Ήρθε η ώρα να εστιάσουμε στο «εφικτό» και όχι στο «επιθυμητό» είναι το κύριο μήνυμα του Γιώργου Προκοπίου, ο οποίος τοποθετήθηκε για τη γεωπολιτική, την ενέργεια, την ενεργειακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας και το μέλλον των δεξαμενόπλοιων κατά την ενότητα «Tanker Market» του συνεδρίου «5th Athens Triennial Meeting», που διοργανώνει το Costas Grammenos Centre for Shipping, Trade and Finance στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου έως και την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου.
Ο κ. Προκοπίου εκκίνησε την ομιλία του με μια αναφορά στις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο Ρωσίας-Ουκρανίας αλλά και σε εκείνες στη Μέση Ανατολή, προειδοποιώντας ότι τα Στενά του Ορμούζ ενδέχεται να βρεθούν σύντομα στο προσκήνιο.
Επιπλέον, στάθηκε στην ανθεκτικότητα των ναυτικών που στελεχώνουν τα πλοία, οι οποίοι τα τελευταία έτη, από την «αυγή» της πανδημίας, την εκκίνηση της σύρραξης στην Ανατολική Ευρώπη έως και τη συνεχιζόμενη έκρυθμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή, έχουν αποτελέσει πυλώνες του παγκόσμιου εμπορίου, διασφαλίζοντας μέσω της εργασίας τους τη διατροφική και ενεργειακή επάρκεια πληθώρας χωρών στον κόσμο.
«Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν επαρκούν»
Η τεχνολογική πρόοδος αυξάνει σημαντικά τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια σε επίπεδα που οι ανανεώσιμες πηγές, παρότι αναπτύσσονται ταχύτατα, δεν μπορούν να καλύψουν, σύμφωνα με τον κ. Προκοπίου.
Τα ηλεκτρικά οχήματα, τα κρυπτονομίσματα, τα κέντρα δεδομένων αποτελούν μονάχα κάποιους από τους παράγοντες που οδηγούν σε ραγδαία άνοδο τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια. Η ζήτηση αυτή είναι πολλαπλάσια από την άνοδο της παραγωγικής ικανότητας μέσω ανανεώσιμων πηγών.
«Η άνοδος του κόστους των ορυκτών καυσίμων δεν οφείλεται στις συγκρούσεις»
Ο κ. Προκοπίου στάθηκε στην άνοδο που έχει καταγράψει το κόστος ορυκτών καυσίμων τα τελευταία έτη, η οποία κατά τον ίδιο δεν οφείλεται στους πολέμους αλλά στην πολιτική που έχουν χαράξει δυνάμεις της Δύσης όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας. Οι πολιτικές αυτές είναι υπερβολικά φιλόδοξες και εστιάζονται αποκλειστικά στον τελικό στόχο, δηλαδή το «επιθυμητό», δίχως να αναλύουν ποια είναι πράγματι τα βήματα που μπορούν να γίνουν σήμερα, δηλαδή το «εφικτό».
Οι σκληρές πολιτικές που υιοθετούνται έχουν προκαλέσει την ανησυχία των εταιρειών ενέργειας και έχουν αποθαρρύνει τις επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα, οδηγώντας σε περιορισμό της προσφοράς και ωθώντας τις τιμές σε άνοδο.
Η ενεργειακή μετάβαση είναι μαραθώνιος
«Χρειαζόμαστε μια σταδιακή μετάβαση από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, η οποία ίσως χρειαστεί περισσότερο από 50 χρόνια», υπογράμμισε ο κ. Προκοπίου, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με την υιοθέτηση του υδρογόνου και τον πληθωρισμό.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η υιοθέτηση του υδρογόνου σε κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας με στόχο την αποανθρακοποίησή τους απαιτεί επενδύσεις τρισεκατομμυρίων, οι οποίες θα επιφέρουν σημαντικότατες πληθωριστικές πιέσεις.
Ο κ. Προκοπίου έστρεψε την προσοχή του στο σήμερα και σε όσα έχουν επιτευχθεί σε επίπεδο ενεργειακής αποδοτικότητας μέσω της προόδου της τεχνολογίας. Οι νέες μηχανές καταναλώνουν περίπου 35% λιγότερα καύσιμα. Σε συνδυασμό με μια πτώση της ταχύτητας των πλοίων κατά δύο κόμβους, ένα πλοίο είναι σε θέση να πετύχει ενεργειακή αποδοτικότητα που ξεπερνά το 50%.
«Είναι θαύμα που οι Έλληνες παραμένουν στην κορυφή της ναυτιλίας»
Ο κ. Προκοπίου αναφέρθηκε και στην Κίνα, υπογραμμίζοντας τον προβληματισμό του αναφορικά με τις προσπάθειες της Δύσης να βάλει «φρένο» στην επέκτασή της.
«Η Κίνα έχει τα πάντα», σχολίασε ο κ. Προκοπίου, αναφερόμενος στο γεγονός ότι η Κίνα διαθέτει ναυπηγεία, λιμένες, εμπορεύματα και πληρώματα έτοιμα να στελεχώσουν τα πλοία της. «Είναι θαύμα που οι Έλληνες παραμένουμε πρώτοι στη ναυτιλία παγκοσμίως».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο κυκλώνας Μίλτον προσεγγίζει τις ακτές του Κόλπου της Φλόριντας σήμερα, αφήνοντας στους κατοίκους μονάχα λίγες ώρες για να εκκενώσουν την περιοχή ή να…
Σε ισχυρό έτος για τις παραγγελίες πλοίων αναδεικνύεται σταδιακά το 2024, με πληθώρα παραγγελιών να λαμβάνουν χώρα, οδηγώντας σε άνοδο και τον όγκο των…
Η αμερικανική βιομηχανία παραγωγής αεροσκαφών Boeing ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει την μισθολογική προσφορά που είχε καταθέσει, μετά από διαπραγματεύσεις με τη Διεθνή Ένωση Χειριστών Μηχανών…
Με αφορμή την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους, τα Ναυτικά Χρονικά καλωσορίζουν όλους και όλες που επέλεξαν να ακολουθήσουν ναυτικές και ναυτιλιακές σπουδές και τους…
Η κυματική ενέργεια αναδεικνύεται σε μία από τις πιο υποσχόμενες τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με τις πρόσφατες εξελίξεις να την τοποθετούν στο επίκεντρο της…
Ολιγόωροι πλόες μαθητών και μαθητριών τάξεων λυκείου από σχολεία της Καβάλας της Σάμου, της Χίου και της Ρόδου με πλοία του Πολεμικού Ναυτικού πραγματοποιήθηκαν…
Ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ υπέγραψε σύμβαση για μελέτη βασικού σχεδιασμού (FEED-Front End Engineering & Design) με την Τhyssenkrupp Polysius για το μεγάλης κλίμακας έργο δέσμευσης…
Το πρώτο τριμαράν που θα λειτουργεί αποκλειστικά με την ισχύ του ανέμου, μέσω της ενσωμάτωσης ιστίων, πρόκειται να κατασκευαστεί από τη γαλλική εταιρεία Vela.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ