Τον κώδωνα του κινδύνου για τον αντίκτυπο των δραστηριοτήτων του σκοτεινού στόλου κρούει ο ερευνητικός οργανισμός Center for Research on Energy and Clean Air.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, είναι αναγκαία η λήψη μέτρων προς περιορισμό του συγκεκριμένου στόλου, καθώς πολλά είναι τα περιστατικά απωλειών που έχουν λάβει χώρα σε Ασία και Ευρώπη.
Μέχρι σήμερα, 294 «σκιώδη» δεξαμενόπλοια έχουν μεταφέρει διά θαλάσσης ρωσικό αργό πετρέλαιο, ενώ κατά μέσο όρο τρία «σκιώδη» δεξαμενόπλοια αναχωρούν από ρωσικά λιμάνια καθημερινά.
Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2024, η Ευρώπη κατέγραψε 277% αύξηση των δεξαμενόπλοιων του «σκοτεινού στόλου» που διέσχισαν τα στενά της Δανίας σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022, με το 64% των 46 εκατ. τόνων ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρθηκαν μέσω των στενών της Δανίας να μεταφέρονται με τα εν λόγω πλοία.
Την ίδια περίοδο, τα στενά του Ντόβερ και του Γιβραλτάρ παρουσίασαν 355% αύξηση των διελεύσεων «σκιωδών» δεξαμενόπλοιων σε σύγκριση με το 2022, μεταφέροντας το 67% των 37 εκατ. τόνων του συνολικού πετρελαίου που μεταφέρθηκαν από τις εν λόγω θαλάσσιες αρτηρίες.
Στη Διώρυγα του Σουέζ παρατηρήθηκε αύξηση 649% στη δραστηριότητα των «σκιωδών» δεξαμενόπλοιων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
Σύμφωνα με τον ερευνητικό οργανισμό, σε περίπτωση ατυχήματος, το κόστος καθαρισμού πετρελαιοκηλίδας στην Ευρώπη ανέρχεται σε $8.600/τόνο πετρελαίου, ενώ στη Νοτιοανατολική Ασία το αντίστοιχο κόστος ανέρχεται $16.006/τόνο. Συνεπώς, το κόστος καθαρισμού μιας πετρελαιοκηλίδας που μπορεί να προκληθεί από δεξαμενόπλοιο του «σκοτεινού στόλου» θα μπορούσε να κυμανθεί από $860 εκατ. στην Ευρώπη έως $1,6 δισ. στη Νοτιοανατολική Ασία, λαμβάνοντας υπόψη ότι κατά κύριο λόγο τα πλοία του «σκοτεινού στόλου» μπορούν να μεταφέρουν 100.000 τόνους φορτίου.
Σημειώνεται, τέλος, ότι πλοία του «σκοτεινού στόλου» έχουν ήδη εμπλακεί σε 50 περιστατικά από τα στενά της Δανίας μέχρι τη Μαλαισία από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Νέος πρόεδρος της INTERCARGO εκλέχθηκε ο κ. Γιάννης Α. Ξυλάς κατά την Ετήσια Γενική Συνέλευση του Οργανισμού που έλαβε χώρα στο Λονδίνο την Τετάρτη…
Οι στόχοι του 2030 είναι επιτεύξιμοι ακόμα και σήμερα, όμως χρειαζόμαστε μια ρεαλιστική προσέγγιση στην αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ήταν το κύριο μήνυμα του επικεφαλής…
Το παγκόσμιο δημόσιο χρέος αναμένεται ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται και θα φθάσει μέχρι το τέλος του χρόνου τα 100 τρισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή στο…
Αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 25,16% καταγράφηκε για το εννεάμηνο του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, ενώ οι εξαγωγές μειώθηκαν…
Επτά στους 10 διευθύνοντες σύμβουλοι (69%) δήλωσαν ότι αισθάνονται αισιόδοξοι για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας τους επόμενους 12 μήνες, σύμφωνα με την τελευταία…
Η αποανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών παραμένει στο επίκεντρο πληθώρας καινοτόμων πρωτοβουλιών. Πιο συγκεκριμένα, στην Ευρώπη δύο εταιρείες ενώνουν τις δυνάμεις τους με στόχο την…
Σε ρότα ανάπτυξης κινείται το παγκόσμιο εμπόριο, με τις εκτιμήσεις για το επόμενο έτος να δημιουργούν αισιοδοξία αλλά τις γεωπολιτικές εντάσεις να παραμένουν επίμονος…
Υψηλή παραμένει η δραστηριότητα στη δευτερογενή αγορά με επίκεντρο τους κύριους τύπους πλοίων, και δη τα bulk carriers, τα tankers, τα containerships και τα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ