέγγιση δύναται να αποβεί καθοριστική στην ικανότητα μιας εταιρείας να επιβιώσει όταν η ναυλαγορά αντιμετωπίζει προκλήσεις.
Ο κ. Αχιλλέας Τασιούλας, CFO της GasLog Ltd. και της GasLog Partners LP, στάθηκε στην πολυπλοκότητα των ρυθμιστικών απαιτήσεων, οι οποίες καθίστανται ολοένα και πιο απρόβλεπτες. «Δεν μπορούμε να ξέρουμε πώς οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα επηρεάσουν την οικονομική ζωή περιουσιακών μας στοιχείων στο μέλλον», υπογράμμισε. Λόγω αυτού, οι φιλόδοξες επενδύσεις είναι επισφαλείς.
Σημαντικός κίνδυνος, βάσει του επικεφαλής των Euroseas και EuroDry, είναι η αποπαγκοσμιοποίηση, καθώς και ο ρυθμός με τον οποίο θα λάβει χώρα αλλά και το μέγεθός της. Ένας ενδεχόμενος ψυχρός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας και ο εμπορικός προστατευτισμός που θα επιφέρει αποτελούν καίριο κίνδυνο για τη ναυτιλία.
Σε τι πρέπει να εστιάσει μια ναυτιλιακή εταιρεία
Σύμφωνα με τον κ. Τασιούλα, είναι πρώτιστης σημασίας μια επένδυση να λαμβάνει χώρα με ευνοϊκά CAPEX. Έτσι, μια εταιρεία είναι σε θέση να διασφαλίσει τη χρηματοδότηση του πλοίου της, διαχειριζόμενη μια επένδυση η οποία δεν θα αποβεί καταστροφική σε περίπτωση που τα έσοδά της από το εκάστοτε περιουσιακό στοιχείο δεν είναι όσο υψηλά όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες προσέγγισαν τη συγκεκριμένη ερώτηση από το μέτωπο των εναλλακτικών καυσίμων, υπογραμμίζοντας ότι οι εταιρείες δεν πρέπει να λαμβάνουν επενδυτικές αποφάσεις που ενέχουν σημαντικούς κινδύνους. «Διστάζουμε να επενδύσουμε σε εναλλακτικά καύσιμα, διότι δεν ξέρουμε ποιο θα επικρατήσει», υπογράμμισε ο κ. Σουραβλάς.
«Η ευθύνη της αποανθρακοποίησης δεν γίνεται να πέφτει μονάχα στους ώμους των πλοιοκτητών», τόνισε ο κ. Καλογηράτος.
«Οι περισσότερες εταιρείες δεν έχουν το μέγεθος της Maersk και συνεπώς δεν μπορούν να επωμιστούν τον ίδιο κίνδυνο», τόνισε ο κ. Πίττας. Λόγω αυτού, κατά τον ίδιο, είναι προτιμότερο για τις εταιρείες αυτές να εστιαστούν στη βελτιστοποίηση της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων τους.
Πάντως, το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες εμφανίζονται επιφυλακτικοί αναφορικά με τα εναλλακτικά καύσιμα δεν συνεπάγεται ότι παραμένουν αμέτοχοι. Τουναντίον, ο επικεφαλής των Euroseas και EuroDry ανέφερε ότι η βελτιστοποίηση του routing είναι πρωταρχικής σημασίας και πως όλοι θα κληθούν να καταβάλουν προσπάθεια για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου.
Ο κ. Σουραβλάς προειδοποίησε ενάντια σε μια προσέγγιση που είναι tank-to-wake στα εναλλακτικά καύσιμα. Η προσέγγιση που πρέπει να ακολουθηθεί είναι η well-to-wake, καθώς είναι η μόνη που λαμβάνει υπόψη τις εκπομπές ενός καυσίμου σε όλο τον κύκλο ζωής του.
Ο κ. Καλογηράτος έδωσε έμφαση στην ανάλυση δεδομένων και στον υποστηρικτικό ρόλο που δύναται να διαδραματίσει στην ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας.
«Είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον»
Αισιόδοξοι εμφανίστηκαν και οι τέσσερις συμμετέχοντες όσον αφορά το μέλλον των ναυλαγορών.
Τα fundamentals της αγοράς είναι ισχυρά, σύμφωνα με τον κ. Καλογηράτο. Πέραν αυτού, μπορεί μεν να υπάρχει μεταβλητότητα, αλλά αυτό είναι επόμενο στη ναυτιλία και οι εταιρείες γνωρίζουν πώς να τη διαχειριστούν.
«Η προσφορά πλοίων δεν είναι πολύ υψηλή», ανέφερε ο κ. Πίττας. Μια σύγκριση των orderbooks του 2008 και του 2024 επαρκεί για να παρατηρήσουμε ότι δεν πρόκειται για μια επανάληψη των κακών κειμένων του παρελθόντος. Ακόμα και στα containerships, το orderbook δεν έχει εκτοξευτεί. Από πλευράς προσφοράς, συνεπώς, δεν υπάρχει πρόβλημα. Ο αστάθμητος παράγοντας είναι η ζήτηση και γι’ αυτό ο κ. Πίττας τείνει πάντα να εστιάζει στην οικονομική ανάπτυξη των χωρών, την οποία θεωρεί καθοριστικό παράγοντα για το μέλλον της ζήτησης πλοίων.
«Το orderbook των bulk carriers δεν είναι πολύ υψηλό, ειδικά για τα μικρά μεγέθη», υπογραμμίζει από την πλευρά του και ο κ. Σουραβλάς. Επιπλέον, το παλαιότερο τονάζ καταλαμβάνει σημαντικό ποσοστό, οπότε και σταδιακά θα υπάρξει περαιτέρω ανανέωση του στόλου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ εισέρχεται δυναμικά ο νοτιοκορεατικός κολοσσός Hanwha Ocean, καθώς πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά αμερικανικού ναυπηγείου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρακτορείο…
Ανακατατάξεις (και) στην αγορά πετρελαίου αναμένεται να επιφέρει προσεχώς η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, καθώς η επιστροφή του στον Λευκό…
H επίμονη νωχελικότητα της ναυλαγοράς των LNG carriers είναι εμφανής τις τελευταίες εβδομάδες. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης…
Στο τεύχος της 15ης Μαΐου 1980, τα Ναυτικά Χρονικά, στη στήλη των Τεχνικών Θεμάτων, κατέγραψαν την είδηση της ολοκλήρωσης της μετασκευής του υπερωκεανίου «France»…
O καπτ. Δημήτρης Ματθαίου επανεκλέχτηκε πρόεδρος του Green Award Foundation για την επόμενη τριετία. Η επανεκλογή που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του…
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απειλεί πλέον την Ευρωπαϊκή Ένωση με τελωνειακούς δασμούς, αν δεν μειώσει το τεράστιο εμπορικό έλλειμμά της με…
Σύμφωνα με τις τρέχουσες προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,3% το 2024, να επιταχυνθεί στο…
O Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ, μέλος της Holcim, υπέγραψε την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου σύμβαση μελέτης Βασικού Σχεδιασμού (Front End Engineering & Design – FEED) με την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ