Η απανθρακοποίηση και η ενεργειακή μετάβαση των πλοίων σε «καθαρές» πηγές ενέργειας εξακολουθούν να αποτελούν, ίσως, τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία. Στο ζήτημα αυτό εστιάζει και η πρόσφατη έκθεση του DNV με τίτλο «Maritime Forecast to 2050».
Βάσει του στόχου που έχει θέσει ο IMO, ο οποίος προσβλέπει στη μείωση κατά 20% των εκπομπών της ναυτιλίας έως το 2030, ο παγκόσμιος στόλος θα χρειαστεί 7-48 εκατ. τόνους ανθρακικά ουδέτερων καυσίμων. Ωστόσο, η συνολική παραγωγή των συγκεκριμένων καυσίμων αναμένεται να φτάσει τους 44-63 εκατ. τόνους, γεγονός που καθιστά σχεδόν αδύνατο για τα πλοία του παγκόσμιου στόλου το να καλύψουν τις ανάγκες τους. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) της ΕΕ και το FuelEU Maritime, διαμορφώνουν ένα πολύπλοκο σκηνικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να διερευνήσουν κάθε επιλογή για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων των πλοίων τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση του DNV προβλέπει αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων έως το 2050, λόγω του αυξημένου προς το παρόν κόστους απανθρακοποίησης των πλοίων. Ειδικότερα, η αύξηση στο κόστος μεταφοράς για τα bulk carriers εκτιμάται πως θα κυμανθεί από 69-75%, για τα tankers από 70-86% και για τα containerships από 91-112%.
Κατ’ επέκταση, το αυξημένο κόστος μεταφοράς αναμένεται να μετακυλιστεί στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης.
Τέλος, σύμφωνα με όσα αναφέρει η έκθεση, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία είναι η αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητάς τους. Ειδικότερα, η εφαρμογή λειτουργικών και τεχνικών μέτρων ενεργειακής απόδοσης εκτιμάται ότι είναι ικανή να μειώσει κατά 4-16% τις εκπομπές άνθρακα των πλοίων έως το 2030. Μια πιθανή μείωση κατά 16% αντιστοιχεί σε 120 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα και εξοικονόμηση 40 εκατ. τόνων καυσίμου, που με τη σειρά τους αναλογούν στις ανάγκες 2.500 ποντοπόρων πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την τελετή ονοματοδοσίας ενός ακόμα νεότευκτου LNG carrier γιόρτασε πρόσφατα η Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Σύμφωνα με ανάρτηση της ιαπωνικής εταιρείας στα μέσα κοινωνικής…
Ανοδικές μεν, περιορισμένες δε είναι οι πρόσφατες τάσεις που καταγράφονται στη ναυλαγορά των LPG carriers. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, η…
Ένα ορόσημο για το φιλόδοξο και καινοτόμο project της με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών ανακοίνωσε η TOWT. Συγκεκριμένα, το ιστιοφόρο εμπορικό πλοίο…
Νέα σελίδα ανοίγεται για τα ιστορικά ναυπηγεία της βρετανικής εταιρείας Harland & Wolff, καθώς πρόσφατα ολοκληρώθηκε η εξαγορά τους από τον κρατικό ναυπηγικό όμιλο…
Στη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ εισέρχεται δυναμικά ο νοτιοκορεατικός κολοσσός Hanwha Ocean, καθώς πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά αμερικανικού ναυπηγείου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρακτορείο…
Ανακατατάξεις (και) στην αγορά πετρελαίου αναμένεται να επιφέρει προσεχώς η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, καθώς η επιστροφή του στον Λευκό…
H επίμονη νωχελικότητα της ναυλαγοράς των LNG carriers είναι εμφανής τις τελευταίες εβδομάδες. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης…
Στο τεύχος της 15ης Μαΐου 1980, τα Ναυτικά Χρονικά, στη στήλη των Τεχνικών Θεμάτων, κατέγραψαν την είδηση της ολοκλήρωσης της μετασκευής του υπερωκεανίου «France»…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ