Την ισχύ της ελληνικής ναυτιλίας αντανακλά για ακόμα ένα έτος η ετήσια έκθεση της Petrofin Research για τον στόλο που βρίσκεται υπό τη διαχείριση Ελλήνων πλοιοκτητών, ο οποίος αυξήθηκε κατά 85 πλοία το 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα πέρυσι, που αφορούσε το 2022. Σε όρους χωρητικότητας, ο στόλος αυξήθηκε κατά 9,7 εκατ. dwt.
O αριθμός των εταιρειών μειώθηκε κατά επτά, με 592 εταιρείες διαχείρισης πλοίων το 2023 έναντι 599 το 2022.
ΣΤΟΛΟΣ
Bulk carriers
Ο στόλος των bulk carriers το 2023 διαμορφώθηκε στα 2.793 πλοία (άνω των 20.000 dwt), χωρητικότητας 230,3 εκατ. dwt. Τα εν λόγω επίπεδα είναι αυξημένα τόσο σε αριθμό πλοίων (2022: 2.701 πλοία) όσο και σε όρους χωρητικότητας (2022: 219,4 εκατ. dwt). Η μέση ηλικία του στόλου αγγίζει τα 11,5 έτη.
Tankers
Ο στόλος των tankers το 2023 διαμορφώθηκε στα 980 πλοία (άνω των 20.000 dwt), χωρητικότητας 156,9 εκατ. dwt. Τα εν λόγω επίπεδα είναι μειωμένα τόσο σε αριθμό πλοίων (2022: 1.025 πλοία) όσο και σε όρους χωρητικότητας (2022: 162,4 εκατ. dwt). Η μέση ηλικία του στόλου αγγίζει τα 10,3 έτη.
Containerships
Ο στόλος των containerships το 2023 διαμορφώθηκε στα 489 πλοία (άνω των 20.000 dwt), χωρητικότητας 31,4 εκατ. dwt. Τα εν λόγω επίπεδα είναι αυξημένα τόσο σε αριθμό πλοίων (2022: 461 πλοία) όσο και σε όρους χωρητικότητας (2022: 29,6 εκατ. dwt). Η μέση ηλικία του στόλου αγγίζει τα 13,4 έτη.
LNG carriers
Ο στόλος των LNG carriers το 2023 διαμορφώθηκε στα 164 πλοία, χωρητικότητας 14,7 εκατ. dwt. Τα εν λόγω επίπεδα είναι αυξημένα τόσο σε αριθμό πλοίων (2022: 144 πλοία) όσο και σε όρους χωρητικότητας (2022: 12,8 εκατ. dwt). Η μέση ηλικία του στόλου αγγίζει τα 6,29 έτη.
LPG carriers
Ο στόλος των LPG carriers το 2023 διαμορφώθηκε στα 81 πλοία (άνω των 20.000 dwt), χωρητικότητας 3,3 εκατ. dwt. Τα εν λόγω επίπεδα είναι αυξημένα τόσο σε αριθμό πλοίων (2022: 67 πλοία) όσο και σε όρους χωρητικότητας (2022: 2,9 εκατ. dwt). Η μέση ηλικία του στόλου αγγίζει τα 6,5 έτη.
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Ο αριθμός των εταιρειών συνεχίζει τη σταδιακή πτωτική πορεία που καταγράφεται τον 21ο αιώνα. Πλέον υπάρχουν 592 εταιρείες ελληνικής διαχείρισης, επτά λιγότερες σε σύγκριση με το 2022 και 181 λιγότερες σε σύγκριση με το 2009, βάσει δεδομένων της Petrofin.
Οι εταιρείες που διαχειρίζονται ένα έως δύο πλοία συνεχίζουν να μειώνονται σε αριθμό: το 2023 διαμορφώθηκαν σε 186, πέντε λιγότερες σε σύγκριση με το 2022 και 164 λιγότερες σε σύγκριση με το 2011 (υψηλότερα επίπεδα 21ου αιώνα). Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε άνοδο 8,4% και διαμορφώθηκε σε 9,4 εκατ. dwt.
Σε ελαφρώς πτωτική ρότα συνεχίζει και ο αριθμός των εταιρειών διαχείρισης τριών έως τεσσάρων πλοίων και πέντε έως οκτώ πλοίων, οι οποίες το 2023 ήταν 116 (+1 έναντι του 2022) και 122 (-2 έναντι του 2022) αντίστοιχα. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε άνοδο 0,2% και πτώση 0,13% και διαμορφώθηκε σε 14,4 εκατ. dwt και 32,5 εκατ. dwt αντίστοιχα.
Μικρή πτώση κατέγραψε και ο αριθμός εταιρειών διαχείρισης 9 έως 15 πλοίων, από 78 το 2022 σε 71 το 2023. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε πτώση 8,3% και διαμορφώθηκε σε 45,2 εκατ. dwt.
Την αναπτυξιακή τους πορεία συνέχισαν οι εταιρείες μεγάλου μεγέθους: Το 2023 υπήρχαν 40 εταιρείες διαχείρισης 16 έως 24 πλοίων (ιστορικό υψηλό) και 57 εταιρείες διαχείρισης τουλάχιστον 25 πλοίων. Η χωρητικότητα του στόλου των εταιρειών διαχείρισης 16-24 πλοίων σημείωσε άνοδο 10,9% και διαμορφώθηκε σε 53,1 εκατ. dwt, ενώ εκείνη του στόλου των εταιρειών διαχείρισης τουλάχιστον 25 πλοίων κατέγραψε άνοδο 2,5% και διαμορφώθηκε σε 320,2 εκατ. dwt.
Οι κορυφαίες εταιρείες
Το 2023 σημειώθηκε άνοδος της χωρητικότητας του στόλου των 30 μεγαλύτερων εταιρειών. Τριάντα εταιρείες διαχειρίζονται στόλο αθροιστικής χωρητικότητας 275,6 εκατ. dwt και συνεπώς το 58,1% του στόλου ελληνικής διαχείρισης (474,8 εκατ. dwt).
Για ακόμα ένα έτος, πρωταθλητές χωρητικότητας, βάσει της Petrofin, είναι οι εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους χωρητικότητας τουλάχιστον ενός εκατ. dwt. To 2023, οι εταιρείες αυτές ήταν 83 και διαχειρίζονται αθροιστικά 3.617 πλοία, χωρητικότητας 376,6 εκατ. dwt.
Οι 83 αυτές εταιρείες διαχειρίζονται συνολικά το 79,3% του στόλου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
«Απογειώθηκε» η συνολική επιβατική κίνηση για το 11μηνο του έτους 2024 στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, καταγράφοντας νέο ρεκόρ πριν κλείσει η χρονιά.…
Διακυβερνητική συμφωνία για την προώθηση της περιφερειακής ενεργειακής σταθερότητας, καθώς και καινοτόμων ενεργειακών έργων που αφορούν στην Ανατολική Μεσόγειο και ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση,…
Το λιμάνι της Σανγκάης έγινε το πρώτο λιμάνι στον κόσμο που κατέγραψε ετήσια διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, άνω των 50 εκατ. TEUs. Το κινεζικό λιμάνι καταγράφεται…
Η Azerbaijan Airlines ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις πτήσεις της από το Μπακού προς το Γκρόζνι, της πρωτεύουσα της Τσετσενίας, έως ότου ολοκληρωθεί η…
Μπορεί να έχει δώσει τη θέση του στο «ξενόφερτο» έλατο, ωστόσο η παρουσία και ο στολισμός του παραδοσιακού καραβιού παραπέμπει στον άρρηκτο δεσμό του…
Η 32η ετήσια τελετή απονομής των βραβείων AMVER, που διοργανώνεται παραδοσιακά από το Propeller Club Πειραιά, σε συνεργασία με την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην…
Στη δίνη της κλιματικής αλλαγής βρίσκεται η παραγωγή ζάχαρης της Ινδίας, καθώς τα ακραία καιρικά φαινόμενα αναγκάζουν τους παραγωγούς να αναθεωρήσουν προς τα κάτω…
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το Ίδρυμα Ωνάση σχεδιάζει να μετατρέψει 22 δημόσια γυμνάσια και λύκεια σε Δημόσια Ωνάσεια σχολεία (11 Γυμνάσια…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ