![](https://www.naftikachronika.gr/wp-content/uploads/2023/09/202309070916172227.jpg)
Tο 2023 μας αποχαιρέτησε με «προίκα» για το 2024 οικονομική αβεβαιότητα και γεωπολιτικούς κινδύνους, αποτέλεσμα του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας και των εντάσεων στη Μέση Ανατολή.
Οι αυξανόμενες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ωθήσει τους πλοιοκτήτες να αποφεύγουν τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ, μειώνοντας σημαντικά τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από αυτήν. Ενδεικτικά, ο μέσος αριθμός των διελεύσεων έχει μειωθεί κατά 14% από τα μέσα Δεκεμβρίου του 2023, σε περίπου 50, δηλαδή σχεδόν 17% λιγότερες διελεύσεις σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Η εκτροπή πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ προς το Ακρωτήριο Καλής Ελπίδας μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση των τονομιλίων. Για παράδειγμα, ένα ταξίδι από τη Σαγκάη στον Πειραιά μέσω του Σουέζ είναι 7.844 μίλια, ενώ το ίδιο ταξίδι μέσω του Ακρωτηρίου Καλής Ελπίδας είναι 14.253 μίλια. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει θετικό αντίκτυπο στους ναύλους των containerships. Για παράδειγμα, οι spot ναύλοι από τη Σαγκάη στην Ευρώπη κινούνται άνω των $2.870/TEU, σηματοδοτώντας αύξηση 237% σε σχέση με τις αρχές Δεκεμβρίου. Στο ίδιο μήκος κύματος, οι ναύλοι από τη Σαγκάη στη Μεσόγειο σκαρφάλωσαν στα $3.620/ΤΕU, καταγράφοντας άνοδο 187% σε σχέση με τις αρχές Δεκεμβρίου.
Πάντως, δεν είναι μόνο τα δεξαμενόπλοια που έχουν επωφεληθεί από αυτή την κατάσταση. Οι ναύλοι για ένα Suezmax στο route TD23 σχεδόν διπλασιάστηκαν από τα $17.592/ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου σε $30.958/ημέρα σήμερα. Οι TCE ναύλοι των LR2 για ταξίδια μεταξύ Μεσογείου και Άπω Ανατολής από $8.129/ημέρα στις 4 Δεκεμβρίου στα $25.996/ημέρα σήμερα.
Εκτός από τους γεωπολιτικούς κινδύνους, οι αλλαγές στο κόστος των καυσίμων, η πράσινη μετάβαση, οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού θα ασκήσουν πίεση στα ναυτιλιακά κόστη το 2024. Ωστόσο, εκπρόσωποι της βιομηχανίας είναι συγκρατημένα αισιόδοξοι, καθώς υπάρχουν πολλά θετικά σημάδια για την αύξηση της ζήτησης για εμπορεύματα και το ενδεχόμενο ανάκαμψης της καταναλωτικής δαπάνης. Κλειδί για τις ναυτιλιακές εταιρείες φέτος θα είναι η αποδοτική διαχείριση των δαπανών και η προσαρμογή τους στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες.
Πηγή: [xclusiv] S&P Report 8th January 2024
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο ηγέτης ανταρτών Χούθι της Υεμένης απείλησε σήμερα με επανέναρξη των επιθέσεων εναντίον του Ισραήλ και κατά πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα αν οι Παλαιστίνιοι…
Λαμπρά εγκαίνια για την έκθεση «Τα Bulk Carriers των Ελλήνων», που διοργανώνεται από την Isalos.net σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου και υπό την…
Τα τελευταία έτη καταγράφεται ένα περιβάλλον υψηλών αξιών πλοίων, τόσο όσον αφορά την τοποθέτηση παραγγελίας για ένα νεότευκτο όσο και για την απόκτηση ενός…
Οι παραγγελίες στη liner ναυτιλία βαίνουν ασταμάτητες και το 2025, παρότι οι παραδόσεις πλοίων τρέχουν δυναμικά και το orderbook παραμένει «φορτωμένο». Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης…
Καθώς οι ναύλοι στις επιβατικές αερομεταφορές «καλπάζουν» σε διεθνές επίπεδο, κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες αναθεωρούν τις εκτιμήσεις τους και ενισχύουν τις προοπτικές τους για τα…
Αμετάβλητες παραμένουν οι εκτιμήσεις του OPEC σχετικά με την επόμενη ημέρα στην αγορά πετρελαίου, καθώς ο Οργανισμός υπογράμμισε εκ νέου την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου…
Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές τράπεζες, αλλά και η ελληνική οικονομία στο σύνολο της αναφέρθηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας…
Τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου για τη στήριξη των παραδοσιακών σκαφών και τη συνέχιση της λειτουργίας των καρνάγιων ανέδειξε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ