Η απανθρακοποίηση και η ενεργειακή μετάβαση των πλοίων σε «καθαρές» πηγές ενέργειας εξακολουθούν να αποτελούν, ίσως, τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία. Στο ζήτημα αυτό εστιάζει και η πρόσφατη έκθεση του DNV με τίτλο «Maritime Forecast to 2050».
Βάσει του στόχου που έχει θέσει ο IMO, ο οποίος προσβλέπει στη μείωση κατά 20% των εκπομπών της ναυτιλίας έως το 2030, ο παγκόσμιος στόλος θα χρειαστεί 7-48 εκατ. τόνους ανθρακικά ουδέτερων καυσίμων. Ωστόσο, η συνολική παραγωγή των συγκεκριμένων καυσίμων αναμένεται να φτάσει τους 44-63 εκατ. τόνους, γεγονός που καθιστά σχεδόν αδύνατο για τα πλοία του παγκόσμιου στόλου το να καλύψουν τις ανάγκες τους. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) της ΕΕ και το FuelEU Maritime, διαμορφώνουν ένα πολύπλοκο σκηνικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να διερευνήσουν κάθε επιλογή για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων των πλοίων τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση του DNV προβλέπει αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων έως το 2050, λόγω του αυξημένου προς το παρόν κόστους απανθρακοποίησης των πλοίων. Ειδικότερα, η αύξηση στο κόστος μεταφοράς για τα bulk carriers εκτιμάται πως θα κυμανθεί από 69-75%, για τα tankers από 70-86% και για τα containerships από 91-112%.
Κατ’ επέκταση, το αυξημένο κόστος μεταφοράς αναμένεται να μετακυλιστεί στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης.
Τέλος, σύμφωνα με όσα αναφέρει η έκθεση, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία είναι η αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητάς τους. Ειδικότερα, η εφαρμογή λειτουργικών και τεχνικών μέτρων ενεργειακής απόδοσης εκτιμάται ότι είναι ικανή να μειώσει κατά 4-16% τις εκπομπές άνθρακα των πλοίων έως το 2030. Μια πιθανή μείωση κατά 16% αντιστοιχεί σε 120 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα και εξοικονόμηση 40 εκατ. τόνων καυσίμου, που με τη σειρά τους αναλογούν στις ανάγκες 2.500 ποντοπόρων πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Επανεξελέγη πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ο Διονύσης Θεοδωράτος μετά τις χθεσινές αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου με τριετή θητεία. Κατά…
Σχετικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν προκύψει από την έντονη σεισμική δραστηριότητα που παρατηρείται το τελευταίο χρονικό διάστημα στις Κυκλάδες, το Υπουργείο…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο ανασκοπικό τεύχος που…
Οι CEO του τραπεζικού κλάδου εμφανίζονται αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης των εταιρειών τους, ενώ ποντάρουν σε μεγάλες επενδύσεις στις αναδυόμενες τεχνολογίες, σύμφωνα με…
Καθώς οι εμπορικές σχέσεις των ΗΠΑ με παραδοσιακούς συμμάχους τους κλονίζονται, η Γερμανία στρέφει το βλέμμα της στη Μέση Ανατολή, κίνηση που φαίνεται να…
Το βλέμμα στην ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχει στραμμένο η Σεούλ, η οποία αναμένεται να δαπανήσει περίπου $151,6 εκατ. για την υποστήριξη projects…
Σκόπελοι έχουν αναδυθεί για τη συμφωνία μεταξύ των κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας Nissan και Honda, μέσω της οποίας θα δημιουργούταν η τρίτη ισχυρότερη εταιρεία του…
Η τεχνολογία καύσης αμμωνίας στη ναυτιλία κάνει ένα μεγάλο βήμα προς την εμπορική της υιοθέτηση, καθώς ο δίχρονος κινητήρας ME-LGIA (Liquid Gas Injection Ammonia)…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ