Η απανθρακοποίηση και η ενεργειακή μετάβαση των πλοίων σε «καθαρές» πηγές ενέργειας εξακολουθούν να αποτελούν, ίσως, τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία. Στο ζήτημα αυτό εστιάζει και η πρόσφατη έκθεση του DNV με τίτλο «Maritime Forecast to 2050».
Βάσει του στόχου που έχει θέσει ο IMO, ο οποίος προσβλέπει στη μείωση κατά 20% των εκπομπών της ναυτιλίας έως το 2030, ο παγκόσμιος στόλος θα χρειαστεί 7-48 εκατ. τόνους ανθρακικά ουδέτερων καυσίμων. Ωστόσο, η συνολική παραγωγή των συγκεκριμένων καυσίμων αναμένεται να φτάσει τους 44-63 εκατ. τόνους, γεγονός που καθιστά σχεδόν αδύνατο για τα πλοία του παγκόσμιου στόλου το να καλύψουν τις ανάγκες τους. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) της ΕΕ και το FuelEU Maritime, διαμορφώνουν ένα πολύπλοκο σκηνικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να διερευνήσουν κάθε επιλογή για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων των πλοίων τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση του DNV προβλέπει αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων έως το 2050, λόγω του αυξημένου προς το παρόν κόστους απανθρακοποίησης των πλοίων. Ειδικότερα, η αύξηση στο κόστος μεταφοράς για τα bulk carriers εκτιμάται πως θα κυμανθεί από 69-75%, για τα tankers από 70-86% και για τα containerships από 91-112%.
Κατ’ επέκταση, το αυξημένο κόστος μεταφοράς αναμένεται να μετακυλιστεί στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης.
Τέλος, σύμφωνα με όσα αναφέρει η έκθεση, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία είναι η αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητάς τους. Ειδικότερα, η εφαρμογή λειτουργικών και τεχνικών μέτρων ενεργειακής απόδοσης εκτιμάται ότι είναι ικανή να μειώσει κατά 4-16% τις εκπομπές άνθρακα των πλοίων έως το 2030. Μια πιθανή μείωση κατά 16% αντιστοιχεί σε 120 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα και εξοικονόμηση 40 εκατ. τόνων καυσίμου, που με τη σειρά τους αναλογούν στις ανάγκες 2.500 ποντοπόρων πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς η Κίνα επιδιώκει να αυξήσει τις εξαγωγές της εκτός των ΗΠΑ, σημαντικές μεταβολές παρατηρούνται στο παγκόσμιο εμπόριο με την αναδιαμόρφωση των routes και…
«Χρόνια Πολλά στη Νάξο η οποία γιορτάζει σήμερα και είναι μεγάλη η χαρά και ευτυχής η συγκυρία που βρισκόμαστε σε αυτό το τόσο όμορφο…
Η δραστηριότητα στην αγορά διαλύσεων έχει διαμορφωθεί σε χαμηλά επίπεδα το 2024, εξέλιξη που φέρεται να αποδίδεται μεταξύ άλλων στην αποδυναμωμένη ζήτηση χάλυβα, η…
Oι T-Ports και Narungga Nation Aboriginal Corp. εγκαινίασαν πρόσφατα ένα νέο λιμάνι στη Νότια Αυστραλία, με εξαγωγική δυναμικότητα 500.000 τόνων σιτηρών ετησίως. Η T-Ports…
Η στρατηγική σημασία των μικροκυκλωμάτων στο μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας είναι εμφανής και αντανακλάται από τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις διεθνώς. Στο πλαίσιο…
H νέα κυβέρνηση της Σρι Λάνκα διαμήνυσε ότι θα ξανανοίξει την έρευνα για την πυρκαγιά στο «X-Press Pearl», που οδήγησε στη βύθισή του και…
Την πιθανότητα να επιβραδυνθεί η ανάπτυξη των πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων στο μέλλον αναδεικνύει ετήσια έκθεση των Getting to Zero Coalition και Global Maritime Forum.…
Κατηγορίες απαγγέλθηκαν από αμερικανούς εισαγγελείς σε βάρος του ινδού δισεκατομμυριούχου Γκόταμ Αντάνι για το φερόμενο ρόλο του σε υπόθεση δωροδοκίας 265 εκατομμυρίων δολαρίων, βυθίζοντας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ