Συνέντευξη του κ. Χαράλαμπου Φαφαλιού, προέδρου του Greek Shipping Co-operation Committee
Συνέντευξη του κ. Χαράλαμπου Φαφαλιού, προέδρου του Greek Shipping Co-operation Committee
Συνέντευξη του κ. Χαράλαμπου Φαφαλιού, προέδρου του Greek Shipping Co-operation Committee
Ο πρόεδρος του Greek Shipping Co-operation Committee αναφέρεται στην ανάγκη ενίσχυσης της φωνής της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, στις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και του ελληνικού νηολογίου και στις ραγδαίες μεταβολές στη ναυλαγορά των dry τα τελευταία χρόνια.
1. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι οι προτάσεις της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας για την απανθρακοποίηση δεν εισακούγονται; Τι ρόλο οφείλουν να διαδραματίσουν τα θεσμικά όργανα εκπροσώπησης του εφοπλισμού στη νέα τάξη πραγμάτων;
Αρκετά μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας εκφράζουν εμφατικά τις σκέψεις τους για την απανθρακοποίηση. Αυτό ωστόσο αποσκοπεί κυρίως στην προβολή μιας καλής εικόνας και στη διατήρηση καλών δημοσίων σχέσεων παρά σε πραγματικές παγκόσμιες λύσεις.
Δεν είναι ο ρόλος των πλοιοκτητών να δημιουργήσουν οι ίδιοι την τεχνολογία που χρειάζεται για την απανθρακοποίηση του παγκόσμιου στόλου.
Παρ’ όλα αυτά, αναγκάζονται να υιοθετούν μη ολοκληρωμένες λύσεις ως απάντηση στις απαιτήσεις υπερβολικά ενθουσιωδών περιβαλλοντικών ακτιβιστών, οι οποίοι δεν έχουν να προσφέρουν απολύτως καμία πραγματική λύση οι ίδιοι.
Καθώς τα πλοία έχουν διάρκεια ζωής 20-30 έτη, είναι εύκολο να υιοθετήσουμε αναποτελεσματικές λύσεις αντί να περιμένουμε ορθά μελετημένες και μακροπρόθεσμες λύσεις.
Ο όρος «ναυτιλία» δεν είναι πλήρως κατανοητός, καθώς από τη μία συμπεριλαμβάνει πλοία γραμμής, πορθμεία, κρουαζιερόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία τηρούν σταθερά χρονοδιαγράμματα, και από την άλλη συμπεριλαμβάνει τον στόλο της ποντοπόρου ναυτιλίας, ο οποίος αποτελείται από πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια, υγραεριοφόρα πλοία και δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών φορτίων που ταξιδεύουν σε κάθε λιμάνι.
Όποια λύση και αν επιλεγεί, πρέπει να εξυπηρετεί και τα δύο μέρη του παγκόσμιου στόλου.
2. Αντιλαμβάνεται σήμερα η κοινή γνώμη τη σημασία των θαλάσσιων μεταφορών και του ναυτικού επαγγέλματος για την ευημερία των κοινωνιών;
Όχι. Λίγοι άνθρωποι αναγνωρίζουν τη σημασία ενός οικονομικά και περιβαλλοντικά αποδοτικού συστήματος θαλάσσιων μεταφορών και ακόμα λιγότεροι εκτιμούν τον ανιδιοτελή ρόλο που διαδραματίζουν οι ναυτικοί, οι οποίοι σιωπηλά διασφαλίζουν την ασφαλή και ομαλή ροή του παγκόσμιου εμπορίου.
Κανείς δεν διερωτάται, πόσω μάλλον κατανοεί ή εκτιμά, το γεγονός ότι τα εμπορεύματα διανύουν τόσο μεγάλες αποστάσεις με τόσο χαμηλό κόστος.
Εάν η κοινή γνώμη αναγνώριζε τη δυσκολία του ναυτικού επαγγέλματος, τις θυσίες που κάνουν οι ναυτικοί καθώς και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά, οι θαλάσσιες μεταφορές θα είχαν πιο ευνοϊκή αντιμετώπιση.
3. Ποιες οι προτάσεις σας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου και της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας;
Το ελληνικό νηολόγιο και η βελτίωση της ναυτικής εκπαίδευσης αποτελούν πολύ σημαντικά εθνικά ζητήματα.
Το ελληνικό νηολόγιο θα βελτιωθεί σημαντικά όταν και εάν βελτιωθούν οι γραφειοκρατικές συναλλαγές με τις ελληνικές κρατικές υπηρεσίες.
Εάν τόσα άλλα έθνη μπορούν να το καταφέρουν, γιατί όχι και η Ελλάδα;
Λόγω των αργών ρυθμών και της αναποτελεσματικότητας του ελληνικού νηολογίου, οι εταιρείες θα φύγουν από την ελληνική σημαία και δεν θα επιστρέψουν.
Το κύριο προτέρημα της ελληνικής σημαίας, που αντισταθμίζει τα ελαττώματά της, είναι η Ελληνική Ακτοφυλακή και οι εκπρόσωποί της στις πρεσβείες παγκοσμίως.
Η ναυτική εκπαίδευση πρέπει να βελτιωθεί.
Κατ’ αρχάς, οι εγκαταστάσεις βρίσκονται σε κακή κατάσταση και χρειάζονται αναβάθμιση. Πρωτίστως, όμως, η μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου και οι συστάσεις αυτού θα πρέπει να εφαρμοστούν.
Εάν σήμερα δεν εκπαιδεύσουμε περισσότερους νέους Έλληνες, δεν θα υπάρχει συνέχεια στην ελληνική διαχείριση πλοίων, και έτσι οι εταιρείες δεν θα έχουν πλέον κανένα κίνητρο για να παραμείνουν στην Ελλάδα.
4. Πώς έχουν εξελιχθεί οι γραμμές και τα φορτία στην αγορά των bulk carriers πρώτον μετά τις γεωπολιτικές διενέξεις των τελευταίων ετών και δεύτερον λόγω της κλιματικής αλλαγής;
Πιστεύω ότι οι διάφορες παγκόσμιες συγκρούσεις και τα φαινόμενα που προκαλούνται από τις καιρικές συνθήκες, όπως το Εl Νino, θα αλλάξουν τον εμπορευματικό χάρτη.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αλλάξει το εμπόριο σιτηρών μικρών αποστάσεων και μετέτρεψε τη Μαύρη Θάλασσα σε μια πιο ασταθή εμπορική περιοχή.
Το φαινόμενο El Nino επηρέασε την αποτελεσματικότητα της Διώρυγας του Παναμά, μειώνοντας την απόδοσή της και αυξάνοντας τα τονομίλια που καλύπτονται από τους πολυάριθμους τύπους πλοίων.
Το μεγάλο μέγεθος του παγκόσμιου στόλου κάνει γεγονότα όπως αυτά να προκαλούν μόνο προσωρινές διαταραχές και να αντισταθμίζονται εύκολα. Η παγκόσμια ποντοπόρος ναυτιλία είναι εκείνη η οποία μπορεί να αντιδράσει γρήγορα και αποτελεσματικά σε τέτοια γεγονότα, ώστε να συνεχίσει να κυλά ομαλά το παγκόσμιο εμπόριο.
5. Θεωρείτε ότι η συχνά ακραία μεταβλητότητα των ναυλαγορών τα τελευταία χρόνια δίνει νέα ώθηση στην αγορά των FFAs;
Πιστεύω πως η ερώτηση είναι λάθος διατυπωμένη. Η μεταβλητότητα προέρχεται ξεκάθαρα από τα FFAs και όχι το αντίστροφο.
Οι ναυλαγορές δεν θα ήταν τόσο ευμετάβλητες εάν απουσίαζε η αγορά FFA. Τα FFΑs χρειάζονται τη μεταβλητότητα, όπως οι άνθρωποι χρειάζονται οξυγόνο.
Χωρίς μεταβλητότητα, τα FFAs δεν θα υπήρχαν ή θα είχαν λόγο ύπαρξης. Όπως το έθεσε ο πιο σημαντικός μεσίτης FFA στον κόσμο, το μέγεθος της αγοράς FFA είναι τρεις φορές μεγαλύτερο από το μέγεθος της φυσικής ναυλαγοράς.
6. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε προκειμένου να διατηρήσετε και να αυξήσετε τα μέλη του ΔΣ του Committee, την ίδια στιγμή που καταγράφεται πτώση του αριθμού των επιχειρηματιών της ναυτιλίας στο City του Λονδίνου;
Έχοντας ως έδρα το Λονδίνο, το GSCC έχει μια πολύ πιο διεθνή διάσταση. Βρίσκεται κοντά στον IMO, στο Baltic Exchange, στα P&I clubs, στον IACS, στο ICS, στην INTERCARGO, στην INTERTANKO, στον Lloyd’s και σε πολλούς άλλους οργανισμούς.
Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου προέρχονται από εταιρείες με μεγάλη εμπειρία και μακροβιότητα.
Παρότι το φορολογικό περιβάλλον στο Λονδίνο μπορεί να μην ευνοεί τους επιχειρηματίες να εδρεύουν εκεί, το Λονδίνο αυτό καθαυτό εξακολουθεί να αποτελεί ένα σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο, με ύψιστης ποιότητας εμπειρογνωσία στον νομικό, ασφαλιστικό και ναυλομεσιτικό τομέα.
Η συνέντευξη φιλοξενείται στο τεύχος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2024 των Ναυτικών Χρονικών. Για να αποκτήσετε το τεύχος πατήστε εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου, ο Όμιλος ΟΝΕΧ γιόρτασε τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ίδρυσή του, με τη σχετική εκδήλωση να λαμβάνει χώρα στο…
Υψηλές είναι οι φιλοδοξίες της Ινδίας σε ό,τι αφορά την καθιέρωσή της μεταξύ των κορυφαίων ναυπηγικών χωρών του κόσμου. Σε χαιρετισμό του σε πρόσφατο…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Νοεμβρίου 2024 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
«Είχαμε την ευκαιρία να προσεγγίσουμε όλα τα καυτά ζητήματα της διεθνούς επικαιρότητας καθώς και τις στρατηγικές προτεραιότητες του ΝΑΤΟ. Συζητήσαμε τον εποικοδομητικό ρόλο της…
Νέα ρήτρα, ενόψει και της εφαρμογής του Κανονισμού FuelEU Maritime από την 1η Ιανουαρίου 2025, ανέπτυξε η BIMCO για τα συμβαλλόμενα μέρη στα ναυλοσύμφωνα.…
Ισχυρά σημάδια καταγράφει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, παρότι στην πλειονότητά τους οι ναυλαγορές βρίσκονται υπό πίεση συγκριτικά με το προηγούμενο διάστημα. Ειδικότερα, όπως αναφέρει…
Τα δίχτυα τους στην αμερικανική αγορά LNG φιλοδοξούν να απλώσουν νοτιοκορεατικές εταιρείες, καθώς η δεύτερη θητεία Ντόναλντ Τραμπ μέλλεται να φέρει σημαντική ανάπτυξη στα…
Την πώληση μεγάλου μέρους των μετοχών που κατείχε στη ZIM ανακοίνωσε πρόσφατα η Kenon Holdings, συμφερόντων του Ισραηλινού δισεκατομμυριούχου Idan Ofer. Συγκεκριμένα, η Kenon…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ