Η απανθρακοποίηση και η ενεργειακή μετάβαση των πλοίων σε «καθαρές» πηγές ενέργειας εξακολουθούν να αποτελούν, ίσως, τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία. Στο ζήτημα αυτό εστιάζει και η πρόσφατη έκθεση του DNV με τίτλο «Maritime Forecast to 2050».
Βάσει του στόχου που έχει θέσει ο IMO, ο οποίος προσβλέπει στη μείωση κατά 20% των εκπομπών της ναυτιλίας έως το 2030, ο παγκόσμιος στόλος θα χρειαστεί 7-48 εκατ. τόνους ανθρακικά ουδέτερων καυσίμων. Ωστόσο, η συνολική παραγωγή των συγκεκριμένων καυσίμων αναμένεται να φτάσει τους 44-63 εκατ. τόνους, γεγονός που καθιστά σχεδόν αδύνατο για τα πλοία του παγκόσμιου στόλου το να καλύψουν τις ανάγκες τους. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) της ΕΕ και το FuelEU Maritime, διαμορφώνουν ένα πολύπλοκο σκηνικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να διερευνήσουν κάθε επιλογή για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων των πλοίων τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση του DNV προβλέπει αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων έως το 2050, λόγω του αυξημένου προς το παρόν κόστους απανθρακοποίησης των πλοίων. Ειδικότερα, η αύξηση στο κόστος μεταφοράς για τα bulk carriers εκτιμάται πως θα κυμανθεί από 69-75%, για τα tankers από 70-86% και για τα containerships από 91-112%.
Κατ’ επέκταση, το αυξημένο κόστος μεταφοράς αναμένεται να μετακυλιστεί στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης.
Τέλος, σύμφωνα με όσα αναφέρει η έκθεση, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία είναι η αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητάς τους. Ειδικότερα, η εφαρμογή λειτουργικών και τεχνικών μέτρων ενεργειακής απόδοσης εκτιμάται ότι είναι ικανή να μειώσει κατά 4-16% τις εκπομπές άνθρακα των πλοίων έως το 2030. Μια πιθανή μείωση κατά 16% αντιστοιχεί σε 120 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα και εξοικονόμηση 40 εκατ. τόνων καυσίμου, που με τη σειρά τους αναλογούν στις ανάγκες 2.500 ποντοπόρων πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η σπουδαία και ανιδιοτελής προσφορά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, μέσω της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, στην Ελληνική Αστυνομία, που αφορά στη δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής,…
Σε εξέλιξη βρίσκεται η επ’ αόριστον απεργία των εργαζομένων στον λιμένα του Μόντρεαλ, η οποία ξεκίνησε τις πρωινές ώρες της Πέμπτης 31 Οκτωβρίου. Συγκεκριμένα,…
Την πτωτική πορεία της ευρωπαϊκής ζήτησης ντίζελ πιθανότατα θα ανατρέψει το γεγονός ότι η Μεσόγειος Θάλασσα θα γίνει ECA από τον Μάιο του 2025,…
Η ευρεία υιοθέτηση της αμμωνίας ως μελλοντικού καυσίμου της ναυτιλίας παρουσιάζει τεχνικές προκλήσεις, λόγω της εγγενούς τοξικότητάς της, που απαιτεί μέτρα ασφαλείας και ειδικό…
Αντιμέτωπη με τις παράπλευρες απώλειες των κυρώσεων της Δύσης κατά της Ρωσίας βρίσκεται η TotalEnergies, η οποία βλέπει σημαντικά κεφάλαια να εγκλωβίζονται στη Ρωσία.…
Η αιολική πρόωση κάνει ακόμα ένα βήμα στη ναυτιλία, με την εγκατάσταση κυλίνδρων αναρρόφησης eSAILs σε πλοία τύπου tanker/bulker της Klaveness Combination Carriers ASA…
Ο υποψήφιος των Ρεπουμπλικάνων, στις επερχόμενες εκλογές της 5ης Νοεμβρίου, Ντόναλντ Τραμπ έχει διαμηνύσει πληθώρα δασμών εφόσον εκλεγεί. Παρότι ο πρώην πρόεδρος υπογραμμίζει ότι…
Σε ασφυκτικό κλοιό για τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό LNG εξελίσσονται σταδιακά οι ολοένα και αυστηρότερες δυτικές κυρώσεις. Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται η συγκέντρωση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ