Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων διανύει περίοδο ισχύος, με τις προοπτικές για το μέλλον να είναι αισιόδοξες. Στο πλαίσιο αυτό, η ναυλομεσιτική Braemar προχώρησε σε ανάλυση των κύριων εκτιμήσεών της για το μέλλον της αγοράς και στους αστάθμητους παράγοντες που δύνανται να τις διαψεύσουν.
1. Στροφή των ναυλωτών στο παλαιότερο τονάζ
Οι ναυλωτές θα αναγκαστούν να στραφούν σε πλοία παλαιότερου τονάζ, καθώς η ανάπτυξη της ζήτησης για δεξαμενόπλοια θα ξεπεράσει τον ρυθμό ανάπτυξης του στόλου. Η ηλικιακή ομάδα έως 15 έτη θα συρρικνωθεί εντός των επόμενων πέντε ετών, ενώ το κόστος ναύλωσης σύγχρονων πλοίων θα αυξηθεί. Η Braemar εκτιμά ότι, στα επόμενα έτη, ένα πλοίο 19 ετών θα μεταφέρει ετησίως περίπου δύο τρίτα περισσότερο πετρέλαιο από ό,τι ένα πλοίο 13 ετών.
Αστάθμητο παράγοντα στην εν λόγω εκτίμηση συνιστά το προφίλ κινδύνου που θα υιοθετήσουν οι ναυλωτές και η ανεκτικότητά τους στο παλαιότερο τονάζ.
2. Επιβράδυνση των νέων παραγγελιών
Οι παραγγελίες πλοίων θα αρχίσουν να επιβραδύνονται ελέω ανησυχίας για τις τάσεις στη ναυλαγορά κατά την παράδοση πλοίων και επειδή το κόστος ναυπήγησης θα παραμείνει ιδιαίτερα υψηλό.
Πάντως, η (υπέρμετρη) αισιοδοξία για το μέλλον της αγοράς ενδέχεται να κρατήσει υψηλό το ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες και να διαψεύσει την εκτίμηση της Braemar. Την ίδια ώρα, τα «νεογνά» ναυπηγεία της Κίνας ενδέχεται να είναι σε θέση να αναλάβουν διεθνείς παραγγελίες τα ερχόμενα έτη, αυξάνοντας τα διαθέσιμα slots.
3. Με το σταγονόμετρο οι διαλύσεις τα επόμενα έτη
Με το μέλλον να φαντάζει ευοίωνο, οι πλοιοκτήτες δύσκολα θα πουλήσουν δεξαμενόπλοια προς διάλυση. Το γεγονός αυτό θα επιτρέψει στον στόλο να μεγαλώσει κατά 11% σε ηλικία τα επόμενα πέντε έτη και θα του δώσει ευελιξία σε περιπτώσεις απότομης αύξησης της ζήτησης.
Ωστόσο, το 20% του στόλου έχει ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών. Στην περίπτωση ενός ατυχήματος (π.χ. πετρελαιοκηλίδα), η εμπιστοσύνη της αγοράς στα πλοία μεγαλύτερης ηλικίας δύναται να κλονιστεί, ενώ η Braemar εξετάζει και το ενδεχόμενο νέων κανονισμών που θα τα οδηγήσουν στις γιάρδες διάλυσης.
4. Η θαλάσσια μεταφορά πετρελαίου θα συνεχίσει να επηρεάζεται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις
Δεδομένης της κατάστασης στην Ανατολική Ευρώπη, το ρωσικό πετρέλαιο θα παραμείνει στο στόχαστρο της Δύσης για περίπου 5 με 10 έτη. Την ίδια ώρα, η επιστροφή πλοίων στο Σουέζ θα πάρει τουλάχιστον δύο έτη.
Από την άλλη, ίσως η ρωσο-ουκρανική σύγκρουση λυθεί συντομότερα του αναμενομένου. Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει δηλώσει πως, εφόσον εκλεγεί, θα λήξει τη σύγκρουση εντός 24 ωρών. Επιπλέον, υπάρχει το ‒επίσης απίθανο‒ σενάριο εύρεσης λύσης στο Μεσανατολικό άμεσα, βάζοντας τέλος στις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι.
5. Δεν θα υπάρξουν νέες γεωπολιτικές εξελίξεις ικανές να μεταμορφώσουν εκ νέου την αγορά δεξαμενόπλοιων
Η Braemar δεν βλέπει άλλους «μαύρους κύκνους» εντός των επόμενων ετών. Πάντως, το να κάνει λάθος μονάχα απίθανο δεν είναι. Οι τωρινές γεωπολιτικές αναταραχές μπορεί να κλιμακωθούν περαιτέρω, φέρνοντας νέες αλλαγές στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου. Τα βλέμματα δεν πέφτουν μονάχα στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Κίνα, την Ταϊβάν και τις Φιλιππίνες.
6. Οι αμερικανικές εκλογές θα έχουν μικρή επίδραση στην αγορά tankers
Σύμφωνα με την Braemar, ο προστατευτισμός των ΗΠΑ είναι αναπόφευκτος, ανεξαρτήτως του αποτελέσματος των εκλογών. Επιπλέον, κανένας εκ των δύο υποψηφίων δεν θα είναι σε θέση να βάλει τέρμα στις συγκρούσεις σε Ανατολική Ευρώπη και Μέση Ανατολή μέσα σε μία ημέρα.
Ωστόσο, εφόσον ο Ντόναλντ Τραμπ εκλεγεί, οι κυρώσεις εναντίον της Κίνας θα ενταθούν, ενώ η βιομηχανία ορυκτών καυσίμων στις ΗΠΑ θα αναπτυχθεί ταχύτερα.
7. Προσεχώς κορύφωση της κινεζικής ζήτησης για παράγωγα πετρελαίου
Η ζήτηση της Κίνας για καύσιμα θα κορυφωθεί το 2025, ενώ η ζήτηση πετρελαϊκών παραγώγων ευρύτερα θα κορυφωθεί το 2030. Η εκτίμηση της Braemar στηρίζεται στα ανησυχητικά δεδομένα αναφορικά με την πορεία της κινεζικής οικονομίας.
Πάντως, η ικανότητα της Κίνας να εκτινάσσεται σε ρότα ανάπτυξης, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, δεν πρέπει να υποτιμηθεί.
8. Η ναυλαγορά των tankers θα ανακάμψει στο δ΄ τρίμηνο
Η ζήτηση πετρελαίου είθισται να κορυφώνεται το γ΄ τρίμηνο, ενώ οι εξαγωγές αργού πετρελαίου στο γ΄ και δ΄ τρίμηνο. Η άνοδος της ζήτησης για tankers το δ΄ τρίμηνο συνήθως επηρεάζεται και από τις καιρικές συνθήκες και καθίσταται ακόμα ισχυρότερη.
Εκτός κι αν η Braemar έχει άδικο. Οι τιμές πετρελαίου βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ τα δεδομένα για τις δύο ισχυρότερες οικονομίες του πλανήτη προκαλούν προβληματισμό. Εφόσον η ζήτηση της Κίνας παραμείνει περιορισμένη, τα VLCCs θα επηρεαστούν περισσότερο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
«Ο Απόστολος Τζιτζικώστας θα είναι Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού», ανακοίνωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σε συνέντευξη Τύπου στο…
Την παραλαβή του νεότευκτου bulk carrier «MV Fotini» από τα ιαπωνικά ναυπηγεία Onomichi Dockyard ανακοίνωσε η Meadway Bulkers, συμφερόντων του Γιώργου Δελαπόρτα. Το «MV…
Η κρατική εταιρεία ενέργειας της Νιγηρίας εκκίνησε την αποστολή βενζίνης από το διυλιστήριο Dangote, ένα βήμα που θα μπορούσε να τερματίσει την εξάρτηση δεκαετιών…
Σε τρία σημαντικά ορόσημα της συνεργασίας των ιταλικών ναυπηγείων Fincantieri και της θυγατρικής του κολοσσού MSC, Explora Journeys, εστιάστηκε πρόσφατη εκδήλωση. Ειδικότερα, βάσει σχετικής…
Σε αλλαγή ονομασίας προέβη πρόσφατα η Höegh LNG. Η εταιρεία μετονομάζεται πλέον σε Höegh Εvi, από τα αρχικά των λέξεων «energy, vector infrastructure». H…
Η διατήρηση και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα για την ενεργειακή και επισιτιστική ασφάλεια της Γηραιάς Ηπείρου,…
Στην αναβάθμιση των προοπτικών της Εθνικής Τράπεζας και της Eurobank σε θετικές από σταθερές προχώρησε ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s σε συνέχεια της αντίστοιχης…
Πτωτική είναι η πορεία που καταγράφει η διακίνηση εμπορευμάτων στους λιμένες της Ρωσίας το 2024. Πιο συγκεκριμένα, βάσει δημοσιεύματος του πρακτορείου TASS, το οποίο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ