Ήρθε η ώρα να εστιάσουμε στο «εφικτό» και όχι στο «επιθυμητό» είναι το κύριο μήνυμα του Γιώργου Προκοπίου, ο οποίος τοποθετήθηκε για τη γεωπολιτική, την ενέργεια, την ενεργειακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας και το μέλλον των δεξαμενόπλοιων κατά την ενότητα «Tanker Market» του συνεδρίου «5th Athens Triennial Meeting», που διοργανώνει το Costas Grammenos Centre for Shipping, Trade and Finance στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου έως και την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου.
Ο κ. Προκοπίου εκκίνησε την ομιλία του με μια αναφορά στις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο Ρωσίας-Ουκρανίας αλλά και σε εκείνες στη Μέση Ανατολή, προειδοποιώντας ότι τα Στενά του Ορμούζ ενδέχεται να βρεθούν σύντομα στο προσκήνιο.
Επιπλέον, στάθηκε στην ανθεκτικότητα των ναυτικών που στελεχώνουν τα πλοία, οι οποίοι τα τελευταία έτη, από την «αυγή» της πανδημίας, την εκκίνηση της σύρραξης στην Ανατολική Ευρώπη έως και τη συνεχιζόμενη έκρυθμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή, έχουν αποτελέσει πυλώνες του παγκόσμιου εμπορίου, διασφαλίζοντας μέσω της εργασίας τους τη διατροφική και ενεργειακή επάρκεια πληθώρας χωρών στον κόσμο.
«Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν επαρκούν»
Η τεχνολογική πρόοδος αυξάνει σημαντικά τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια σε επίπεδα που οι ανανεώσιμες πηγές, παρότι αναπτύσσονται ταχύτατα, δεν μπορούν να καλύψουν, σύμφωνα με τον κ. Προκοπίου.
Τα ηλεκτρικά οχήματα, τα κρυπτονομίσματα, τα κέντρα δεδομένων αποτελούν μονάχα κάποιους από τους παράγοντες που οδηγούν σε ραγδαία άνοδο τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια. Η ζήτηση αυτή είναι πολλαπλάσια από την άνοδο της παραγωγικής ικανότητας μέσω ανανεώσιμων πηγών.
«Η άνοδος του κόστους των ορυκτών καυσίμων δεν οφείλεται στις συγκρούσεις»
Ο κ. Προκοπίου στάθηκε στην άνοδο που έχει καταγράψει το κόστος ορυκτών καυσίμων τα τελευταία έτη, η οποία κατά τον ίδιο δεν οφείλεται στους πολέμους αλλά στην πολιτική που έχουν χαράξει δυνάμεις της Δύσης όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας. Οι πολιτικές αυτές είναι υπερβολικά φιλόδοξες και εστιάζονται αποκλειστικά στον τελικό στόχο, δηλαδή το «επιθυμητό», δίχως να αναλύουν ποια είναι πράγματι τα βήματα που μπορούν να γίνουν σήμερα, δηλαδή το «εφικτό».
Οι σκληρές πολιτικές που υιοθετούνται έχουν προκαλέσει την ανησυχία των εταιρειών ενέργειας και έχουν αποθαρρύνει τις επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα, οδηγώντας σε περιορισμό της προσφοράς και ωθώντας τις τιμές σε άνοδο.
Η ενεργειακή μετάβαση είναι μαραθώνιος
«Χρειαζόμαστε μια σταδιακή μετάβαση από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, η οποία ίσως χρειαστεί περισσότερο από 50 χρόνια», υπογράμμισε ο κ. Προκοπίου, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με την υιοθέτηση του υδρογόνου και τον πληθωρισμό.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η υιοθέτηση του υδρογόνου σε κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας με στόχο την αποανθρακοποίησή τους απαιτεί επενδύσεις τρισεκατομμυρίων, οι οποίες θα επιφέρουν σημαντικότατες πληθωριστικές πιέσεις.
Ο κ. Προκοπίου έστρεψε την προσοχή του στο σήμερα και σε όσα έχουν επιτευχθεί σε επίπεδο ενεργειακής αποδοτικότητας μέσω της προόδου της τεχνολογίας. Οι νέες μηχανές καταναλώνουν περίπου 35% λιγότερα καύσιμα. Σε συνδυασμό με μια πτώση της ταχύτητας των πλοίων κατά δύο κόμβους, ένα πλοίο είναι σε θέση να πετύχει ενεργειακή αποδοτικότητα που ξεπερνά το 50%.
«Είναι θαύμα που οι Έλληνες παραμένουν στην κορυφή της ναυτιλίας»
Ο κ. Προκοπίου αναφέρθηκε και στην Κίνα, υπογραμμίζοντας τον προβληματισμό του αναφορικά με τις προσπάθειες της Δύσης να βάλει «φρένο» στην επέκτασή της.
«Η Κίνα έχει τα πάντα», σχολίασε ο κ. Προκοπίου, αναφερόμενος στο γεγονός ότι η Κίνα διαθέτει ναυπηγεία, λιμένες, εμπορεύματα και πληρώματα έτοιμα να στελεχώσουν τα πλοία της. «Είναι θαύμα που οι Έλληνες παραμένουμε πρώτοι στη ναυτιλία παγκοσμίως».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα φορτηγό αεροπλάνο της DHL συνετρίβη σήμερα γύρω στις 05:30 (ώρα Ελλάδας) κοντά στο αεροδρόμιο του Βίλνιους, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του…
Καθώς οι κορυφαίες liner εταιρείες παγκοσμίως στρέφονται σταδιακά στην υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων για την πρόωση των πλοίων τους, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι επιλογές της…
Ένα ιστορικό γεγονός έλαβε χώρα πρόσφατα στη Διώρυγα του Σουέζ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανάρτηση της Αρχής της διώρυγας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την περασμένη…
Η νωχελικότητα στη ναυλαγορά των LPG carriers παραμένει ανυποχώρητη, με τους ναύλους να μη σημειώνουν σημαντικές μεταβολές την εβδομάδα με πέρας την Τετάρτη 20…
Μετά από μία χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης για τα έργα αναβάθμισης της Μαρίνας Χίου, η εταιρεία ΜΑΡΙΝΑ ΧΙΟΥ Α.Ε ανακοίνωσε ότι την ερχόμενη Πέμπτη 28…
Οι κυβερνήσεις των Ναμίμπια και Ανγκόλας υπέγραψαν πρόσφατα συμφωνία για την κατασκευή ενός υδροηλεκτρικού εργοστασίου ισχύος 600 megawatt στον ποταμό Κουνένε, ο οποίος αποτελεί…
Στο επίκεντρο μίας ακόμα επιστημονικής μελέτης βρέθηκε το θέμα της προστασίας των φαλαινών από τα πλοία και συγκεκριμένα από την κίνησή τους στα ύδατα.…
«Η Ελλάδα και η Τουρκία, δεν είμαστε μόνο γείτονες. Είμαστε εταίροι, ιδιαίτερα στον ναυτιλιακό τομέα» δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ