
Στις προοπτικές του παγκοσμίου εμπορίου το τρέχον έτος εστιάζει σε πρόσφατη ανάλυσή της η UNCTAD, κάνοντας λόγο για ένα έτος θετικών εξελίξεων, στο οποίο πάντως δεν απουσιάζουν κάποιοι παράγοντες που προκαλούν αβεβαιότητα.
Ειδικότερα, το outlook του 2024 είναι θετικό, με την ανάπτυξη του παγκόσμιου ΑΕΠ να εκτιμάται σε περίπου 3%. Η ζήτηση για περιβαλλοντικά αγαθά, ειδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην αύξηση του εμπορίου.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που καθιστούν το συγκεκριμένο outlook αβέβαιο, με το γεωπολιτική και το περιβάλλον να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, η έκθεση υπογραμμίζει τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ, τις εξελίξεις στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και τον πονοκέφαλο των διελεύσεων στη Διώρυγα του Παναμά, ως αστερίσκους της επικείμενης ανάκαμψης.
Οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ βρίσκονται στο επίκεντρο τους τελευταίους μήνες, δίχως να φαίνεται πραγματικά κάποιο φως στο τούνελ. Η επιθετικότητα των Χούθι ενάντια στην εμπορική ναυτιλία οδηγεί τα πλοία να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής ενώ την ίδια ώρα η πειρατεία αναζωπυρώνεται ελέω αυξημένης ναυτιλιακής κίνησης στα ανοικτά αφρικανικών χωρών.
Στο ρωσό-ουκρανικό μέτωπο, οι λιμένες στη Μαύρη Θάλασσα δεν έχουν σταματήσει να αποτελούν στόχους επιθέσεων, ενώ πλέον η Ουκρανία βάζει στο στόχαστρο ενεργειακές υποδομές της Ρωσίας, με τη Μόσχα να ανταποδίδει τα χτυπήματα.
Ακόμα, όσον αφορά τη Διώρυγα του Παναμά, η εικόνα στις διελεύσεις πλοίων είναι βελτιωμένη σε σύγκριση με την εκτιμώμενη, όμως καθώς οι ακραίες καιρικές μεταβολές αποτελούν πλέον τη νόρμα, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι ένα νέο «κύμα» ξηρασίας δεν βρίσκεται προ των πυλών.
Οι προαναφερθείσες προκλήσεις προκαλούν ανησυχία αναφορικά με τη βιωσιμότητα των αλυσίδων εφοδιασμού, τη σταθερότητα του κόστους ενέργειας καθώς και τη παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στο φουλ συνεχίζουν να δουλεύουν οι μηχανές των containerships, καθώς ο παγκόσμιος ανενεργός στόλος εξακολουθεί να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα…
Καθώς οι αυστραλιανές αρχές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας για μια διαφαινόμενη έλλειψη προμηθειών φυσικού αερίου από το 2027, ένα νέο υπεράκτιο έργο…
Η δραστηριότητα τόσο στις παραγγελίες όσο και στις αγοραπωλησίες πλοίων παραμένει περιορισμένη έναντι των επιπέδων του 2024. Επιπλέον, τα πλοία που πωλούνται φέτος στη…
Ως πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον κλάδο κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού χαρακτηρίζει η SEA Europe την Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία, την οποία παρουσίασε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή…
Τρία χρόνια μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ο όγκος των χύδην ξηρών φορτίων από τις δύο χώρες συνδυαστικά έχει υποχωρήσει κατά 6% σε…
Με καθοδικούς ρυθμούς κινήθηκε η παγκόσμια παραγωγή χάλυβα τον περασμένο Ιανουάριο. Συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων της Διεθνούς Ένωσης Χάλυβα, τον περασμένο μήνα η παραγωγή…
Σε διαπραγματεύσεις βρίσκονται η οικογένεια Louis-Dreyfus και η InfraVia για την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού της Louis Dreyfus Armateurs από την InfraVia. Στο πλαίσιο της…
Καθώς οι ΗΠΑ επιχειρούν να περιορίσουν την κυριαρχία της Κίνας στη ναυτιλία με διάφορους τρόπους, τα πλοία κινεζικής κατασκευής που προσεγγίζουν αμερικανικούς λιμένες βρίσκονται…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ