Στις 22 Απριλίου 2024, έλαβε χώρα η ετήσια Η Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Σε μια εκδήλωση κατά την οποία παρευρέθηκε μεγάλος αριθμός από εκπροσώπους της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, ανακοινώθηκαν οι δύο νέοι εισακτέοι του Greek Shipping Hall of Fame. Οι δύο πλοιοκτήτες που αναδείχθηκαν από την Ακαδημία του Πανθέου ήταν οι Δημήτρης Μανιός (1952-1995) και Μιχαήλ Ι. Πνευματικός (1883-1969).
Ακολουθούν τα βιογραφικά στοιχεία των εισαχθέντων, όπως παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση:
Ο Δημήτρης Μανιός ξεκίνησε να χτίζει την περιουσία του την δεκαετία του 1970 από την πώληση καυσίμων σε πελάτες ιστιοπλοΐας και ναυτιλίας. Την πιο γνωστή εταιρία του, την Transman Shipping Enterprises, ίδρυσε μαζί με τον αδερφό Βασίλειο, στα τέλη της κρίσης της δεκαετίας του 1980, δίνοντάς του τη δυνατότητα να αποκτήσει πλοία σε χαμηλές τιμές και στη συνέχεια να τα πουλήσει, μερικά από αυτά στην τετραπλάσια ή πενταπλάσια τιμή, όταν η αγορά ανέκαμψε.
Η άμεση επιτυχία της Transman του επέτρεψε να επεκτείνει και να διαφοροποιήσει τον στόλο με εξαγορές πλοίων γενικού φορτίου, πλοίων-ψυγείων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πέραν των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Με τον φίλο και συνεργάτη Λου Κολλάκη, ο Μανιός επεκτάθηκε στα δεξαμενόπλοια και οι δυο τους επίσης απέκτησαν ένα ιστορικό βρετανικό ναυπηγείο, το Pallion Shipyard στο Σάντερλαντ.
Ο πρόωρος θάνατος του Δημήτρη Μανιού στα 43 του χρόνια στέρησε από την ελληνική ναυτιλία έναν χαρισματικό και δημοφιλή νεαρό μεγιστάνα, που είχε αρχίσει να συγκρίνεται με το πρότυπο του «Χρυσού Έλληνα» εφοπλιστή, Αριστοτέλη Ωνάση.
Ο Μιχαήλ Ι. Πνευματικός ήταν μια καταλυτική προσωπικότητα στην ανάπτυξη της ναυτιλίας στην Κάσο και την Σύρο την εποχή των ατμόπλοιων, και βασικός συντελεστής στις προσπάθειες ανοικοδόμησης της ελληνικής ναυτιλίας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο πατέρας του συνεργάστηκε με τον κουνιάδο του, τον Βασίλειο Νικόλαο Ρεθύμνη, και οι δύο οικογένειες αγόρασαν το πρώτο τους ατμόπλοιο. Στο ξεκίνημα της καριέρας του ο Πνευματικός είχε ως έδρα την Κωνσταντινούπολη, όπου βοήθησε στην λειτουργία μιας ναυτιλιακής επιχείρησης πετρελαίου για έναν κοντινό φίλο, τον Λεωνίδα Αρβανιτίδη, οδηγώντας την να αποκτήσει δικό της στόλο.
Η επιτυχία της εταιρίας διακόπηκε από τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922, αναγκάζοντας τον Πνευματικό να επιστρέψει στην Ελλάδα. Μέχρι τώρα είχε γίνει ιδρυτικός μέτοχος του Rethymnis & Kulkukundis, του ιστορικά αξιοσημείωτου ελληνικού ναυτιλιακού πρακτορείου στο Λονδίνο. Με έδρα πια την Σύρο, ο ίδιος και οι συνεργάτες του δημιούργησαν την Kassos Steam Navigation που παρήγγειλε νέα πλοία στο Ηνωμένο Βασίλειο, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου πετρελαιοκίνητου πλοίου υπό ελληνική σημαία.
Εκτός από τα δικά του επιχειρηματικά κατορθώματα, ο Πνευματικός έχαιρε μεγάλης εκτίμησης μεταξύ των συμπατριωτών του πλοιοκτητών και εξελέγη δύο φορές Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Ήταν θρυλικός για την δυνατή του μνήμη και τις εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις για τα πλοία.
———————————–
Αξίζει να σημειωθεί πως η ψηφοφορία για την ανάδειξη των εισακτέων πραγματοποιείται κάθε χρόνο και είναι ανοιχτή στα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, που αυτή τη στιγμή αριθμεί περίπου 300 εξέχοντα μέλη από την σημερινή ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Η ακεραιότητα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας και τα τελικά αποτελέσματα επιβλέπονται από την ελεγκτική και συμβουλευτική εταιρεία Moore Greece.
Η Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου στήριξε με δωρεά τον φιλανθρωπικό οργανισμό για τα παιδιά Hellenic Hope. Η Βιβή Καλλιοπούλου, Πρόεδρος της WISTA Hellas, παρουσίασε τη δωρεά εκ μέρους του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας στον Ανδρέα Μπούρα, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Hellenic Hope.
Εκτός από τον εορτασμό της ελληνικής ναυτιλίας και τον φόρο τιμής σε μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της, η εκδήλωση του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας σηματοδότησε επίσης τα 200 χρόνια από το θάνατο του Λόρδου Βύρωνα τον Απρίλιο του 1824, εστιάζοντας στη δέσμευση του διάσημου ποιητή για την ελευθερία της Ελλάδας και την αγάπη του για την θάλασσα.
Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας παρουσίασε και δώρισε την πρωτότυπη ελαιογραφία «The Byron Collection», στη Βρετανική Πρεσβεία στην Αθήνα. Τον πίνακα αποδέχθηκε ο Βρετανός Πρέσβης στην Αθήνα Matthew Lodge. Τον πίνακα ζωγράφισε ο William Clayton το 1974 για να τιμήσει την 150η επέτειο από τον θάνατο του Βύρωνα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τελευταία Ενημέρωση: Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 17.42 Μετά την απόφαση του προέδρου της Νότιας Κορέας να κηρύξει στρατιωτικό νόμο, ο στρατός ανακοίνωσε ότι η λειτουργία…
Σε πολύ καλό κλίμα ολοκληρώθηκε το μεσημέρι της Τρίτης 3 Δεκεμβρίου, η πρώτη επίσημη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Βρετανό ομόλογό…
Σε επέκταση της διάρκειας των εθελούσιων περιορισμών στην παραγωγή του αναμένεται να προχωρήσει ο OPEC+ την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου. Ειδικότερα, πηγές που επικαλείται το…
Το ντεμπούτο του κρουαζιερόπλοιου «Mitsui Ocean Fuji» ανακοίνωσε η Mitsui O.S.K. Lines, εξέλιξη που αντανακλά την εστίαση του ιαπωνικού κολοσσού στις κρουαζιέρες πολυτελείας, δεδομένου…
Σε στρατηγικές συνεργασίες συνεχίζουν να προβαίνουν οι κολοσσοί της αγοράς ενέργειας, με τις QatarEnergy και Shell να δίνουν τα χέρια με φόντο τις ενεργειακές…
Σε ρότα αποδυνάμωσης βρίσκεται η ναυλαγορά των bulk carriers, με τον κύριο δείκτη της, BDI να διαμορφώνεται σε χαμηλό σχεδόν 15 μηνών τη Δευτέρα…
Εντυπωσιακή άνοδο καταγράφει το 2024 ο τομέας της κρουαζιέρας στην Ηγουμενίτσα, με τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της πόλης να έχουν ήδη τριπλασιαστεί σε…
Ο Aμερικανός εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανήγγειλε χθες Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου πως θα εμποδίσει τον ιαπωνικό γίγαντα της χαλυβουργίας Nippon Steel να εξαγοράσει την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ