Η Νορβηγία πρωτοπορεί στην παγκόσμια προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, με την ολοκλήρωση της πρώτης διασυνοριακής εγκατάστασης μεταφοράς και αποθήκευσης CO₂, το έργο Northern Lights. Η εγκατάσταση, που βρίσκεται στο Øygarden κοντά στο Μπέργκεν, είναι αποτέλεσμα κοινοπραξίας των εταιρειών Equinor, Shell και TotalEnergies, και αποτελεί σημαντικό βήμα για την εφαρμογή της τεχνολογίας δέσμευσης, μεταφοράς και αποθήκευσης άνθρακα (CCS).
Το Northern Lights συνιστά τον πυρήνα του νορβηγικού προγράμματος πλήρους κλίμακας CCS, γνωστού ως Longship. Αυτό το έργο περιλαμβάνει τη δέσμευση CO₂ από βιομηχανικές πηγές, τη μεταφορά του υγροποιημένου CO₂ στον τερματικό σταθμό του Øygarden και στη συνέχεια την ασφαλή αποθήκευσή του σε κοιλότητες κάτω από τον βυθό της Βόρειας Θάλασσας.
Η διαδικασία ξεκινά με τη δέσμευση του CO₂ από βιομηχανικές εγκαταστάσεις που εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες αερίων. Το CO₂ υγροποιείται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες για να μειωθεί ο όγκος του και να καταστεί δυνατή η αποθήκευση και η μεταφορά του. Από εκεί, το υγροποιημένο CO₂ μεταφέρεται μέσω εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων στον τερματικό σταθμό του Øygarden.
Από το Øygarden, το CO₂ διοχετεύεται μέσω υπόγειων αγωγών σε μια ειδικά σχεδιασμένη υπεράκτια τοποθεσία αποθήκευσης, η οποία βρίσκεται αρκετά χιλιόμετρα κάτω από τον βυθό της Βόρειας Θάλασσας. Οι γεωλογικές κοιλότητες σε αυτή την περιοχή προσφέρουν τη δυνατότητα ασφαλούς και μόνιμης αποθήκευσης του CO₂ για χιλιάδες χρόνια, χωρίς τον κίνδυνο διαρροών.
Αυτό το μοντέλο αποθήκευσης επιτυγχάνεται χάρη σε προηγμένες τεχνολογίες γεωτρήσεων και χαρτογράφησης, οι οποίες διασφαλίζουν ότι οι γεωλογικές κοιλότητες μπορούν να συγκρατήσουν το CO₂ σε μεγάλες ποσότητες, διατηρώντας το μόνιμα απομονωμένο από την ατμόσφαιρα.
Η πρώτη φάση του έργου έχει δυναμικότητα 1,5 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως, η οποία έχει ήδη πλήρως δεσμευτεί από βιομηχανικές μονάδες στην Ευρώπη που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές τους. Το έργο Northern Lights προσφέρει μια κρίσιμη λύση για τη μείωση των εκπομπών CO₂, ιδιαίτερα για βιομηχανίες που δύσκολα μπορούν να αποανθρακοποιηθούν, όπως η τσιμεντοβιομηχανία και η παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, στην τελετή θεμελίωσης του υπό ανέγερση κτιρίου της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου του ΓΕΕΘΑ, στο…
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα συνεχίζει να προχωρά σε πρωτοβουλίες με επίκεντρο την προσφορά στην κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη…
Τουλάχιστον 13 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι δύο αγνοούνται μετά την πρόσκρουση ταχύπλοου σκάφους του ινδικού πολεμικού ναυτικού σε επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο…
H ζήτηση για bulk carriers στη second-hand αγορά έχει σημειώσει σημαντική άνοδο εντός του 2024. Όπως υπογραμμίζει σε πρόσφατη έκθεσή της η ναυλομεσιτική Xclusiv,…
Προς την επίτευξη νέου ρεκόρ σε επίπεδο ετήσιων εξαγωγών LNG κινούνται οι ΗΠΑ. Σύμφωνα με δεδομένα της Kpler, οι αμερικανικές εξαγωγές LNG το 2024…
Θετικές είναι οι προοπτικές της αγοράς ανακυκλώσεων πλοίων για το 2025, με δεδομένο ότι ένας αυξημένος αριθμός νεότευκτων που θα εισέλθουν στον παγκόσμιο στόλο…
Το υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας της Πληροφορικής (MIIT), αλλά κι άλλες τρεις κινεζικές αρχές εξέδωσαν από κοινού ένα σχέδιο δράσης για τη βιομηχανία των…
Σε πόλο έλξης για τις παραγγελίες containerships αναδεικνύονται τα κινεζικά ναυπηγεία, εν μέσω περιορισμένων διαθέσιμων slots λόγω καθυστερήσεων στις παραδόσεις στα ναυπηγεία της Νότιας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ