Loading: News Submenu
Header Scripts Init
Εισαγωγικό κείμενο

Διαφθορά σε αφρικανικά λιμάνια: Η αλήθεια των αριθμών

Διαφθορά σε αφρικανικά λιμάνια: Η αλήθεια των αριθμών

Εισαγωγικό κείμενο

Για πάνω από μία δεκαετία, το Maritime AntiCorruption Network (MACN) συλλέγει δεδομένα προκειμένου να αξιολογήσει ποσοτικά το μέγεθος της διαφθοράς στη ναυτιλία.

Ενώ όμως έχουν καταγραφεί λεπτομερή δεδομένα για το άμεσο κόστος της διαφθοράς, δεν έχει γίνει ολοκληρωμένη αξιολόγηση του συνολικού αντικτύπου της στη ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ευρύτερη κοινωνία, συμπεριλαμβανομένου του έμμεσου κόστους, όπως για παράδειγμα από ενδεχόμενες καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευμάτων. Η κατανόηση αυτών των έμμεσων δαπανών είναι ζωτικής σημασίας, καθώς επηρεάζουν σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα και την κοινωνία.

Στο πλαίσιο αυτό, η QBIS εκπόνησε μελέτη, τα ευρήματα της οποίας καταδεικνύουν ότι η λήψη προληπτικών μέτρων απέναντι στη διαφθορά στη ναυτιλία επιφέρει θετικά οικονομικά αποτελέσματα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τις κυβερνήσεις.

Η QBIS χρησιμοποίησε ως μελέτη περίπτωσης τη Νιγηρία, στα λιμάνια της οποίας, λόγω συντονισμένων προσπαθειών από τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα, η διαφθορά ελαττώθηκε σημαντικά. Πριν από το 2019, η επίλυση μιας μεμονωμένης υπόθεσης δωροδοκίας διαρκούσε 7 έως 10 ημέρες, αλλά τα τρέχοντα στοιχεία δείχνουν ότι πάνω από το 90% των περιστατικών διαφθοράς επιλύονται πλέον εντός 24 ωρών από την αρμόδια κυβερνητική υπηρεσία στη Νιγηρία.

Για τον υπολογισμό της διαφθοράς στη ναυτιλία και τον αντίκτυπό της στη βιομηχανία και στην κοινωνία της Νιγηρίας, χρησιμοποιήθηκαν δύο σενάρια. Σύμφωνα με το business as usual σενάριο, όπου όλα τα αιτήματα δωροδοκίας που μπορεί να προκύψουν κατά το clearance των πλοίων ικανοποιούνται χωρίς καμία αντίσταση από τον ιδιωτικό τομέα ή την κυβέρνηση, το κόστος της διαφθοράς που αφορά τις εισαγωγές και τις εξαγωγές εμπορευμάτων, ξεπερνά τα $162 εκατ. Σύμφωνα με τη μελέτη, το συγκεκριμένο κόστος αυξάνει το κόστος εισαγωγής φορτίων στη Νιγηρία κατά 15%. Μάλιστα, το κόστος της διαφθοράς αυξάνει τις τιμές λιανικής για τους καταναλωτές σιτηρών και καυσίμων κατά 1-2%, ενώ η ετήσια πτώση του ΑΕΠ αγγίζει τα $204 εκατ.

Στο zero tolerance σενάριο, όπου οι εταιρείες και οι κυβερνητικοί φορείς αποτρέπουν ή/και απορρίπτουν επιτυχώς τη διαφθορά κατά το clearance των πλοίων, η ζημία από τη διαφθορά μειώνεται σημαντικά. Για τον κλάδο, το κόστος της διαφθοράς μειώνεται κατά 62% ή περισσότερο από $100 εκατ. ετησίως. Πρόκειται για μείωση του κόστους διαφθοράς ανά μεταφορά φορτίου κατά $114.000. Το «όχι» στη διαφθορά, σύμφωνα με τη μελέτη, αυξάνει ετησίως το ΑΕΠ κατά $130 εκατ. και τα τελωνειακά έσοδα από δασμούς κατά $28 εκατ.

ΝΧ

Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Αποκτήστε το τεύχος Ιουνίου 2024
Ιωάννης Κ. Λύρας: Η Στρατηγική Σημασία της Ελληνικής Ναυτιλίας
(Delphi Economic Forum)