Σημαντικές προσωπικότητες των ναυτιλιακών κοινοτήτων Ελλάδας και Κύπρου έδωσαν το «παρών» στην Ετήσια Γενική Συνέλευση της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών η οποία έλαβε χώρα την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα. Τιμώμενο πρόσωπο στο δείπνο που ακολούθησε ήταν ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης.
Στον χαιρετισμό του ο κ. Χριστοδουλίδης ανέφερε τα εξής: «Ένας στόχος που θέσαμε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη ήταν όπως το χαρτοφυλάκιο της Ναυτιλίας πάει σε ελληνικά χέρια. Χαίρομαι ιδιαίτερα για τον διορισμό του φίλου μου Απόστολου Τζιτζικώστα, αλλά και για το διορισμό του Κύπριου Επίτροπου, του Κώστα Καδή, ο οποίος θα ασχολείται πέραν από την αλιεία με τους ωκεανούς. Είμαι σίγουρος ότι θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια που καταβάλλουμε για αναβάθμιση του ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και αναγνώριση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ναυτιλίας.
»Λαμβάνοντας υπόψη τα σημερινά δεδομένα, όπως το άναρχο διεθνές σύστημα στο οποίο καλούμαστε να κινηθούμε και τις κινήσεις από πλευράς Κίνας, αντιλαμβανόμαστε ότι η ναυτιλία δεν είναι μόνο εμπόριο.
»Η ναυτιλία αγγίζει οριζόντια όλους τους τομείς πολιτικής. Ως Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλουμε, πρώτα και πάνω από όλα, να την προσεγγίσουμε μέσα από το στόχο μας να διαδραματίσουμε ένα γεωπολιτικό ρόλο ως Ευρωπαϊκή Ένωση. Γιατί δεν μπορούμε να έχουμε τον οποιοδήποτε γεωπολιτικό ρόλο χωρίς η Ευρώπη να είναι πρωταγωνιστής στη Ναυτιλία.
»Κύριε Χατζηγιάννη, Φίλε Αντρέα, θα ήθελα να σας εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια τόσο σε εσάς όσο και στο Διοικητικό Συμβούλιο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, για τη διοργάνωση και φέτος αυτής της ξεχωριστής εκδήλωσης, αλλά και γενικότερα για το έργο που επιτελεί η Ένωση για την ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, την ενίσχυση του κυπριακού νηολογίου και το κοινωνικό έργο που προσφέρετε τόσο στον ανεξάρτητο φορέα για τις υποτροφίες, αλλά και πολλές άλλες δράσεις σας.
»Παρακολουθούμε τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα τις γεωπολιτικές εξελίξεις, οι οποίες μας φέρνουν αναπόφευκτα σε μία κατάσταση συνεχούς επαγρύπνησης. Δυστυχώς έχουμε αρνητικές εξελίξεις στη γειτονιά μας. Βλέπουμε τι γίνεται στο Λίβανο, τι γίνεται στη Γάζα εδώ και ένα χρόνο, έχουμε την παράνομη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχουμε τις επιθέσεις των Χούθι, οι οποίες απορρύθμισαν την ομαλή μεταφορά φορτίων από το κανάλι του Σουέζ. Οι πολλές άλλες διεθνείς πολιτικές αναταραχές και διενέξεις σε άλλα σημεία του πλανήτη αποδεικνύουν για πολλοστή φορά την επιτακτική ανάγκη για την προώθηση και εφαρμογή πολιτικών που εδράζονται σε αρχές και αξίες και βασίζονται στο διεθνές δίκαιο.
»Η Κύπρος αποδεικνύει ότι με πράξεις και όχι με λόγια μπορεί να διαδραματίσει ένα ρόλο σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Η υλοποίηση της πρωτοβουλίας μας για τη δημιουργία ενός θαλάσσιου διαδρόμου με αφετηρία την Κύπρο, για μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα, αξιοποιώντας τις σχέσεις μας με όλα τα γειτονικά κράτη, αξιοποιώντας την εγγύτητά μας με την περιοχή, αναγνωρίζοντας την ευθύνη μας ως το πιο κοντινό κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην περιοχή, εκτιμήθηκε από τη διεθνή κοινότητα, αναδεικνύοντας την ίδια στιγμή τον ρόλο μας ως παράγοντα ασφάλειας και σταθερότητας σε μια περιοχή ιδιαίτερης γεωγραφικής σημασίας.
»Μέσα από μία τιτάνια προσπάθεια αποδεικνύουμε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία δεν είναι μόνο το κυπριακό πρόβλημα. Η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να δώσει λύσεις σε σημαντικές περιφερειακές, ευρωπαϊκές και διεθνείς προκλήσεις.
»Θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή για ακόμη μια φορά να ευχαριστήσω την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών για την έμπρακτη και ουσιαστική συμμετοχή της στην πρωτοβουλία αυτή, συμμετέχοντας στην αποστολή βοήθειας μέσω της δωρεάς τροφίμων συνολικής αξίας 300.000 ευρώ.
»Οι διεθνείς και περιφερειακές εξελίξεις, όπως είμαι σίγουρος γνωρίζετε πολύ καλά, επηρεάζουν σημαντικά και τη ναυτιλία – ένα κλάδο της βιομηχανίας, τόσο σημαντικό για το διεθνές εμπόριο που ίσως, ειδικότερα από πλευράς ΕΕ, να μην έχει αναγνωριστεί και εκτιμηθεί ο γεωστρατηγικός ρόλος που διαδραματίζει. Ένα κλάδο που λόγω του παγκόσμιου χαρακτήρα και της ιδιαιτερότητάς του παραμένει ευάλωτος στις γεωπολιτικές και πολιτικοοικονομικές εξελίξεις. Σε αυτές τις προκλήσεις για τη ναυτιλία προστίθενται και άλλα δύσκολα δεδομένα, όπως η απανθρακοποίηση, η ψηφιοποίηση του κλάδου, η έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού και ειδικότερα αξιωματικών εμπορικής ναυτιλίας, αλλά και άλλες σοβαρές προκλήσεις. Ειδικά στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, που είναι άμεσα συνδεδεμένος με το ανθρώπινο δυναμικό, τους ναυτικούς μας, οι οποίοι αποτελούν ένα από τους σημαντικότερους πυλώνες του κλάδου της ναυτιλίας, η αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν είναι καθοριστικής σημασίας.
»Όπως έχω αναφέρει και στην ομιλία μου πέρυσι, η ελληνική ναυτοσύνη συνέβαλε στα μέγιστα στην ανάπτυξη όχι μόνο της ελληνικής, αλλά και της διεθνούς ναυτιλίας. Σε αυτό το πλαίσιο, αντιλαμβανόμενοι την υποχρέωση και το χρέος που έχουμε να επενδύσουμε στην εκπαίδευση και την κατάλληλη κατάρτιση, να προσεγγίσουμε νέο ανθρώπινο δυναμικό –που είναι άμεσα συνυφασμένο με το μέλλον της ναυτιλίας– έχουμε ως Κυπριακή Δημοκρατία αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις και πρωτοβουλίες, μεταξύ των οποίων την αναγνώριση ιδιωτικών ναυτικών ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, με την πιο πρόσφατη να αφορά στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Χίου που τελεί υπό την αιγίδα του Ομίλου Τσάκου και του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος». Ο εποπτικός έλεγχος των ακαδημιών πραγματοποιείται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, ώστε να εξασφαλίζεται η ποιότητα των υπηρεσιών και η εφαρμογή των προτύπων ασφαλείας και νομοθεσιών που εμπίπτουν από διεθνείς συμβάσεις και νομοθεσίες.
Από την πλευρά της η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, κ. Μαρίνα Χατζημανώλη ανέφερε: «Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μου, θέσαμε συγκεκριμένους στόχους που αφορούσαν την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την βελτίωση της ποιότητας του Κυπριακού νηολογίου, την ανάπτυξη του ναυτιλιακού οικοσυστήματος στην Κύπρο και την αποδοτική και αποτελεσματική λειτουργία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας.
»Οι προσπάθειες αυτές, μέσω στοχευμένων δράσεων και πρωτοβουλιών, και το αναφέρω με ιδιαίτερη ικανοποίηση, έχουν φέρει σημαντικά αποτελέσματα, όπως είναι η αύξηση της τάξεως του 12%, τον τελευταίο χρόνο στον στόλο των εγγεγραμμένων υπό κυπριακή σημαία ποντοπόρων πλοίων».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την έναρξη ενός μεγάλου έργου στον τομέα των θαλάσσιων επιχειρήσεων για την υποστήριξη της δημιουργίας και της συντήρησης υπεράκτιων αιολικών πάρκων ανακοίνωσε πρόσφατα η…
Στις ικανότητες των νοτιοκορεατικών ναυπηγείων τόσο όσον αφορά εμπορικά πλοία όσο και πολεμικά φέρεται να εστιάζει (και) ο επόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.…
Tην επέκταση του αποτυπώματός της στις αγορές της Αυστραλίας γνωστοποίησε η DP World μέσω νέας επένδυσης. Συγκεκριμένα, ο όμιλος, μέσω της DP World Australia,…
Μια σημαντική καινοτομία έρχεται από την Ιαπωνία με την υιοθέτηση της μεθανόλης και τεχνολογιών μείωσης των εκπομπών ρύπων σε ένα πλοίο τύπου VLCC. Οι…
Την αύξηση του μεριδίου της στις παγκόσμιες εξαγωγές άνθρακα από το 14,5% το 2023 στο 15-23% το 2026 και στο 25-30% το 2050 καλοβλέπει…
Στη μείωση των εκπομπών ελλιμενισμένων πλοίων στρέφεται ολοένα και πιο έντονα η Ευρώπη, με πρόσφατη εξέλιξη τη χρηματοδότηση τεσσάρων λιμένων στη Βόρεια Ευρώπη, προκειμένου…
Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία συνεχίζουν να εξασφαλίζουν παραγγελίες για την κατασκευή πλοίων, με το orderbook τους να αυξάνεται και τις ημερομηνίες παράδοσης των πλοίων να…
Ένα ορόσημο στη στρατηγική διαφοροποίησης του στόλου της ανακοίνωσε η Castor Ships. Πιο συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στον στόλο της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ