Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,9 δισ. ευρώ καταγράφηκε στον προϋπολογισμό το α’ εξάμηνο εφέτος, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,204 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 2,116 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2023.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μέρος της διαφοράς του πρωτογενούς πλεονάσματος έναντι του στόχου σε ταμειακούς όρους δεν προσμετράται στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2024 σε δημοσιονομικούς όρους. Ενδεικτικά, ποσό ύψους 159 εκατ. ευρώ που αφορά σε έσοδα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δεν επηρεάζει το αποτέλεσμα σε δημοσιονομικούς όρους, ενώ σημαντικό μέρος της διαφοράς στις εισπράξεις των φορολογικών εσόδων ύψους 647 εκατ. ευρώ προσμετράται στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2023. Επομένως, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δημοσιονομικούς όρους διαφέρει από το αποτέλεσμα σε ταμειακούς όρους. Επισημαίνεται ότι τα ανωτέρω αφορούν στο πρωτογενές αποτέλεσμα της Κεντρικής Διοίκησης και όχι στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης, που περιλαμβάνει και τα δημοσιονομικά αποτελέσματα των Νομικών Προσώπων και των υποτομέων των ΟΤΑ και ΟΚΑ.
Ειδικότερα, την περίοδο Ιανουαρίου- Ιουνίου 2024, το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 31,461 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 291 εκατ. ευρώ ή 0,9% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2024, καθότι στη στοχοθεσία της εισηγητικής έκθεσης είχε συμπεριληφθεί : α) η είσπραξη τον Μάρτιο ποσού ύψους 1,797 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), το οποίο στο μεγαλύτερο μέρος του, ήτοι ποσό 1,687 δισ. ευρώ, είχε εισπραχθεί τον Δεκέμβριο 2023 και επιπλέον ποσό 159 εκατ. ευρώ εισπράχθηκε τον Ιανουάριο 2024, και β) η είσπραξη τον μήνα Ιούνιο τιμήματος ύψους 1,350 δισ. ευρώ από την σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, η οποία υπογράφηκε στις 29/3/2024 και τα επόμενα βήματα της διαδικασίας έως την καταβολή του τιμήματος αναμένονται να ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες. Εξαιρουμένων των ανωτέρω ποσών, τα καθαρά έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 2,697 δισ. ευρώ ή 9,4% έναντι του στόχου. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως: α) στα αυξημένα φορολογικά έσοδα κατά 1,455 δισ. ευρώ μετά την αφαίρεση των επιστροφών και β) στα αυξημένα έσοδα ΠΔΕ κατά 776 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 29,276 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,336 δισ. ευρώ ή 4,8% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2024. Η υπερεκτέλεση αυτή προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2024 (σημειώνεται ότι εκτιμώμενο ποσό ύψους 647 εκατ. ευρώ προσμετράται στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2023), όσο και την καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (ΦΠΑ, ΕΦΚ κ.λπ.).
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3,224 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 119 εκατ. ευρώ από τον στόχο (3,343 δισ. ευρώ).
Τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2,788 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 776 εκατ. ευρώ από τον στόχο (2,012 δισ. ευρώ).
Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.
Τον Ιούνιο, το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4,577 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 1,763 δισ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, εξαιτίας κυρίως του γεγονότος ότι, στη στοχοθεσία της εισηγητικής έκθεσης είχε περιληφθεί η είσπραξη τον Ιούνιο του τιμήματος από την σύμβαση παραχώρησης, του αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδός και των τριών κάθετων οδικών αξόνων του, ύψους 1,350 δισ. ευρώ, η οποία όμως αναμένεται να εισπραχθεί τους επόμενους μήνες, όπως προαναφέρθηκε.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 4,561 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 5 εκατ. ευρώ ή 0,1% έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 612 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 61 εκατ. ευρώ από τον στόχο (673 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 208 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 320 εκατ. ευρώ από τον στόχο (528 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για το α’ εξάμηνο ανήλθαν στα 33,722 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,647 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (35,368 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2024. Επίσης είναι αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, κατά 385 εκατ. ευρώ.
Στο σκέλος του τακτικού προϋπολογισμού, οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 1,776 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των μεταβιβαστικών πληρωμών προς ΟΚΑ κατά 1,126 δισ. ευρώ, όπως επίσης και των δαπανών που αφορούν τα εξοπλιστικά προγράμματα ύψους 384 εκατ. ευρώ. Αντίρροπα, δηλαδή αυξητικά σε σχέση με τον στόχο, κινήθηκαν οι μεταβιβάσεις προς λοιπά Νομικά Πρόσωπα κατά 309 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, καταβλήθηκαν 110 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στον ΕΛΓΑ για την αποζημίωση των πληγεισών αγροτικών εκμεταλλεύσεων από πλημμυρικά φαινόμενα εξαιτίας των θεομηνιών DANIEL-ELIAS περιόδου Σεπτεμβρίου 2023, 162 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως επιχορήγηση σε συγκοινωνιακούς φορείς (ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ΟΣΕ) και 207 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υγείας ως επιχορήγηση στην Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ) για την κάλυψη της δαπάνης προμήθειας φαρμάκων για τις ανάγκες των νοσοκομείων του ΕΣΥ και του Γ.Ν. Παπαγεωργίου. Τέλος, αυξητικά σε σχέση με τον στόχο κινήθηκαν οι πληρωμές των τόκων κατά 369 εκατ. ευρώ.
Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 5,160 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση ύψους 129 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, καθότι παρουσιάστηκε υπέρβαση του στόχου στο ΠΔΕ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε νέα εποχή εισέρχεται αισίως ο λιμένας του Αμβούργου διά χειρός MSC, καθώς ο ελβετικός κολοσσός των logistics ολοκλήρωσε πρόσφατα την εξαγορά μετοχών της…
Στο τεύχος της 15ης Ιουνίου 1969, τα Ναυτικά Χρονικά παρουσίασαν το νεότευκτο πλοίο μεταφοράς τσιμέντου «Ανδρέας Ν. Χατζηκυριάκος», το οποίο είχε πρόσφατα ναυπηγηθεί στα…
Τραγωδία σημειώθηκε στον ποταμό Νίγηρα, στην κεντρική Νιγηρία, όταν πλοιάριο που μετέφερε κυρίως εμπόρους ανατράπηκε, αφήνοντας πίσω του τουλάχιστον 27 νεκρούς, σύμφωνα με ανακοίνωση…
Η συνεχής «φθορά» των ναύλων των LNG carriers δεν προκαλεί πλέον έκπληξη, με την εβδομάδα με πέρας την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου να αποτελεί ακόμα…
Οι Γερμανοί εργάζονται λιγότερο από όλους τους Ευρωπαίους, ενώ, αντιθέτως πιο σκληρά εργαζόμενοι είναι οι Πολωνοί και οι Έλληνες, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού…
Σημάδια σταθερότητας καταγράφονται στη ναυλαγορά των containerships, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να σημειώνει μερική πτώση της τάξεως του 2% την εβδομάδα…
Η είδηση ότι η Ουάσιγκτον εξετάζει περαιτέρω περιορισμούς στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων προκαλεί την αντίδραση του Πεκίνου, το οποίο προειδοποιεί ότι θα προβεί στις απαραίτητες…
Την οικοδόμηση ενός στόλου πλοίων εναλλακτικών καυσίμων συνεχίζει δυναμικά η Maersk, η οποία ανακοίνωσε την παραλαβή και την τελετή ονοματοδοσίας του «A.P. Møller». Το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ