Τα ναυτιλιακά καύσιμα και η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης στο πλαίσιο του 14ου Capital Link Athens την Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου. Πιο συγκεκριμένα, εμπειρογνώμονες της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας συμμετείχαν στο πάνελ «Reality Check on Marine Fuels & Energy Transition – Availability, Affordability & Scalability», εκφέροντας τις απόψεις τους σε διλήμματα, προοπτικές και προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία με στόχο την αποανθρακοποίησή της.
Στο πάνελ συμμετείχαν οι:
Συντονιστής του πάνελ ήταν ο κ. Βασίλης Δημουλάς, Technology & Innovation Director στη SEEBA Zone για τον νηογνώμονα Bureau Veritas.
Ο κ. Σαρόγλου εξέφρασε την άποψη ότι το LNG θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στους στόχους μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας. Ωστόσο, επί του παρόντος δεν διαθέτει εκτενείς υποδομείς, όπως το fuel oil και συνεπώς απαιτούνται επενδύσεις για την ανάπτυξή τους. Για την ώρα, η tramp ναυτιλία θα εστιαστεί στις προοπτικές του LNG διότι οι προοπτικές άμεσης υιοθέτησης άλλων καυσίμων είναι περιορισμένες.
Η tramp ναυτιλία διαφέρει σημαντικά από την liner υπογράμμισε ο κ. Σαρόγλου. Η liner ναυτιλία έχει καθορισμένα routes και συνεπώς υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στη σύναψη συμφωνιών ανεφοδιασμού πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, καθώς υπάρχει και μεγαλύτερος έλεγχος αναφορικά με τον λιμένα που θα χρειαστεί να ανεφοδιαστεί το πλοίο.
Σε ερώτηση για τις προοπτικές των βιοκαυσίμων, ο κ. Πετούσης ανέφερε ότι το βιοκαύσιμα συνιστούν επιλογή για την βραχυπρόθεσμη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας. Ωστόσο, κατά κύριο λόγο συνιστούν εναλλακτικό καύσιμα διότι δεν θα υπάρχουν οι απαιτούμενες ποσότητες στο μέλλον. Ο κ. Καπετανάκης πρόσθεσε ότι η προμήθεια βιοκαυσίμων δεν είναι ιδιαίτερη πρόκληση. Δυσκολότερο είναι να βρεθούν οι απαραίτητες ποσότητες τη σωστή στιγμή και συνεπώς η ναυτιλία θα χρειαστεί να βασιστεί σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια και όχι στη spot αγορά.
Επιπλέον, ο κ. Πολυδάκης έδωσε έμφαση στα χαρακτηριστικά που καθορίζουν τις προοπτικές ενός κόμβου ανεφοδιασμού καυσίμων. Κατά τον ίδιο είναι τρεις: πρώτον, ισχυρή ναυτιλιακή κίνηση, δηλαδή υψηλής όγκος μεταφερόμενων φορτίων. Δεύτερον, φθηνό εμπόρευμα, δηλαδή τιμές καυσίμων. Τρίτον, αποδοτικές αλυσίδες εφοδιασμού.
Έπειτα έδωσε έμφαση στις προοπτικές καυσίμων υπογραμμίζοντας ότι το LNG παραμένει ακριβό ενώ η δημοτικότητα των βιοκαυσίμων δεν έχει ανεβεί ιδιαίτερα τα τελευταία έτη, με τη ζήτηση να παραμένει σταθερή. Πάντως, υπογράμμισε ότι η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί το ερχόμενο έτος, λόγω του FuelEU Maritime. Για τη μεθανόλη, σημείωσε ότι τα μη επιδοτούμενα projects είναι δύσκολο να προχωρήσουν λόγω του μεγάλου κόστους τους.
O δρ. Πατέρας εστιάστηκε στην ανάγκη περιορισμού των καυσίμων που διερευνώνται. Κατά τον ίδιο είναι αδύνατον να αναπτυχθούν υποδομές για όλα τα καύσιμα τα οποία δυνητικά μπορούν να αποτελέσουν λύση στην πρόκληση αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Οι ελλιπείς υποδομές δεν είναι πρόκληση μονάχα λόγω του κόστους και του χρόνου κατασκευής τους αλλά και καθώς επηρεάζουν τη βιωσιμότητα των προμηθευτών καυσίμων. Σύμφωνα με τον δρα Πατέρα, ακόμη και αν υπήρχε ο χρόνος και τα απαιτούμενα κεφάλαια για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών, το κόστος τους σε επίπεδο εκπομπών θα ήταν υπέρογκο. Συνεπώς, είναι αναγκαίο να καταλήξουμε σε ένα καύσιμο.
Παράλληλα, στάθηκε στην αμμωνία και στον κυριότερο λόγο που θεωρεί ότι η υιοθέτησή της στη ναυτιλία δεν πρέπει να προχωρήσει, την τοξικότητά της. Όπως σχολίασε χαρακτηριστικά στην κατάμεστη αίθουσα που έλαβε χώρα το πάνελ «δύο σταγόνες αμμωνίας είναι αρκετές για να σκοτώσουν όσους βρίσκονται εδώ μέσα». Λόγω αυτού, ο δρ. Πατέρας θεωρεί ότι το υδρογόνο είναι καλύτερη επιλογή. Επιπλέον, για την ορθή αξιολόγηση των προοπτικών ενός καυσίμου, είναι κρίσιμο να υπολογιστεί ολόκληρος ο κύκλος ζωής του, με την προσέγγιση «well-to-wake» και όχι «tank-to-wake». Εκτός των παραπάνω, δεν παρέλειψε να εκφράσει την πεποίθησή του ότι τα περισσότερα πλοία που ανήκουν στην κατηγορία «ready» δύσκολα θα μετασκευαστούν προκειμένου να είναι σε θέση να καταναλώνουν τα εκάστοτε καύσιμα για τα οποία είναι προετοιμασμένα.
Από πλευράς του ο κ. Καπετανάκης διαφώνησε με τον δρα Πατέρα, υπογραμμίζοντας ότι δεν θα υπάρξει άμεσα ένα κυρίαρχο καύσιμο και συνεπώς θα πρέπει η ναυτιλία να παραμείνει εστιασμένη σε ένα μέλλον πολλαπλών καυσίμων, δίχως να αποκλείει κανένα από αυτά. Συνεπώς, λύσεις όπως η αμμωνία και η πυρηνική ενέργεια, των οποίων οι προοπτικές διαφαίνονται δυναμικές, πρέπει να συνεχίσουν να διερευνώνται.
Ο δρ. Πατέρας συμφώνησε στο ότι η πυρηνική ενέργεια έχει σημαντικές προοπτικές, όμως εξέφρασε τον προβληματισμό του για ένα μέλλον πολλαπλών καυσίμων, υπογραμμίζοντας την έλλειψη υποδομών, το κόστος κατασκευής τους αλλά και τη διαθεσιμότητα των καυσίμων αυτή καθ’ αυτή.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ορόσημο στη στρατηγική διαφοροποίησης του στόλου της ανακοίνωσε η Castor Ships. Πιο συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στον στόλο της…
«Να φέρουμε πίσω τη βιομηχανία στην Ελλάδα και στην Ευρώπη» ήταν το κύριο μήνυμα της ομιλίας του κ. Πάνου Ξενοκώστα, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου…
Την κατασκευή τριών ηλιακών πάρκων συνολικής ισχύος 160 MW στην περιοχή της Παλένθια, στην Ισπανία για λογαριασμό της CERO Generation ανέλαβε η Metlen Energy…
Το επόμενο βήμα στο διμερές τους εμπόριο και στη διακρατική τους συνεργασία φέρονται να κάνουν Κίνα και Ινδονησία. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει δημοσίευμα του…
«Στα μαχαίρια» βρίσκονται οι International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) και Maersk για τα μάτια τερματικού σταθμού στη Νότια Αφρική. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της…
Η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ως 47ου προέδρου των ΗΠΑ αναμένεται να φέρει άνεμο αλλαγής στην παγκόσμια οικονομία και συνεπώς στο διεθνές εμπόριο και…
Η QatarEnergy συνήψε συμφωνία με τη Chevron για την απόκτηση του 23% στη συμφωνία παραχώρησης του οικοπέδου North El-Dabaa (H4) στη Μεσόγειο Θάλασσα, στα…
Η Κίνα εισήγαγε 8,09 εκατ. τόνους σόγιας τον Οκτώβριο, με τους αγοραστές να σπεύδουν να αυξήσουν τις προμήθειές τους πριν από την ανάληψη των…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ