Loading: News Submenu
Header Scripts Init
Εισαγωγικό κείμενο

«Αστέρι» 1970: To πρώτο, ναυπηγημένο στην Ελλάδα, ναυαγοσωστικό ανοικτής θαλάσσης

«Αστέρι» 1970: To πρώτο, ναυπηγημένο στην Ελλάδα, ναυαγοσωστικό ανοικτής θαλάσσης

Εισαγωγικό κείμενο

Στις 22 Μαΐου 1970 καθελκύστηκε το ναυαγοσωστικό-ρυμουλκό ανοικτής θαλάσσης «Αστέρι» στα ναυπηγεία Αναστασιάδη-Τσορτανίδη του Περάματος. Επρόκειτο για μια παραγγελία του Λουκά Μάτσα, η οποία και αποτέλεσε το μεγαλύτερο σκάφος του είδους του που είχε ναυπηγηθεί στο Πέραμα έως τότε.

Τα Ναυτικά Χρονικά, στο τεύχος της 1ης Ιουνίου 1970, σε αφιέρωμα με τίτλο «Ένα “Αστέρι”… έπεσε εις την θάλασσαν», παρουσίασαν την τελετή καθέλκυσης αλλά και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νεότευκτου του Οίκου Μάτσα.

Το «Αστέρι» είχε ολικό μήκος 48 μ., πλάτος 9,6 μ. και μέσο βύθισμα 4 μ. Ήταν εφοδιασμένο με βρετανική μηχανή diesel τύπου Polar ισχύος 2.800 ίππων. Η ναυπήγησή του έγινε υπό την επίβλεψη του Lloyd’s Register, από τον οποίο έλαβε την ανώτατη κλάση του συγκεκριμένου νηογνώμονα για τα ναυαγοσωστικά ανοικτής θαλάσσης. Οι διαστάσεις αλλά και η μεγάλη ισχύς του νεότευκτου τότε ρυμουλκού το κατέταξαν ανάμεσα στις σημαντικότερες μονάδες που δραστηριοποιούνταν στα ευρωπαϊκά ύδατα.

Κατά την τελετή της καθέλκυσης, ο πλοιοκτήτης Λουκάς Μάτσας αναφέρθηκε στο γεγονός ότι το «Αστέρι» αποτελούσε το μεγαλύτερο ναυαγοσωστικό ανοικτής θαλάσσης που είχε κατασκευαστεί στην Ελλάδα: «Το καθελκυόμενον σήμερον ρυμουλκόν-ναυαγοσωστικόν αυξάνει την ναυτικήν δύναμιν της χώρας εις έναν τομέα στον οποίο η δυνατότης αμέσου βοηθείας επιβάλλεται να είναι ανάλογος προς την μεγάλην και συνεχώς αυξανόμενην ελληνικήν ναυτιλίαν».

1ββ

Εκ μέρους του ναυπηγείου μίλησε ο Δ. Αναστασιάδης, ο οποίος ευχαρίστησε τον Λουκά Μάτσα για την εμπιστοσύνη. Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως επισήμαναν τα Ναυτικά Χρονικά, το ναυπηγείο Αναστασιάδη-Τσορτανίδη αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα του Περάματος και υπήρξε το πρώτο που είχε «τολμήσει» την κατασκευή χαλύβδινων πλοίων στην Ελλάδα, έχοντας από το 1956 μέχρι την περίοδο γραφής 60 ναυπηγήσεις και κατασκευές ποικίλου είδους.

Ήδη από τους πρώτους μήνες λειτουργίας του, το «Αστέρι» κατάφερε να αποδείξει ότι οι καινοτομίες που εφαρμόστηκαν κατά την κατασκευή του, αλλά και ο σύγχρονος εξοπλισμός του, του επέτρεπαν να εξυπηρετεί μεγάλα σε μέγεθος πλοία. Στο τεύχος της 15ης Ιανουαρίου 1971 γίνεται αναφορά στη μέχρι τότε δραστηριότητα του ναυαγοσωστικού-ρυμουλκού του Οίκου Μάτσα. Το «Αστέρι», εντός τριμήνου, είχε ανελκύσει ένα γερμανικό φορτηγό που είχε προσαράξει στην Κεφαλονιά, είχε βοηθήσει στη διάσωση ενός έμφορτου δεξαμενόπλοιου 26.000 τόνων στις ακτές της Νότιας Σικελίας, ενώ είχε ανελκύσει και συνοδεύσει μέχρι τη Θεσσαλονίκη ένα ιταλικό φορτηγό που είχε εξοκείλει στην Επανομή.

Κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών θα πραγματοποιούσε μεγάλο αριθμό από ρυμουλκήσεις και ναυαγιεραισίες όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας. Συνολικά, η ναυπήγηση του «Αστέρι» αποτέλεσε μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία, η οποία όχι μόνο δικαίωσε τις προσδοκίες του Λουκά Μάτσα και των ναυπηγών, αλλά επιπλέον συνέβαλε στην ανανέωση του ελληνικού στόλου ρυμουλκών. Καθ’ όλη τη διάρκεια της πολυετούς λειτουργίας του ως ναυαγοσωστικού-ρυμουλκού είχε ιδιαίτερα επιτυχή πορεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το «Αστέρι», περισσότερα από 50 χρόνια μετά, επιβιώνει μέχρι τις μέρες μας, καθώς το 2002 θα πωλούνταν και θα μετασκευαζόταν σε πολυτελές σκάφος αναψυχής με την ονομασία «Asteria».

 

Μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών στο «Αστέρι» εδώ.

Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.

ΝΧ

Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Αποκτήστε το τεύχος Ιουνίου 2024