
Στις προοπτικές του παγκοσμίου εμπορίου το τρέχον έτος εστιάζει σε πρόσφατη ανάλυσή της η UNCTAD, κάνοντας λόγο για ένα έτος θετικών εξελίξεων, στο οποίο πάντως δεν απουσιάζουν κάποιοι παράγοντες που προκαλούν αβεβαιότητα.
Ειδικότερα, το outlook του 2024 είναι θετικό, με την ανάπτυξη του παγκόσμιου ΑΕΠ να εκτιμάται σε περίπου 3%. Η ζήτηση για περιβαλλοντικά αγαθά, ειδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην αύξηση του εμπορίου.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που καθιστούν το συγκεκριμένο outlook αβέβαιο, με το γεωπολιτική και το περιβάλλον να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, η έκθεση υπογραμμίζει τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ, τις εξελίξεις στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και τον πονοκέφαλο των διελεύσεων στη Διώρυγα του Παναμά, ως αστερίσκους της επικείμενης ανάκαμψης.
Οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ βρίσκονται στο επίκεντρο τους τελευταίους μήνες, δίχως να φαίνεται πραγματικά κάποιο φως στο τούνελ. Η επιθετικότητα των Χούθι ενάντια στην εμπορική ναυτιλία οδηγεί τα πλοία να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής ενώ την ίδια ώρα η πειρατεία αναζωπυρώνεται ελέω αυξημένης ναυτιλιακής κίνησης στα ανοικτά αφρικανικών χωρών.
Στο ρωσό-ουκρανικό μέτωπο, οι λιμένες στη Μαύρη Θάλασσα δεν έχουν σταματήσει να αποτελούν στόχους επιθέσεων, ενώ πλέον η Ουκρανία βάζει στο στόχαστρο ενεργειακές υποδομές της Ρωσίας, με τη Μόσχα να ανταποδίδει τα χτυπήματα.
Ακόμα, όσον αφορά τη Διώρυγα του Παναμά, η εικόνα στις διελεύσεις πλοίων είναι βελτιωμένη σε σύγκριση με την εκτιμώμενη, όμως καθώς οι ακραίες καιρικές μεταβολές αποτελούν πλέον τη νόρμα, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι ένα νέο «κύμα» ξηρασίας δεν βρίσκεται προ των πυλών.
Οι προαναφερθείσες προκλήσεις προκαλούν ανησυχία αναφορικά με τη βιωσιμότητα των αλυσίδων εφοδιασμού, τη σταθερότητα του κόστους ενέργειας καθώς και τη παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ως διεθνές group εξειδικευμένων εταιρειών βαρέων μεταφορών, το φάσμα των φορτίων έργου που διαχειρίζονται τα μέλη του The Heavy Lift Group (THLG) είναι ευρύ.…
Με απόφαση του ΚΥΣΕΑ, o Αντιναύαρχος Τρύφωνας Κοντιζάς αναλαμβάνει την αρχηγία του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., διαδεχόμενος τον Αντιναύαρχο Λ.Σ. Γεώργιο Αλεξανδράκη, ο οποίος τέθηκε σε αποστρατεία.…
Με θέμα «Χωροταξικός Σχεδιασμός Δικτύου Τουριστικών Λιμένων στην Ελλάδα» πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2025, η ενημερωτική Ημερίδα της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος (Ε.ΜΑ.Ε.). Κατά…
Εικοσιτετράωρη γενική απεργία στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα πραγματοποιείται σήμερα στο Βέλγιο, με βασικό αίτημα την κατάργηση των μεταρρυθμιστικών σχεδίων του νέου πρωθυπουργού, του…
Εν μέσω μιας περιόδου συθέμελων αλλαγών και γεωπολιτικής αστάθειας, η ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών παραμένει κυρίαρχη προτεραιότητα για τη ναυτιλία. Στο πλαίσιο αυτό, BIMCO,…
Η πράσινη αμμωνία προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ως εκ τούτου η χρήση της είτε ως καυσίμου είτε ως πρώτης ύλης σε βιομηχανικούς…
Απέναντι στη δασμολογική επίθεση των ΗΠΑ, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Κίνα ανακοίνωσαν ότι θέλουν να ενισχύσουν τη συνεργασία τους προκειμένου να…
Η τεχνολογία αιολικής πρόωσης (WAPS) της OceanWings φέρνει, με τη σειρά της, τον άνεμο στο προσκήνιο της ναυτιλιακής καινοτομίας. Βασισμένο σε κατακόρυφα, περιστρεφόμενα και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ