Ήρθε η ώρα να εστιάσουμε στο «εφικτό» και όχι στο «επιθυμητό» είναι το κύριο μήνυμα του Γιώργου Προκοπίου, ο οποίος τοποθετήθηκε για τη γεωπολιτική, την ενέργεια, την ενεργειακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας και το μέλλον των δεξαμενόπλοιων κατά την ενότητα «Tanker Market» του συνεδρίου «5th Athens Triennial Meeting», που διοργανώνει το Costas Grammenos Centre for Shipping, Trade and Finance στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου έως και την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου.
Ο κ. Προκοπίου εκκίνησε την ομιλία του με μια αναφορά στις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο Ρωσίας-Ουκρανίας αλλά και σε εκείνες στη Μέση Ανατολή, προειδοποιώντας ότι τα Στενά του Ορμούζ ενδέχεται να βρεθούν σύντομα στο προσκήνιο.
Επιπλέον, στάθηκε στην ανθεκτικότητα των ναυτικών που στελεχώνουν τα πλοία, οι οποίοι τα τελευταία έτη, από την «αυγή» της πανδημίας, την εκκίνηση της σύρραξης στην Ανατολική Ευρώπη έως και τη συνεχιζόμενη έκρυθμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή, έχουν αποτελέσει πυλώνες του παγκόσμιου εμπορίου, διασφαλίζοντας μέσω της εργασίας τους τη διατροφική και ενεργειακή επάρκεια πληθώρας χωρών στον κόσμο.
«Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν επαρκούν»
Η τεχνολογική πρόοδος αυξάνει σημαντικά τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια σε επίπεδα που οι ανανεώσιμες πηγές, παρότι αναπτύσσονται ταχύτατα, δεν μπορούν να καλύψουν, σύμφωνα με τον κ. Προκοπίου.
Τα ηλεκτρικά οχήματα, τα κρυπτονομίσματα, τα κέντρα δεδομένων αποτελούν μονάχα κάποιους από τους παράγοντες που οδηγούν σε ραγδαία άνοδο τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια. Η ζήτηση αυτή είναι πολλαπλάσια από την άνοδο της παραγωγικής ικανότητας μέσω ανανεώσιμων πηγών.
«Η άνοδος του κόστους των ορυκτών καυσίμων δεν οφείλεται στις συγκρούσεις»
Ο κ. Προκοπίου στάθηκε στην άνοδο που έχει καταγράψει το κόστος ορυκτών καυσίμων τα τελευταία έτη, η οποία κατά τον ίδιο δεν οφείλεται στους πολέμους αλλά στην πολιτική που έχουν χαράξει δυνάμεις της Δύσης όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας. Οι πολιτικές αυτές είναι υπερβολικά φιλόδοξες και εστιάζονται αποκλειστικά στον τελικό στόχο, δηλαδή το «επιθυμητό», δίχως να αναλύουν ποια είναι πράγματι τα βήματα που μπορούν να γίνουν σήμερα, δηλαδή το «εφικτό».
Οι σκληρές πολιτικές που υιοθετούνται έχουν προκαλέσει την ανησυχία των εταιρειών ενέργειας και έχουν αποθαρρύνει τις επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα, οδηγώντας σε περιορισμό της προσφοράς και ωθώντας τις τιμές σε άνοδο.
Η ενεργειακή μετάβαση είναι μαραθώνιος
«Χρειαζόμαστε μια σταδιακή μετάβαση από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, η οποία ίσως χρειαστεί περισσότερο από 50 χρόνια», υπογράμμισε ο κ. Προκοπίου, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με την υιοθέτηση του υδρογόνου και τον πληθωρισμό.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η υιοθέτηση του υδρογόνου σε κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας με στόχο την αποανθρακοποίησή τους απαιτεί επενδύσεις τρισεκατομμυρίων, οι οποίες θα επιφέρουν σημαντικότατες πληθωριστικές πιέσεις.
Ο κ. Προκοπίου έστρεψε την προσοχή του στο σήμερα και σε όσα έχουν επιτευχθεί σε επίπεδο ενεργειακής αποδοτικότητας μέσω της προόδου της τεχνολογίας. Οι νέες μηχανές καταναλώνουν περίπου 35% λιγότερα καύσιμα. Σε συνδυασμό με μια πτώση της ταχύτητας των πλοίων κατά δύο κόμβους, ένα πλοίο είναι σε θέση να πετύχει ενεργειακή αποδοτικότητα που ξεπερνά το 50%.
«Είναι θαύμα που οι Έλληνες παραμένουν στην κορυφή της ναυτιλίας»
Ο κ. Προκοπίου αναφέρθηκε και στην Κίνα, υπογραμμίζοντας τον προβληματισμό του αναφορικά με τις προσπάθειες της Δύσης να βάλει «φρένο» στην επέκτασή της.
«Η Κίνα έχει τα πάντα», σχολίασε ο κ. Προκοπίου, αναφερόμενος στο γεγονός ότι η Κίνα διαθέτει ναυπηγεία, λιμένες, εμπορεύματα και πληρώματα έτοιμα να στελεχώσουν τα πλοία της. «Είναι θαύμα που οι Έλληνες παραμένουμε πρώτοι στη ναυτιλία παγκοσμίως».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Συμφωνία για την ενίσχυση της συνεργασίας τόσο στο θαλάσσιο πεδίο όσο και στο επίπεδο της ανταλλαγής πληροφοριών με βασικό στόχο την πάταξη των εγκληματικών…
Εκ νέου σε αναθεώρηση των εκτιμήσεών του για την ανάπτυξη της ζήτησης πετρελαίου προχώρησε ο OPEC. Πρόκειται για το πιο πρόσφατο πισωγύρισμα του γιγάντιου…
Από το 2025, η ITA Airways θα συνδέει με απευθείας πτήσεις Ιταλία και Λιβύη. Πιο συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανακοίνωσης, η εταιρεία ξεκινά δρομολόγιο από…
Η οικονομική ατζέντα του Ντόναλντ Τραμπ απειλεί να επαναφέρει τον πληθωρισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες και να βλάψει την οικονομική ανάπτυξη σε ολόκληρο τον κόσμο,…
Τη συμμετοχή της στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ για την ερχόμενη Τετάρτη 20/11, αποφάσισε ομόφωνα στη σημερινή της συνεδρίαση, η διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής…
Διατηρείται το θετικό κλίμα στην αγορά ομολόγων, καθώς οι επενδυτές προεξοφλούν μία ακόμη μείωση των επιτοκίων από την Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) πριν από…
Γεύμα εργασίας διοργάνωσε η Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου, στο επίκεντρο του οποίου βρέθηκε η περίοδος 1974 έως 2024 και συγκεκριμένα τα…
Τα προσεχή έτη πολλά νέα και μεταχειρισμένα ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να κατακλύσουν τόσο την ευρωπαϊκή όσο και την αμερικανική αγορά. Στην προσπάθειά τους οι…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ