Η χρήση από τη Μόσχα των δεξαμενόπλοιων στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις, λόγω της εμπλοκής τους στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, επιταχύνεται, με σχεδόν το ένα τρίτο των πλοίων που βρέθηκαν στη μαύρη λίστα της Δύσης να έχουν επιστρέψει δυναμικά στο θαλάσσιο εμπόριο.
Τουλάχιστον 21 από τα 72 δεξαμενόπλοια στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις από το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ, το Υπουργείο Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου ή την Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά το περασμένο έτος, έχουν φορτώσει συνολικά 24 φορτία ρωσικού πετρελαίου.
Ο ρυθμός με τον οποίο τα εν λόγω δεξαμενόπλοια επανέρχονται σε λειτουργία αυξάνεται, με τουλάχιστον επτά να έχουν αναλάβει τη μεταφορά ρωσικών φορτίων τις πρώτες δέκα ημέρες του Οκτωβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Αρχικά, τα δεξαμενόπλοια που βρέθηκαν στη μαύρη λίστα παρέμειναν αδρανή. Κανένα από τα πλοία στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις δεν μετέφερε ούτε ένα φορτίο ρωσικού ή οποιουδήποτε άλλου πετρελαίου μέχρι τον Απρίλιο ‒ έξι μήνες μετά τη στοχοποίηση των πρώτων πλοίων. Από τότε που τα πρώτα αυτά φορτία παραδόθηκαν με επιτυχία, η χρήση των δεξαμενόπλοιων στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις αυξήθηκε κατακόρυφα.
Οι πρώτες κυρώσεις επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ στις 12 Οκτωβρίου 2023, όταν ανέλαβαν δράση κατά δύο πλοίων, του «SCF Primorye» και του «Yasa Golden Bosphorus», επειδή μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο που πωλούνταν πάνω από το ανώτατο όριο τιμής των $60 δολαρίων/βαρέλι, το οποίο είχε επιβληθεί για να περιοριστούν τα πετρελαϊκά έσοδα της Μόσχας.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου άρχισε να προσθέτει μεμονωμένα πλοία στη λίστα κυρώσεων τον Ιούνιο, ενώ η ΕΕ ακολούθησε αργότερα τον ίδιο μήνα. Συνολικά, οι αρχές της Δύσης κατονόμασαν 73 πλοία. Μάλιστα σε εννέα από αυτά έχουν επιβληθεί κυρώσεις από περισσότερες από μία αρχές.
Τα μέτρα που επιβάλλει το Ηνωμένο Βασίλειο φαίνεται να είναι τα λιγότερο αποτελεσματικά. Σχεδόν τα δύο τρίτα του συνόλου των φορτίων που έχουν φορτωθεί μέχρι στιγμής έχουν μεταφερθεί από πλοία στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από το Λονδίνο. Όλα τα δεξαμενόπλοια που τέθηκαν σε λειτουργία τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο έχουν δεχτεί κυρώσεις από τη βρετανική κυβέρνηση, με μόνο ένα από αυτά να αποτελεί επίσης στόχο των Βρυξελλών.
Αντίθετα, η δράση των ΗΠΑ φαίνεται να ήταν πιο αποτελεσματική. Μόλις έξι φορτία έχουν μεταφερθεί με τέσσερα από τα 39 δεξαμενόπλοια που έχουν μπει στη μαύρη λίστα της Ουάσιγκτον. Τα περισσότερα από αυτά που έχουν μπει στο στόχαστρο του αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών παρέμειναν αδρανή, ορισμένα για σχεδόν 11 μήνες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστος Στυλιανίδης και η Πρόεδρος του Ιδρύματος «Αντώνιος και Ιωάννης Αγγελικούσης» κ. Μαρία Αγγελικούση, υπέγραψαν σήμερα το…
Tις έντονες ανησυχίες τους σχετικά με την πρόσφατη απόφαση της RightShip να μειώσει το όριο ηλικίας των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που είναι…
Η απεργία εργαζομένων της Boeing συνεχίζει για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, καθώς διοίκηση και σωματεία αδυνατούν να βρουν κοινό έδαφος. Η απεργία έχει επηρεάσει την…
Τις απαραίτητες εργασίες με στόχο τον έλεγχο πετρελαιοκηλίδες πραγματοποιούν οι αρμόδιες ιρανικές αρχές, όπως αναφέρει το πρακτορείο ειδήσεων της χώρας IRNA. Ειδικότερα, η πετρελαιοκηλίδα…
Με την αμμωνία να αναδεικνύεται σε σημαντικό υποψήφιο για το μέλλον των ναυτιλιακών καυσίμων, η Alfa Laval ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του 2025…
Περαιτέρω ανάπτυξη εκτιμάται πως θα καταγράψει η αγορά διαλύσεων στην Ινδία το επόμενο έτος, καθώς μία από τις ισχυρότερα αναπτυσσόμενες οικονομίες κοιτά να εδραιώσει…
Περισσότερος από τον μισό ηλεκτρισμό στον πλανήτη θα προέρχεται από πηγές χαμηλού άνθρακα μέχρι το τέλος της δεκαετίας, όμως ο κόσμος βρίσκεται ακόμα…
Ακόμα ένα σημαντικό βήμα προς τη βιώσιμη ναυτιλία αποτελεί η πρόσφατη συμφωνία για την κατασκευή των πρώτων αυτόνομων ferries με ηλεκτρική πρόωση από συστοιχία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ