H διεθνής κοινότητα παρακολουθεί ανήσυχη εδώ και αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα την εκτόξευση των τιμών βασικών προϊόντων: από τα πορτοκάλια της Βραζιλίας στο κακάο της δυτικής Αφρικής και από τις ελιές της νότιας Ευρώπης στον καφέ του Βιετνάμ οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα.
Η αυξητική αυτή τάση εν πολλοίς οφείλεται στην κλιματική κρίση, η οποία επηρεάζει σημαντικά τις σοδειές και μειώνει την προσφορά. Σύμφωνα μάλιστα με το think tank Energy and Climate Intelligence Unit, το 1/3 της αύξησης της τιμής βασικών προϊόντων ήταν αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης.
Την ίδια ώρα, μελέτη της ΕΚΤ επισημαίνει ότι ο παγκόσμιος πληθωρισμός τροφίμων για τα επόμενα δέκα χρόνια θα μπορούσε να αγγίξει το 3,2% ετησίως, ως αποτέλεσμα της ανόδου της θερμοκρασίας. Μια τέτοια άνοδος θα σήμαινε αύξηση του ετήσιου συνολικού πληθωρισμού έως και 1,18% έως το 2035, διαπιστώνει η μελέτη, η οποία χρησιμοποίησε ιστορικά στοιχεία από 121 χώρες από το 1996 έως το 2021 για να μοντελοποιήσει μελλοντικά σενάρια πληθωρισμού.
Το ερώτημα είναι κατά πόσο τα «εφιαλτικά» αυτά σενάρια επηρεάζουν τη νομισματική πολιτική των κεντρικών τραπεζών, οι οποίες εξαιρούν τις τιμές ενέργειας και τροφίμων από τον δομικό πληθωρισμό, ένα μέγεθος που παρακολουθούν στενά για τη διαμόρφωση των επιτοκίων.
Καθώς όμως η κλιματική κρίση ασκεί αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις, το debate για το εάν οι κεντρικές τράπεζες πρέπει να παρακολουθούν τα πάνω κάτω των τιμών τροφίμων εντείνεται.
Ο Frederic Neumann, επικεφαλής οικονομολόγος της HSBC στην Ασία, τονίζει στους Financial Times ότι οι συχνές αναταραχές στον εφοδιασμό τροφίμων θα αναγκάσουν τις κεντρικές τράπεζες να αντιδράσουν οδηγώντας σε μεγαλύτερη μεταβλητότητα των επιτοκίων. Ο ίδιος σημειώνει ότι η αύξηση των επιτοκίων σε μια περίοδο που αυξάνονται και οι τιμές των τροφίμων ενέχει κινδύνους και δεν είναι πάντα αποτελεσματική.
Άλλοι οικονομολόγοι υπογραμμίζουν ότι οι κεντρικές τράπεζες πρέπει να αυξήσουν τα επιτόκια όχι τόσο για να περιορίσουν την αύξηση των τιμών προϊόντων διατροφής, αλλά και για να μην πάρουν την ανιούσα όλα τα υπόλοιπα προϊόντα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα εμπορικό πλοίο αναποδογύρισε σε λιμάνι της Κωνσταντινούπολης τη Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου. Το υλικό από κάμερες κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης που κοινοποιήθηκε από τη Γενική…
Το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛ.Ι.Ν.Τ.) διοργάνωσε με εξαιρετική επιτυχία την 10η & 11η Δεκεμβρίου 2024 το 18o Ετήσιο Συνέδριο Ναυτικής Τεχνολογίας προσελκύοντας πάνω…
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, ανακοίνωσε σήμερα, Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου, την υπογραφή της…
Honda και η Nissan συμφώνησαν να διερευνήσουν την προοπτική συγχώνευσης και σύσταση κοινής εταιρείας συμμετοχών, ανακοίνωσαν σήμερα, με στόχο την δημιουργία του τρίτου μεγαλύτερου…
Με στόχο να ενισχύσει την τεχνολογική της αυτάρκεια στον τομέα της ενέργειας, καθώς και τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης της ενεργειακής εξίσωσης της χώρας, η Νότια…
Σημαντικό ορόσημο για το εθνικό σύστημα ηλεκτροδότησης αποτελεί η ολοκλήρωση, την περασμένη εβδομάδα της κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής η οποία μετά την εκτέλεση…
Το διμερές εμπόριο Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής έχει ανθίσει τα τελευταία έτη, με αιχμή του δόρατος τις ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG. Στο πλαίσιο αυτό και…
Η DP World εξέδωσε ένα μπλε ομόλογο ύψους $100 εκατ. για τη χρηματοδότηση βιώσιμων έργων που αφορούν τις θαλάσσιες μεταφορές, τις λιμενικές υποδομές, τη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ