Loading: News Submenu
Header Scripts Init
Εισαγωγικό κείμενο

Τα δεξαμενόπλοια σε ασκήσεις ισορροπίας

Τα δεξαμενόπλοια σε ασκήσεις ισορροπίας

Εισαγωγικό κείμενο
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Σε τεντωμένο σκοινί ισορροπεί η αγορά πετρελαίου, σύμφωνα με την έκθεση του Ιουνίου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.

Από τη μία, όπως αναφέρει η έκθεση, η παγκόσμια προσφορά αργού πετρελαίου αυξάνεται κατακόρυφα (αύξηση 520.000 βαρέλια την ημέρα τον Μάιο, φτάνοντας συνολικά τα 102,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα), ενώ παράλληλα τροφοδοτείται και από την αύξηση της παραγωγής εκτός OPEC+ (συν 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα), αντισταθμίζοντας έτσι τη μείωση της παραγωγής κατά 880.000 βαρέλια ημερησίως από τις πετρελαιοπαραγωγούς χώρες εντός OPEC+.

Την ίδια ώρα, «η εποχική αύξηση της παραγωγής αιθανόλης της Βραζιλίας ενισχύει περαιτέρω την αυξανόμενη προσφορά», επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Από την άλλη, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κάνει βουτιά στα 960.000 βαρέλια την ημέρα, δηλαδή 100.000 βαρέλια κάτω από τις προβλέψεις του προηγούμενου μήνα. Αυτή η επιβράδυνση, ιδιαίτερα εμφανής στις ανεπτυγμένες οικονομίες και στην Κίνα, έχει οδηγήσει σε σημαντική αναθεώρηση προς τα κάτω των προβλέψεων για τη ζήτηση του 2024, σύμφωνα πάντα με την έκθεση.

Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, «η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το 2025, με μόνο μέτρια αύξηση να αναμένεται λόγω της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας και της επιταχυνόμενης υιοθέτησης τεχνολογιών καθαρής ενέργειας. Αυτό το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αντανακλάται στα αυξημένα αποθέματα πετρελαίου, ιδίως στη στεριά. Η υπερπροσφορά συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων, ιδίως στην Ασία, όπου έχουν βυθιστεί σε χαμηλά επίπεδα τριών ετών». Και προσθέτουν πως «οι τιμές του πετρελαίου τύπου Brent αντανακλούν αυτή την αυξανόμενη ανησυχία».

Εν τω μεταξύ, οι τιμές του αργού έχουν πέσει πάνω από $10 ανά βαρέλι από τον Μάιο, με περαιτέρω πτώση να είναι πιθανή μετά την απόφαση του OPEC+ να αυξήσει σταδιακά την παραγωγή. Η απόφαση αυτή του OPEC+ αντιμετωπίστηκε με απαισιοδοξία από τους εμπόρους, οι οποίοι φοβούνται μια πιθανή υπερπροσφορά πετρελαίου.

Ωστόσο, το βασικό ερώτημα παραμένει: Τι σημαίνουν οι εν λόγω εξελίξεις για την αγορά δεξαμενόπλοιων;

Ο ρυθμός της παγκόσμιας οικονομικής ανάκαμψης, η ταχύτητα υιοθέτησης της καθαρής ενέργειας και οι αποφάσεις του OPEC+ για την παραγωγή θεωρούνται καθοριστικής σημασίας. Τους επόμενους μήνες, η αγορά πετρελαίου φαίνεται ότι θα ισορροπεί σε τεντωμένο σκοινί, διαμορφώνοντας μια σύνθετη εικόνα για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια. Ενώ οι προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) υποδηλώνουν κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου έως το 2029, αυτό, σύμφωνα με τους αναλυτές, δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε πτώση της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων. Και αυτό διότι με την παράδοσή τους, τα παραγγελθέντα δεξαμενόπλοια μπορεί να λειτουργήσουν κυρίως ως χωρητικότητα αντικατάστασης ενός γερασμένου στόλου παρά να σηματοδοτήσουν σημαντική επέκταση της χωρητικότητας.

Πάντως, όπως εκτιμούν αναλυτές, η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων μπορεί να παραμείνει υγιής και μετά το 2030, λόγω των παρακάτω παραμέτρων:

– Πρώτον, ακόμα και μετά την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου, ο συνολικός όγκος του μεταφερόμενου αργού πετρελαίου είναι πιθανό να παραμείνει σημαντικός.

– Δεύτερον, ο υφιστάμενος στόλος δεξαμενόπλοιων είναι γερασμένος, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αντικατάστασή του.

– Τρίτον, οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί ενδέχεται να επηρεάσουν τη λειτουργική απόδοση των παλαιότερων πλοίων.

– Τέλος, ένας συγκεκριμένος αριθμός δεξαμενόπλοιων επιδίδεται στο εμπόριο πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις, περιορίζοντας περαιτέρω τη διαθέσιμη χωρητικότητα.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΝΧ

Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Αποκτήστε το τεύχος Ιουνίου 2024